Research in Mathematical Education: a History, Art and Ethnomathematics under Analysis

Keywords: Social History of Mathematics Education. Mathematics and Art. Ethnomathematics. Researches Mathematical Education.

Abstract

Three research topics in Mathematics Education are presented: History, Ethnomathematics and Art. First, each author presents his or her particular subject of research interest. In relation to History, the perspective of the Social History of Mathematics Education - HISOEM (acronym in Spanish) is presented to examine how the process that led to the emergence of Mathematics Education as a specific disciplinary field happened. Then arguments are offered regarding the role that Ethnomathematics could play in the development of the mathematical curriculum. Finally, it reflects on the relations between Mathematics and Art. Thus, authors with threads from Art, Ethnomathematics and Education create a web sewn by History. The research presented can be considered as the multi-faceted reality of Mathematics Education, both the Social History of Mathematics Education, and the relationship between Mathematics and Art and Ethnomathematics discuss in its essence Mathematics as a socio-cultural practice impregnated with cultural values and therefore even human.

Author Biographies

Alcione Marques Fernandes, Universidade Federal do Tocantins

Professora do curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Federal do Tocantins (UFT), Campus de Arraias, desde 2004, coordenadora do curso de Licenciatura em Matemática na modalidade EAD, pelo sistema Universidade Aberta do Brasil (UAB). Vinculada ao Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional (PROFMAT) no Campus de Arraias desenvolvendo pesquisas na área de Etnomatemática, Etnomodelagem, História da Matemática e Saberes Tradicionais. E-mail: alcione@uft.edu.br. ORCID: http://orcid.org/0000-0003-0133-1031.

Fredy Enrique González, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Profesor Doctor, Visitante de la Universidad Federal de Rio Grande do Norte: Doctor en Educación, con énfasis en Matemática Educativa (Universidad de Carabobo, Venezuela, 1997); Master en Matemática, Mención Docencia (Universidad de Carabobo, Venezuela, 1994); y Profesor de Matemática y Contabilidad (Instituto Pedagógico de Caracas, 1974); se desempeñó como formador de profesores de Matemática en la Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL, Núcleo Maracay, Estado Aragua, Venezuela). Coordinador Fundador del Núcleo de Investigación en Educación Matemática “Dr. Emilio Medina” (NIEM); además coordina el Proyecto de Reconstrucción Histórica de la Educación Matemática en Venezuela. E-mail: fredygonzalezdem@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8079-3826.

Berlane Silva Martins, Secretaria da Educação do Distrito Federal

Mestre em Educação, linha de pesquisa Ensino de Ciências e Matemática, área de pesquisa Etnomatemática, Currículo e Formação de Professores pela Universidade de São Paulo - Faculdade de Educação (2003), Doutora em Educação Matemática, linha de pesquisa Tendências Internacionais da História e da Filosofia da Matemática e seus reflexos na Educação Matemática, pela Universidade Anhanguera de São Paulo (2019) e doutora pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Etnomatemática - GEPEm/USP. E-mail: berlane.cedf.gov@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8991-7656.

References

ALMEIDA, Maria da Conceição de. Complexidade, saberes científicos, saberes da tradição. São Paulo: Livraria da Física, 2010. (Coleção contextos da ciência).

ALMEIDA, Maria da Conceição de. Ciências da complexidade e educação: razão apaixonada e politização do conhecimento. Natal (RN): EDUFRN, 2012.

ALVES, Maira Leandra. Muito além do olhar: um enlace da matemática com a arte. 2007. 88f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2007.

BARROS, José D’Assunção. Uma “disciplina” – entendendo como funcionam os diversos campos de saber a partir de uma reflexão sobre a História. OPSIS, Catalão (GO), v. 11, n. 1, p. 252-270, 2011.

BISHOP, Alan. J. Enculturación matemática: la educación matemática desde uma perspectiva cultural. Traducción de Genis Sánchez Barberán. Barcelona: Paidós, 1999.

BOURDIEU, Pierre. O campo científico. In: ORTIZ, Renato (org.). Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática, 1983.

BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais das ciências: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Unesp, 19832004.

BRISSAUD, Jean-Marc. As civilizações pré-históricas. Rio de janeiro: Otto Pierre, 1978.

CIFUENTES, José Carlos. Uma via estética de acesso ao conhecimento matemático. Boletim GEPEM, Rio de Janeiro, n.46, p. 55-72, 2005.

D’AMBROSIO, Ubiratan. The intercultural transmission of mathematical knowledge: effects on mathematical education. Campinas, 1984.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: arte ou técnica de explicar e conhecer. 2 ed. S. Paulo, SP: Ática, 1993.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação para uma sociedade em transição. Campinas, SP: Papirus, 1999. (Coleção Papirus Educação).

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009a.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática e História da matemática. In: FANTINATO, Maria Cecília de Castelo Branco (org.). Etnomatemática: novos desafios teóricos e metodológicos. Niterói: Editora da Universidade Federal Fluminense, 2009b. p. 12-23.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática - elo entre as tradições e a modernidade. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

D'AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática, justiça social e sustentabilidade. In: BOSI, Aníbal. Editorial. Estudos Avançados, São Paulo, v. 32, n. 94, p. xi-xi, 12 dez. 2018, p. 189 - 204.

DE CASTILLO, Victoria. Situaciones Sociales y observación participante. Paradigma, v. 5, n. 1-3, p. 7-19, 5 fev. 2015. Disponível em <http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/75>. Acesso em 12 de jan. 2021.

ESTÉS, Clarissa Pinkola. Mulheres que correm com os lobos: mitos e arquétipo da mulher selvagem. Rio de Janeiro: Rocco, 2018.

FERNANDES, Alcione Marques. Matemática da Sensibilidade: Entrelaçamento da Matemática com a Arte. Journal of Mathematics and Culture. Set. 2017. v. 11, v.1. Disponível em https://journalofmathematicsandculture.files.wordpress.com/2017/09/article-3_alcione_final.pdf. Acesso em 06 de jun. 2020.

GIROUX, Henry. Ideology, culture and the process of schooling. Philadelphia: Temple University Press, 1981.

GONZÁLEZ, Fredy Enrique. História, educação e educação matemática: relações virtuosas. In: PINA NEVES, Regina da S.; DÖR, Raquel C. (Org.). Cenários de pesquisa em Educação Matemática. Jundiaí [SP]: Paco Editorial, 2020. p. 95-122.

MACHADO, José Alberto Gomes. A História da Arte na encruzilhada. Varia hist., Belo Horizonte, v. 24, n. 40, p. 523-530, Dez. 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-87752008000200012. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752008000200012&lng=en&nrm=iso. Acesso em 13 de jan. 2021.

MATURANA, Humberto. A ontologia da realidade. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1997.

MENDES, Iran Abreu; SILVA, Carlos Aldemir Farias da. Problematização de práticas socioculturais na formação de professores de Matemática. Revista Exitus, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 100-126, 2017. DOI: 10.24065/2237-9460.2017v7n2ID303. Disponível em http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/303. Acesso em 7 de jan. 2021.

MORIN, Edgar. O método 3: o conhecimento do conhecimento. 2 ed. Porto Alegre: Sulina, 1999.

OSTROWER, Fayga. A sensibilidade do intelecto. 2 ed. Rio de Janeiro: Campus, 1998.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. 6 ed. Petrópolis: Vozes, 1987.

PEREIRA, Maria Isabel da Costa; BANDEIRA, Francisco de Assis. A História da Etnomatemática vinculada à História da Matemática. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE HISTÓRIA DA MATEMÁTICA, 9. 2011, Aracajú. Anais [...]. Aracajú, 2011. Disponível em <http://www.each.usp.br/ixsnhm/Anaisixsnhm/apresentacao.php>. Acesso em 13 de jan. 2020.

RODRÍGUEZ AROCHO, Wanda. Nuevos desarollos em el enfoque histórico-cultura: su pertinencia para la educación contemporánea. Paradigma, Maracay Edo Aragua (Venezuela). p. 1-29, 30 jun. 2020. Disponível em <http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/874>. Acesso em. 13 de jan. 2020.

ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. Abordagens atuais do programa etnomatemática: delineando um caminho para a ação pedagógica. Bolema, Rio Claro, v. 19, n. 26, 2006. p. 19-48.

ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. State of the art in Ethnomathematics. In: ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark; D’AMBROSIO, Ubiratan (et al.). Current and future perspectives of Ethnomathematidcs as a program. Switzerland: Springer Open. ICME 13 Topical Survevys. ISSN 2366-5955 (elec- tronic). ISBN 978-3-319-30120-4 (eBook), 2016.

SÁNCHEZ SIERRA, Cristian Camilo; MORALES GIRALDO, Sonia María; GARCÍA ROLDÁN, Diana Vileidy. Descripción de una ecología intelectual escolar respecto a la comprensión del concepto de Campo Eléctrico: La argumentación como agente revelador de dicha ecología. 2014. 150f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura en Matemáticas y Física) – Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia. Disponível em: http://ayura.udea.edu.co:8080/jspui/bitstream/123456789/573/1/JE0904.pdf. Acesso em 06 de jan. 2021.

SANTOS, Claudimar Abadio dos; D’AMBROSIO, Ubiratan. A História da Matemática como Ferramenta no Processo de Ensino-Aprendizagem da Matemática. 2007. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Matemática), Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2007.

SILVA, Alessandra Pereira. Matemática na Arte: análise de uma proposta de ensino envolvendo a pintura renascentista e a Geometria em uma classe do 9º ano do Ensino Fundamental em Belo Horizonte (MG). 2013. 201f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Matemática). Instituto de Ciências exatas e biológicas, Departamento de Matemática, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, MG, 2013.

SOUTO, Romelia Mara Alves. História na Educação Matemática: um estudo sobre trabalhos publicados no Brasil nos últimos cinco anos. Bolema, Rio Claro, v. 23, n. 35B, p. 515-536, abr. 2010.

TOULMIN, Stephen. La comprensión humana, v. I: El uso colectivo y la evolución de los conceptos. Madrid: Alianza Editorial, 1997.

TRABAL, Patrick. Una sociologia de la enseñanza de las matemáticas. Traducción del francês por Alejandro Rendón Valencia. Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, v. 23, n. 59, enero-abril, 2011, p. 227-240.

VALENTE, Wagner Rodrigues. A matemática escolar: epistemologia e história. Revista Educação em Questão, Natal, v. 23, n. 9, p. 16-30, 15 ago. 2005.

VALERO, Paola. La educación matemática como una red de prácticas sociales. In: VALERO, Paola; SKOVSMOSE, Ole (eds.). Educación matemática crítica. Una visión sociopolítica del aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas. Bogotá: una empresa docente, 2012, p. 299-326. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/281438353_La_educacion_matematica_como_una_red_de_practicas_sociales. Acesso em 08 de jan. 2021.

VERGANI, Teresa. A criatividade como destino: transdisciplinaridade, cultura e educação. São Paulo: Livraria da Física, 2009.

ZALESKI FILHO, Dirceu. Matemática e Arte. Belo Horizonte: Autêntica, 2013. (Coleção tendências em educação matemática).

Published
2021-03-24
How to Cite
MARQUES FERNANDES, A.; ENRIQUE GONZÁLEZ, F.; SILVA MARTINS, B. Research in Mathematical Education: a History, Art and Ethnomathematics under Analysis. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 34, p. 1-20, 24 Mar. 2021.
Section
Estudos na Formação Inicial e Continuada de Professores de Matemática