The artistic everyday life photography from the perspective of Peirce's trichotomous aspects
Abstract
In order to deepen semiotic studies, based on Peirce's concepts of firstness, secondness and thirdness, we seek in this article to elucidate such theories, as well as to present the main trichotomic divisions that are part of this universe, which relate to the sign itself, its relationship with the object and also with the interpretant. Then, we propose to think about photography and, more specifically, artistic everyday life photography in the light of these ideas. In addition to working with the principles of Peirce himself, we bring the insights of Santaella, Machado and Ibri, scholars of this semiotic line, as a way to enrich the proposed discussions. Photography is discussed here in order to express how these concepts help us to escape from shallow and immediate perceptions, contributing to the apprehension of how this sign is shown in a unique way in the field of art.
References
FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Hucitec, 1985.
IBRI, Ivo. Kósmos noetós: a arquitetura metafísica de Charles S. Peirce. 1.ed. São Paulo: Paulus, 2015.
IBRI, Ivo. A poética das coisas sem nome. In: IBRI, Ivo A. Semiótica e pragmatismo: interfaces teóricas: vol. I. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica; FiloCzar, p. 99-116, 2020.
MACHADO, Arlindo. A fotografia como expressão do conceito. Studium, Campinas n. 2, p. 5-23, 2000. Disponível em: <https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/studium/article/view/10021/5385> Acesso em: 19 abr. 2021.
PEIRCE, Charles S. Semiótica e filosofia. 2. ed. São Paulo: Cultrix. Editora da Universidad de São Paulo, 1975.
PEIRCE, Charles S. The collected papers of Charles S. Peirce. Edição eletrônica reproduzindo Vols. I-VI (eds. Hartshorne, Charles; Weiss, Paul. Cambridge: Harvard University Press, 1931-1935), Vols. VII-VIII (ed. Burks, Arthur W. Cambridge: Harvard University Press, 1958). 1994.
ROUILLÉ, André. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: SENAC São Paulo, 2009.
SANTAELLA, Lucia. O que é semiótica. São Paulo: Brasiliense, 1983.
SANTAELLA, Lucia. A teoria geral dos signos: Como as linguagens significam as coisas. 4 reimp. da 1. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2012.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.