Interpretation of the teaching of fractions in GRUEMA books
Abstract
The aim of this article is to present an interpretation of the teaching of fractions, based on the analysis of the “Modern Mathematics Course for the teaching of 1st degree”, by Manhúcia Perelberg Liberman, Lucília Bechara Sanchez and Anna Franchi. It is intended to understand that mathematics for teaching can be interpreted by analyzing the guidelines contained in this work. The text presented here is based on the concepts elaborated by the Research Team in Social History of Education, from the University of Geneva - knowledge to teach and knowledge to teach -, as well as the appropriations of these concepts assumed by the GHEMAT-SP team, which place professional knowledge as a theme for analyzing teaching and training in a historical context. For document analysis, primary school books from the GRUEMA collection from 1974 and 1975 were accepted as research sources. The results of the analysis carried out point out that a mathematics for teaching was objectified in the period of the Modern Mathematics Movement, from the construction and development of the work, and from the various representations used to teach fractions, focusing on the expertise of the authors.
References
BERTINI, Luciane de Fátima; MORAIS, Rosilda dos Santos; VALENTE, Wagner Rodrigues. A matemática a ensinar e a matemática para ensinar: novos estudos para a formação de professores. São Paulo: Editora Livraria da Física. 2017.
CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel, 1990.
FRANÇA, Denise Medina de Almeida. A produção oficial do Movimento Matemática Moderna para o ensino primário do estado de São Paulo (1960-1980). 2007. 272f. Dissertação (Mestrado) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
FRANÇA, Denise Medina de Almeida; DUARTE, Aparecida Rodrigues Silva. A implementação do movimento da matemática moderna nos anos iniciais no estado de São Paulo. Em Teia - Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Universidade Federal de Pernambuco. [s.l.], v. 8, n. 3, p. 1-15, 10 nov. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/23315. Acesso em: 05 de mar. 2020.
HOFSTETTER, Rita; SCHNEUWLY, Bernard. Saberes: um tema central para as profissões do ensino e da formação. In: HOFSTETTER, Rita; VALENTE, Wagner Rodrigues. (org.). Saberes em (trans)formação: tema central da formação de professores. São Paulo: Livraria da Física, p. 113-172, 2017.
LIBERMAN, Manhucia Perelberg; SANCHEZ, Lucilia Bechara; FRANCHI, Anna. (GRUEMA). Curso moderno de matemática para o ensino de 1.º grau. 1.ª série. Ilustrações de Luiz Noviani e Gilberto Marchi Ferreira; Capa de Maria Teresa Ayoub Jorge e Regina B. Tracanella. São Paulo. Companhia Editora Nacional, 1974a.
LIBERMAN, Manhucia Perelberg; SANCHEZ, Lucilia Bechara; FRANCHI, Anna. (GRUEMA). Curso moderno de matemática para o ensino de 1.º grau. 2.ª série. Capa e ilustrações de Maria Teresa Ayoub Jorge e Regina B. Tracanella. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1974b.
LIBERMAN, Manhucia Perelberg; SANCHEZ, Lucilia Bechara. (GRUEMA). Curso moderno de matemática para o ensino de 1.º grau. 3.ª série. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1974c.
LIBERMAN, Manhucia Perelberg; SANCHEZ, Lucilia Bechara. (GRUEMA). Curso moderno de matemática para o ensino de 1.º grau. 4.ª série. Capa e ilustrações de Maria Teresa Ayoub Jorge e Regina B. Tracanella São Paulo. Companhia Editora Nacional, 1975a.
LIBERMAN, Manhucia Perelberg; SANCHEZ, Lucilia Bechara; AVERBUCH, Anna; GOTTLIEB, Franca Cohen. (GRUEMA). Curso moderno de matemática para o ensino de 1.º grau. 7.ª série. Supervisão de MONTEIRO, L. H. J.; Capa e ilustrações de Maria Teresa Ayoub Jorge e Regina B. Tracanella São Paulo. Companhia Editora Nacional, 1975b.
LIBERMAN, Manhucia Perelberg; SANCHEZ, Lucilia Bechara; AVERBUCH, Anna; GOTTLIEB, Franca Cohen. (GRUEMA). Curso moderno de matemática para o ensino de 1.º grau. 5.ª série, 5. ed. Capa e ilustrações de Maria Teresa Ayoub Jorge e Regina B. Tracanella. Exemplar do professor. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1977.
LIMA, Eliene Barbosa; VALENTE, Wagner Rodrigues. O saber profissional do professor que ensina matemática: considerações teórico-metodológicas. Argumentos Pró-Educação, Pouso Alegre, v. 4, n. 11, p. 928-943, maio / ago. 2019. Disponível em: http://ojs.univas.edu.br/index.php/argumentosproeducacao/issue/view/28. Acesso em: 31 de maio 2020.
MIORIM, Maria Ângela. Livros didáticos de Matemática do período de implantação do Movimento da Matemática Moderna no Brasil. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 5, 2005, Porto. Anais [...], Faculdade de Ciências da Universidade do Porto, 2005.
OLIVEIRA, Alexandre Souza. Linguagem, imagens e os contextos visuais e figurativos na construção do saber matemático que norteiam os livros didáticos de matemática. In: GONÇALVES, Felipe Antonio Machado Fagundes. (org.). Educação Matemática e suas Tecnologias 4. Paraná: Atena, p. 164-175, 2019
OLIVEIRA, Maria Cristina Araujo; LEME DA SILVA, Maria Célia; VALENTE, Wagner Rodrigues. O Movimento da Matemática Moderna: história de uma revolução curricular. Juiz de Fora: UFJF, 2011. 192 p.
RIOS, Maria Silva Braga. A Proposta de Ensino da Geometria nos Livros do GRUEMA. 2010. 179f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Educação Matemática, Universidade Bandeirante de São Paulo, São Paulo, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/186654. Acesso em 13 de maio 2020.
SANCHEZ, Lucilia Bechara. Autoria de Livros Didáticos: uma experiência e uma vida. Histemat, v. 4, n. 2, p. 242-262, 2018. Disponível em: http://www.histemat.com.br/index.php/HISTEMAT/article/view/225. Acesso em: 10 de abr. 2020.
SOARES, Elenir Terezinha Paluch. Zoltan Paul Dienes e o Sistema de Numeração Decimal na cultura Escolar Paranaense (1960-1989). 2014. 288 f. Tese (Doutorado) - Curso de Doutorado em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/117008. Acesso em: 20 de fev. 2020.
VALENTE, Wagner Rodrigues. Livro Didático e Educação Matemática: uma história inseparável. Zetetiké, Campinas, v. 30, n. 16, p.139-162, jul./dez. 2008a. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/zetetike/article/viewFile/2518/2277. Acesso em: 24 de mar. 2015.
VALENTE, Wagner Rodrigues et al. A matemática na formação de professores e no ensino: processos e dinâmicas de produção de um saber profissional, 1890-1990. Projeto de Pesquisa. São Paulo: FAPESP, 2017. Disponível em: http://bv.fapesp.br/pt/auxilios/98879/a-matematica-na-formacao-de-professores-e-no-ensino-processos-e-dinamicas-de-producao-de-um-saber-p/?q=17/15751-2. Acesso em: 01 de mar 2019.
VILLELA, Lucia Maria Aversa. GRUEMA: uma contribuição para a história da educação matemática no Brasil. 2009. 230 f. Tese (Doutorado) - Curso de Doutorado em Educação Matemática, Universidade Bandeirante de São Paulo, São Paulo, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/161992. Acesso em: 20 de fev. 2020.
VILLELA, Lucia Maria Aversa. Revivendo o GRUEMA: da memória das autoras à produção de uma história. Bolema, v. 23, n. 35B, p. 387-403, abr. 2010. Disponível em: http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/issue/view/820. Acesso em: 31 de mai. 2020.
Copyright (c) 2021 Perspectivas da Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.