TEACHING PROFESSIONAL IDENTITY AND CURRICULUM: WEAVES PRESENT IN THE PEDAGOGICAL PROJECT OF A MATHEMATICS DEGREE

  • Elaine Hoffmann Universidade do Estado de Mato Grosso
  • Loriége Pessoa Bitencourt http://portal.unemat.br/
Keywords: Initial Education, Curriculum, Teaching Professional Identity, Mathematics Degree

Abstract

This article aimed at analyzing the relations between the identity principles and the expertise and knowledge inherent to the future mathematics teachers, interwoven within the curriculum decisions contained in the Course Pedagogical Project of a Mathematics degree. The applied methodology was a qualitative approach of bibliographic and documental nature. The text introduces a reflection about the initial education, professional identity, curriculum, knowledge and expertise for teaching and the analysis of the Course Project. It is outstanding here, the dichotomy between educational principles of a critical and ethical teacher who is conscious of his social role and committed with teaching Mathematics so as to train critical individuals prepared to the citizenship exercise and the disarticulation between knowledge and expertise that are noted in the written curriculum units and/or syllabus of the subjects. Nevertheless, in the Course Project itself it becomes evident the consciousness of the dichotomy and the commitment to overcome it.

Author Biographies

Elaine Hoffmann, Universidade do Estado de Mato Grosso

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade do Estado de Mato Grosso/UNEMAT, linha de pesquisa: Formação de Professores, Políticas e Práticas Pedagógicas. Licenciada em Matemática/UNEMAT. Profissional Técnica da Educação Superior/UNEMAT, atuando na Supervisão de Políticas de Formação, Pró-Reitoria de Ensino e Graduação (PROEG). E-mail: elainehoff@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7643-2091

Loriége Pessoa Bitencourt, http://portal.unemat.br/

Doutora em Educação/UFRGS. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade do Estado de Mato Grosso/UNEMAT, linha de pesquisa: Formação de Professores, Políticas e Práticas Pedagógicas. Professora Efetiva Adjunto IV, Curso de Licenciatura em Matemática/UNEMAT - Campus de Cáceres/MT. E-mail: lori.pessoa@hotmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7643-2091.

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Published
2020-10-20
How to Cite
HOFFMANN, E.; BITENCOURT, L. P. TEACHING PROFESSIONAL IDENTITY AND CURRICULUM: WEAVES PRESENT IN THE PEDAGOGICAL PROJECT OF A MATHEMATICS DEGREE. Perspectivas da Educação Matemática, v. 13, n. 33, p. 1-21, 20 Oct. 2020.