The Construction of Professional Subjectivities in Pre-Service Mathematics Teachers Education: affirming decolonial stances against discourses of subalternization of the teaching profession

Keywords: Mathematics Teachers Education. Decoloniality. Teachers' Professional Subjectivities.

Abstract

This paper discusses developments of a doctoral research, aiming to investigate the construction of subjectivities on the teaching profession along pre-service mathematics teachers' education, in articulation with the proposition of a decolonial rereading of the literature on teachers' education. The empirical data production was carried out with students from the mathematics teachers' education undergraduate program at a public university in Rio de Janeiro. These data included narratives about their experiences with mathematics at school and at undergraduate level and focus groups that promoted discussions about the reported experiences. The results indicate a discourse that builds professional teaching subjectivities within the scope of coloniality. The participants' awareness of this discourse allowed the consolidation of insurgency positions against their naturalization in future teaching practice, bringing about ways for the production of non-subordinate subjectivities.

Author Biographies

Victor Giraldo, UFRJ

Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática – Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). E-mail: victor.giraldo@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2246-6798.

Diego Matos, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática – Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). E-mail: diego.matos@uniriotec.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7208-3226.

Wellerson Quintaneiro, Centro Federal de Educação Tecnológica do Rio de Janeiro (CEFET-RJ)

Centro Federal de Educação Tecnológica do Rio de Janeiro (CEFET-RJ). Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática – Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). E-mail: profmatwellerson@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8723-0033.

References

BALL, Deborah Loewenberg; THAMES, Mark Hoover; PHELPS, Geoffrey Charles. Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, v. 59, n. 5, p. 389-407, nov. 2008.

CASTRO-GÓMEZ, Santiago. Ciencias sociales, violencia epistémica y el problema de la “invención del otro”. In: LANDER, Edgardo (Ed.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Buenos Aires: Clacso, 2000. p. 145-161.

COCHRAN-SMITH, Marilyn; LYTLE, Susan. Relationships of knowledge and practice: teacher learning in communities. Review of Research in Education, v. 24, p. 249-305, 1999.

COCHRAN-SMITH, Marilyn; LYTLE, Susan. Inquiry as stance: practitioner research for the next generation. New York: Teacher College Press, 2009.

DUSSEL, Enrique. Europa, modernidad y eurocentrismo. In: LANDER, Edgardo. (Ed.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Buenos Aires: Clacso, 2000. p. 41-54.

GIRALDO, Victor; FERNANDES, Filipe Santos. Caravelas à Vista: Giros Decoloniais e Caminhos de Resistência na Formação de Professoras e Professores que Ensinam Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande/MS, v. 12, n. 30, p. 467-501, jan. 2019.

GIRALDO, Victor; QUINTANEIRO, Wellerson; MOUSTAPHA, Bruna.; MATOS, Diego; MELO, Lucas; MENEZES, Fábio; DIAS, Ulisses; COSTA NETO, Cleber; RANGEL, Letícia; CAVALCANTE, Adriana; ANDRADE, Fabiana; MANO, Vinícius; CAETANO, Marcela. O laboratório de práticas matemáticas para o ensino. In: OLIVEIRA, Andréia Maria Pereira; ORTIGÃO, Maria Isabel Ramalho (Org.). Abordagens teóricas e metodológicas nas pesquisas em educação matemática. Brasília: SBEM, 2018. p. 186-209.

GONZÁLEZ REY, Fernando; GOULART, Daniel Magalhães; BEZERRA, Marília dos Santos. Ação profissional e subjetividade: para além do conceito de intervenção profissional na psicologia. Educação, Porto Alegre, v. 39, n. esp. (supl.), s54-s65, 2016.

LANDER, Edgardo. Ciencias sociales: saberes coloniales y eurocéntricos. In: LANDER, Edgardo (Ed.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Buenos Aires: Clacso, 2000. p. 11-40.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón (Coord.). El giro decolonial: reflexiones para uma diversidad epistêmica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores/Instituto Pensar. 2007. p. 127-167.

MATOS, Diego. Experiências com matemática(s) na escola e na formação inicial de professores: desvelando tensões em relações de colonialidade. Tese (Doutorado em Ensino e História da Matemática e da Física) - Instituto de Matemática, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.

MATOS, Diego; QUINTANEIRO, Wellerson. Lugares de resistência na formação inicial de professores: por matemática(s) decoloniais. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande/MS, v. 12, n. 30, p. 559-582, jan. 2019.

NÓVOA, António. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, out/dez. 2017.

OLIVEIRA, Luiz Fernandes; CANDAU, Vera Maria Ferrão. Pedagogia Decolonial e Educação Antirracista e Intercultural no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 1, p. 15-40, abr. 2010.

ORLANDI, Eni Pulcinelli. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 2009.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. In: LANDER, Edgardo (Ed.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Buenos Aires, CLACSO, 2000. p. 201-246.

SHULMAN, Lee. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986.

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, v. 13, p. 5-24, 2000.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude; LAHAYE, Louise. Os professores face ao saber: esboço de uma problemática do saber docente. Teoria e Educação, Porto Alegre, v. 4, p. 215-233, 1991.

WALSH, Catherine. Interculturalidad, plurinacionalidad y decolonialidad: las insurgencias político-epistémicas de refundar el Estado. Tabula Rasa, Bogotá, v. 9, p. 131-152, 2008.

WALSH, Catherine. Lo pedagógico y ló decolonial: entretejiendo caminos. In: WALSH, Catherine (Org.). Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Quito: Abya Yala, 2013. p. 23-68.

Published
2021-03-30
How to Cite
GIRALDO, V.; MATOS, D.; QUINTANEIRO, W. The Construction of Professional Subjectivities in Pre-Service Mathematics Teachers Education: affirming decolonial stances against discourses of subalternization of the teaching profession. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 34, p. 1-27, 30 Mar. 2021.
Section
Estudos na Formação Inicial e Continuada de Professores de Matemática