Teaching Logarithms: a Diagnosis of Appropriation of the Concept Discussed in the Light of Historical-Cultural Theory

Keywords: Logarithm Teaching. Historical-Cultural Theory. Zankov. Teaching of Mathematics.

Abstract

Within the context of the modification of high school, due to the approval of the Law nº 13.415/2017, which proposes the Reform of High School and the approval of the Common National Curriculum Base - BNCC/2018; which holds as principles the development of capabilities and the development of enquiries concerning the organization of the teaching of mathematics supported by other presuppositions, which is indeed necessary. In this article, it is presented a research fragment which had as an objective the analysis of the contributions of the zankovian system for the organization of the teaching of logarithms. From bibliographical research, the principles of the didactic system of L.V. Zankov are addressed. We address some elements of the logico-historical movement of the concept of logarithms and, basing ourselves in field research, we discuss the diagnosis of the apprehension of the concept of logarithm by six students of the 2nd year of high school in a private school in Uberaba-MG. From the diagnosis it was possible to indicate evidence of  empirical knowledge of the concept based on external elements, which indicate the necessity of new approximations for new synthesis, aiming at the construction of theoretical knowledge.

Author Biographies

Djalma Gonçalves Pereira, UNIUBE - Universidade de Uberaba

Doutor em Educação pela Universidade de Uberaba - UNIUBE, Vice-diretor Educacional do Colégio Marista Diocesano - Uberaba/MG. E-mail: djalma.goncalves@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3368-3544.

Marilene Ribeiro Resende, UNIUBE - Universidade de Uberaba

Doutora em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP, Docente permanente do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade de Uberaba - UNIUBE/MG. E-mail: marilene.resende@uniube.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6740-1787.

References

ALVES, Gabriel. Afinal, o que é crescimento exponencial de casos? Folha de São Paulo. São Paulo, 17 mar. 2020. Seção B4.

DAVIDOV, Vasily Vasilyevich. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: investigación psicológica teórica y experimental. Moscú: Editorial Progresso, 1988. 278p.

HOWARD, Eves. Introdução à história da matemática. Tradução de Hygino H. Domingues. Campinas (SP): Editora da Unicamp, 2004. 843p.

KOPNIN, Pável Vassílyevitch. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira, 1978. Coleção Perspectivas do homem. v. 123. 353 p.

LIMA, Elon Lages et al. A Matemática do Ensino Médio: v. 1. Rio de Janeiro: SBM, 2004. 233p.

LIMA, Elon Lages et al. Exame de textos: análise de livros de Matemática para o Ensino Médio. Rio de Janeiro: SBM, 2001. 467p.

PRECIOSO, Juliana Conceição; PEDROSO, Hermes Antônio. História do número e: gênese e aplicações. Revista Eletrônica Matemática e Estatística em Foco. 2013, p. 31-44.

RESENDE, Marilene Resende. O pensamento teórico segundo Davídov: abstração e generalização substantivas e a educação matemática. In: PUENTES, Roberto Valdés; LONGAREZI, Andréa Maturano (orgs). Ensino Desenvolvimental: sistema Elkonin-Davídov-Repkin. Campinas, SP: Mercado de Letras; Uberlândia, MG: Edufu, 2019. 483p.

SOARES, Evanildo Costa. Uma investigação histórica sobre os logaritmos com sugestões didáticas para a sala de aula. 2011. 141f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, 2011.

SOUSA, Maria do Carmo. O movimento lógico-histórico enquanto perspectiva didática para o ensino de matemática. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, 1(4), p. 40-68.

VIGOTSKI, Lev. Semionovitch. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

VIGOTSKI, Lev. Semionovitch. Aprendizagem e desenvolvimento na Idade Escolar. In: VIGOSTKY, Lev. Semionovitch; LURIA, Aleksander Romanovitch e LEONTIEV, Alexei Nikolaevitch. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 11. ed. São Paulo: Ícone, 2010, p. 103-116.

ZANKOV, Leonid Vladimirovitch. La ensenanza e el desarrollo: investigação pedagógica experimental. URSS: Progreso, 1984. 236p.

Published
2021-03-25
How to Cite
GONÇALVES PEREIRA, D.; RIBEIRO RESENDE, M. Teaching Logarithms: a Diagnosis of Appropriation of the Concept Discussed in the Light of Historical-Cultural Theory. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 34, p. 1-21, 25 Mar. 2021.