A Matemática Informal: sua Aplicação no Canteiro de Obras por meio do Conhecimento Empírico
Abstract
In the present work, the informal mathematics was analyzed in the construction site by using as a methodologically research an empirical component. Beyond, as a main goal of this article, taking into account this proceeding was to approach to the mathematics studied in the classroom. Hence, at one hand, it is possible identifier in what way the mathematics is inserted in the construction. On the other hand, gathering the mason skills with a classroom's mathematics. In practice, an interview was performed with a restricted group of mason. The theoretical referential used for analysing the data was the ethnomathematics approach. As a result, the classroom's mathematics is relantioned strongly with the mathematics used by masons, for example, budget, performing calculation to achieve a structure square, water and mass proportions for obtaining an adequate concrete relantioned to its applications, inclination roof, floor leveling and many other goals. As a general procedure, the performing calculation taken into account an one degree polynomial, known as three rule. The only exceptions for this apporach is relationed with the area and volume calculations. In this way, one becomes an important crucil attitude to connect the activities presented in the construction site to that taughted by mathematics' teachers in the schools.
References
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
CARRAHER, David Willian; CARRAHER, Teresinha Nunes; SCHLIEMANN, Analúcia. Na vida dez na escola zero. 16º ed. São Paulo: Cortez, 2015.
CRATO, Nuno. O ‘Eduquês’ em Discurso Directo – Uma Crítica da Pedagogia Romântica e Construtivista. Lisboa: Gradiva, 2006.
DALL’ AGNOL, Luzitânia; SOARES, Maria Rosana. Relação do Conhecimento Formal e Informal: Valorizando a Etnomatemática. XII Encontro Nacional de Educação Matemática (São Paulo – SP, 13 a 16 de julho de 2016), SBEM, São Paulo.
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. IV ENEM: 4° Encontro Nacional de Educação Matemática (Blumenau, 26 a 31 de janeiro de 1992), SBM/FURB, Blumenau, 1995; pp.26-33
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Etnomatemática: arte ou técnica de explicar e conhecer. 4 ed. São Paulo: Ática, 1998.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
D’AMBROSIO, Ubiratan. O programa etnomatemática: uma síntese. Acta Scientiae, v. 10, n. 1, p. 7-16, 2008.
FIORENTINI, Dario. Rumos da pesquisa brasileira em educação matemática: o caso da produção científica em Cursos de Pós-Graduação. 1994. 425f. Tese. (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1994.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
KNIJNIK, Gelsa. O saber acadêmico e o saber popular na luta pela terra. Educação Matemática em Revista, Blumenau, n. 1, p. 5-11, 1996.
KUCINSKAS, Ricardo. A matemática do cotidiano: Resultados ligados à Mecânica e à Marcenaria. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Federal de São Carlos, 2013.
LOPES, Antonio José. Os saberes das crianças como ponto de partida para o trabalho pedagógico. In: BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Apresentação / Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. – Brasília: MEC, SEB, 2014.
LORENZATO, Sérgio. Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, 2006. p. 113-134.
MERRIAM, Sharan. The design of qualitative research. In: Qualitative Research and Case study Applications in Education. San Francisco: Allyn and Bacon, 1998, p 4-25.
MONTEIRO, Alexandrina; POMPEU, Geraldo Junior. A matemática e os temas transversais. Editora Moderna, São Paulo, 2001, 160p.
MOURA, Amanda Queiroz. Pedagogia Freiriana e Educação Matemática: Diálogo, Tolerância e Inclusão. Revista Perspectivas da Educação Matemática, v.14, n.35, 2021.
PINHEIRO, Rodrigo Carlos; ROSA, Milton. Uma perspectiva etnomatemática para o processo de ensino e aprendizagem de alunos Surdos. RPEM, v. 5, n. 9, p. 56-83, 2016.
PIRES, Eugênia Maria de Carvalho Pardal. Um estudo de Etnomatemática: A matemática praticada pelos pedreiros. Dissertação (Especialidade em Ensino da Matemática) - Universidade Aberta. 2008.
PARRA, Cecília. Cálculo mental na escola primária. In: PARRA, Cecilia; SAIZ, Irma. Didática da Matemática: reflexões psicopedagógicas. Tradução de Juan Acuña Llorens. Porto Alegre: Artmed, 1996, p.186-235.
SCHWANTES, Vilson. Et al. Uma reflexão sobre a etnomatemática do pedreiro e a matemática escolar. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 04, Ed. 07, v. 14, p. 87-106, 2019.
SKOVSMOSE, Olé. Educação matemática crítica: a questão da democracia. Campinas, SP: Papirus, 2001.
Copyright (c) 2021 Perspectivas da Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.