Digital games in the universe of Mathematics Education

Keywords: Mathematical Education, Digital games, Elementary School, Financial Education, Registers of Semiotic Representation

Abstract

This research aims to discuss about analysis and development of digital games related to Elementary
School Mathematics and its Registers of Semiotic Representation and to present the prototype of the
mathematical digital game developed in the context of Financial Education. Based on Rodrigues
(2014) and Duval (2006, 2012), it consisted of the following procedures: choice of mathematical digital
games to analyze general characteristics such as content Fields; potentialities and challenges of
Technical and Pedagogical Aspects; analysis of the content Fields regarding these aspects; and
development of a digital game prototype, also based on Morais (2003). 104 games obtained from
platforms that are defined or not as educational were then analyzed and the digital prototype of the
'Universo Financeiro' was developed, similar to a board game, with a fictional narrative plot. Thus, it is
expected to contribute to the use, analysis and development of educational digital games.

Author Biographies

Sabrina Alves Pereira, Universidade Federal de São Paulo
Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática e Graduação em Ciências-Matemática pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Especialização em Formação em Educação a Distância pela Universidade Paulista (UNIP). Especialização em Matemática, suas Tecnologias e o Mundo do Trabalho e em Ciências da Natureza, suas Tecnologias e o Mundo do Trabalho pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Desenvolvedora Full Stack pela Recode Pro.

E-mail: aalves-pereirabs@hotmail.com . ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7961-8828. 

Bianca Alves Pereira, Universidade Federal de São Paulo

Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática e Graduação em Ciências-Matemática pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Especialização em Matemática, suas Tecnologias e o Mundo do Trabalho e em Ciências da Natureza, suas Tecnologias e o Mundo do Trabalho pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Desenvolvedora Full Stack pela Recode Pro.

E-mail: alves.pereirabs@gmail.com . ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2229-4049

Patricia Rosana Linardi, Universidade Federal de São Paulo

Pós-doutorado em Educação Matemática pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR), Doutorado e Mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP - Rio Claro). Professora da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP - Diadema).

E-mail: patriciallinardi@gmail.com.  ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6249-418X.

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Published
2022-12-07
How to Cite
PEREIRA, S. A.; PEREIRA, B. A.; LINARDI, P. R. Digital games in the universe of Mathematics Education. Perspectivas da Educação Matemática, v. 15, n. 40, p. 1-20, 7 Dec. 2022.
Section
Artigos (fluxo contínuo)