What is the measure of this magnitude? A literature review on Quantities and Measures

Keywords: Quantities, Measures, Review, Systematic, Literature

Abstract

The aim of this study is to understand how the most recent literature, published in journals in the field of Mathematics Education, presents the topic of Quantities and Measures. The need to investigate this theme is justified because it is a field of School Mathematics recognized in the last 30 years both by scientific production and by school curricula, and should no longer be confused as a content or annex of Geometry. With a qualitative approach, it made use of bibliographical research, using the method of systematic literature review to analyze the articles published between 2009 and 2019 that made up the corpus of analysis. It was observed that the focus of research has been on the approach of length, area and volume geometrical quantities. Research has shown that activities that propose the use of manipulative materials and software, through a differentiated and playful approach, provide better results in understanding the properties of Quantities and Measures. Finally, it was found that, in general, the works present length, area and volume as attributes of geometric objects, focusing on activities of comparison, production, composition and decomposition, subjectively enabling the dissociation between the frame of quantities, the frame geometric and numerical frame. Such an approach is important because it can contribute to the learning of Basic Education students when studying this topic at school, especially in the recognition of magnitude not as a number or a measure, but as a property of a geometric object or a natural phenomenon that can be compared or measured.

Author Biographies

Daniel Maués da Cunha, Universidade Federal do Oeste da Bahia

Possui graduação em Matemática pela Universidade do Sul de Santa Catarina (2015), especialização em Ensino de Matemática pela Universidade Cruzeiro do Sul (2018) e Mestrado Profissional em Matemática – PROFMAT - pela Universidade Federal do Oeste da Bahia (2020). E-mail: daniel.jp.cunha@hotmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5984-4545 

 

Joubert Lima Ferreira, Universidade Federal do Oeste da Bahia

Doutor em Ensino, Filosofia e História das Ciências pelas Universidade Federal da Bahia (UFBA) e Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), graduado em Licenciatura em Matemática pela UEFS. Professor da área de Educação Matemática do Centro das Ciências Exatas e das Tecnologias na Universidade Federal do Oeste da Bahia. Professor permanente no Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE) e Mestrado Profissional em Matemática (PROFMAT), nos cursos de Licenciatura e Bacharelado em Matemática. É líder do Laboratório de Inovação e Pesquisa em Educação Matemática (LIPEM), certificado pelo CNPq junto à UFOB. E-mail: joubert.ferreira@ufob.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4610-4740 

André Pereira da Costa, Universidade Federal do Oeste da Bahia

Possui Graduação em Tecnologia em Automação Industrial pelo Instituto Federal da Paraíba - IFPB, Licenciatura em Ciências - Matemática pela Universidade Federal de Campina Grande - UFCG, Licenciatura em Pedagogia pelo Centro Universitário Maurício de Nassau - UNINASSAU, Especializações em Educação Matemática e em Engenharia de Segurança do Trabalho pelas Faculdades Integradas de Patos - FIP, Especialização em Língua Brasileira de Sinais pela Faculdade Internacional do Deita - FID, Mestrado e Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica pela Universidade Federal de Pernambuco – UFPE. É Professor da área de Educação Matemática na Universidade Federal do Oeste da Bahia - UFOB, atuando no Centro das Ciências Exatas e das Tecnologias - CCET.  E-mail: andre.costa@ufob.edu.br . ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0303-8656.

References

ALVES–MAZZOTTI, Alda Judith.; GEWANDSZNAJDER, Fernando. O método nas Ciências Naturais e Sociais. 2. ed. São Paulo: Pioneira, 2002.

ARAÚJO, Jailson Cavalcante. Como os alunos de 8º ano lidam com situações relativas à área de paralelogramos?: um estudo sob a ótica da Teoria dos Campos Conceituais. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018.

ARAÚJO, Jailson Cavalcante; SILVA, Anderson Douglas Pereira da; BELLEMAIN, Paula Moreira Baltar. Situações que envolvem paralelogramos e suas áreas: um estudo com licenciandos em matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 9, p. 796-820, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.33871/22385800.2020.9.19.796-820. Acesso em 22 set 2021.

BALTAR, Paula Moreira. Enseignement et apprentissage de la notion d’aire de surface planes: une étude de l’acquisition des relations entre les longueurs et les aires au collège. 1996. 358 f. Thèse de doctorat (Doctorat en Didactique des Mahtématiques) – Université Joseph Fourier, Grenoble, 1996

BARBOSA, Pedro Ribeiro. Efeitos de Visualização em Atividades de Comparação de Comprimentos de Linhas Abertas. 2007. 316 f. Tese (Doutorado em Educação) – UFPE, Recife, Pernambuco, 2007.

BELLEMAIN, Paula Moreira Baltar. Estudo de Situações-problema relativas ao conceito de área. Anais... In: Encontro de Didática e Prática de Ensino, 10, 2000, Rio de Janeiro, p.1-12

BELLEMAIN, Paula Moreira Baltar. Análise comparativa da relação institucional às grandezas geométricas no ensino fundamental, no Brasil e na França. Relatório das atividades desenvolvidas no âmbito do projeto de estágio pós-doutoral no exterior financiado pelo CNPq. Recife, 2013.

BELLEMAIN, Paula Moreira Baltar; BIBIANO, Marta Fernanda de Araújo; SOUZA, Cristiane Fernandes de. Estudar grandezas e medidas na Educação Básica. Em Teia – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife, v. 9, n. 1, p. 1-16, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/234920. Acesso em: 15 out. 2019.

BELLEMAIN, Paula Moreira Baltar; LIMA, Paulo Figueiredo. Um estudo da noção de grandeza e implicações no Ensino Fundamental. Natal: Editora da SBHMat, 2002.

BOYER, Carl Benjamin. História da matemática. Tradução: Elza F. Gomide. São Paulo: Edgard Blucher, 1974.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 27 jun. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática (3º e 4º ciclos do Ensino Fundamental). Brasília: MEC, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/matematica.pdf. Acesso em: 16 jun. 2019.

BREDA, Ana; SERRAZINA, Lurdes; MENEZES, Luíz. Geometria e medida no ensino básico. [S. l. / s. n.], 2011.

BRONNER, Alain. La question du numérique: le numérique em question? Habilitation à diriger des recherches, Université de Montpellier II, 2007.

CALEGARI, Jean Franco Mendes; RODRIGUES, Marilda Merência. As histórias dos sistemas de medidas de comprimento: contribuições para a contextualização no ensino de matemática. Perspectiva, Florianópolis, v. 36, n. 2, p. 761-982, abr/jun. 2018. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2018v36n2p761

CARAÇA, Bento de Jesus. Conceitos e Fundamentos da Matemática. Lisboa: Tipografia Matemática, 1951.

CREASE, Robert. A medida do mundo: a busca por um sistema universal de pesos e medidas. Tradução: George Schlesinger. Rio de Janeiro: Zahar, 2013. 326 p.

DONATO, Helena; DONATO, Mariana. Etapas na Condução de uma Revisão Sistemática. Acra Médica Portuguesa, Lisboa, v. 32, n. 3, p. 227-235, 2019. Disponível em: https://www.actamedicaportuguesa.com/revista/index.php/amp/article/view/11923/5635. Acesso em: 12 out. 2019.

DOUADY, Regine; PERRIN-GLORIAN, Marie-Jeanne. Un processus d’apprentissage du concept d’aire de surface plane. Educational Studies in Mathematics. n. 4. vol.20, p. 387- 424. 1989.

FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sérgio. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.

FREIRE, Amanda Freitas; RODRIGUES, Fabiana Soares; AQUINO, Maria Rosane Souza; SOARES, Maria Vanessa; GOIS, David Denis Pires de; VIANA, José Damião. O Uso do Geoplano no Ensino de Geometria: Cálculo de Área e Perímetro. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, São Paulo, v. 3, p. 119-135, jun. 2018. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/matematica/calculo-de-area-e-perimetro. Acesso em: 20 abr. 2020.

KITCHENHAM, Barbara. Procedures for Performing Systematic Reviews. Keele UK Keele University- Publisher: Citesser, 33(TR/SE-0401), 28, 2004.

LARGUIER, Mirène. La construction de l’espace numérique et le rôle des reprises en classe de seconde: un problème de la profession. Thèse de doctorat (Thèse em Sciences et Techniques du Languedoc). Université de Montpellier II, Montpellier, 2009.

LEIVAS, José Carlos Pinto; GOBBI, Juliana Aparecida. O software GeoGebra e a Engenharia Didática no estudo de áreas e perímetros de figuras planas. R. Bras. de Ensino de C&T, Ponta Grossa, v. 7, n. 1, p. 182-199, jan. 2014. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/1521. Acesso em: 20 abr. 2020.

LIMA, Paulo Figueiredo; BELLEMAIN, Paula Moreira Baltar;. Coleção explorando o ensino: grandezas e medidas. v. 17, p. 167-200, 2010.

PEREIRA DA COSTA, André; VILAÇA, Marcel Muniz; MELO, Larisse Vieira de. O ensino de Grandezas e Medidas em um documento curricular oficial para o ensino básico. Ensino em Re-Vista, [S. l.], v. 27, n. 3, p. 934–955, 2020. DOI: 10.14393/ER-v27n3a2020-7. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54586. Acesso em: 13 mar. 2022.

PEREIRA, Francine Baranoskiet al.

PEREIRA, Francine Baranoski; PEREIRA, Ana Lúcia; KLEIN, Ângela Inês; SANTANA, Ângela Maria; MIZUNUMA, Samanta; DUARTE, Sanny Carla. Compreensão Leitora de Problemas Matemáticos no Eixo “Grandezas” e “Medidas”: Um Estudo Comparativo entre respostas de alunos e o resultado da Prova Brasil. Revista de Produtos Educacionais e Pesquisa em Ensino, Cornélio Procópio, v. 3, n. 1, p. 148-163, 2019. Disponível em: http://seer.uenp.edu.br/index.php/reppe/article/view/1587. Acesso em: 22 abr. 2020.

PERRIN-GLORIAN, Marie-Jeanne. Aires de surfaces planes et nombres décimaux. Questions didactiques liées aux élèves en difficulté aux niveaux CM-6e. Thèse de doctorat d'État, Université de Paris-VII, 1992.

RIGHI, Fabiane Lima; SANTAROSA, Maria Cecília Pereira; MATHIAS, Carmen Vieira. Análise dos Esquemas em ação da Grandeza Volume no Ensino Superior. VIDYA, Santa Maria, v. 39, n. 1, p. 179-194, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/VIDYA/article/view/2479. Acesso em: 20 abr. 2020.

ROQUE, Tatiana; CARVALHO, João Bosco Pitombeira. Tópicos de história da matemática. [S. l.], SBM, 2012.

ROSA DOS SANTOS, Marilene. A transposição didática do conceito de área de figuras planas no 6º ano do ensino fundamental: um olhar sob a ótica da Teoria Antropológica do Didático. 2015. Tese (Doutorado em Ensino das Ciências e Matemática) – Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2015.

SOUZA, Luciana Silva dos Santos. Relação ao saber matemático de professores que atuam nos anos iniciais do ensino fundamental: estudo exploratório no Cabo de Santo Agostinho (Pernambuco - Brasil). 2017. 380 f. Tese (Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências) - Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife.

WALLE, Jonh Van de. Matemática no Ensino Fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. Tradução Paulo Henrique Colonese. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

Published
2022-04-27
How to Cite
CUNHA, D. M. DA; FERREIRA, J. L.; COSTA, A. P. DA. What is the measure of this magnitude? A literature review on Quantities and Measures. Perspectivas da Educação Matemática, v. 15, n. 37, p. 1-26, 27 Apr. 2022.