Concepções dos Professores que Ensinam Matemática e o Planejamento Pedagógico nos seis primeiros anos do Ensino Fundamental
Abstract
This work presents an investigation, which was conducted under a qualitative approach and the
objective was to investigate the contributions of the conceptions of teachers who teach Mathematics in
the Initial Years of Elementary School in the municipality of Ibateguara-AL, for the pedagogical
planning, both in the Initial Years as in the 6th year of Elementary School. To obtain the data, a
questionnaire was developed, which was proposed to Mathematics. The results obtained allowed us
to understand the conceptions of teachers, built during their practices and training studies, in order to
verify that the pedagogical planning of teachers in these years should incorporate the use of
methodologies and resources, as well as requiring the continuity of studies and reflections, such as
continuing education, so that they can improve learning in the discipline.
References
ALAGOAS. Secretaria de Estado da Educação. Referencial Curricular de Alagoas:
Ensino Fundamental. Matemática. Maceió: SEDUC, 2019. p.465-548.
APPOLINÁRIO, Fábio. Dicionário de Metodologia Científica. 2. ed. São Paulo:
Atlas, 2011. 295p.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a
base. Educação Básica. Brasília: MEC, 2018.
CRESWELL, John. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e
misto. 2. Ed. Porto Alegre: Artmed, 2011.
FONSECA, Maria da Conceição Ferreira Reis. Alfabetização Matemática. In: Pacto
nacional pela alfabetização na idade certa: Apresentação. Alfabetização
matemática. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica,
Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. 2014. p.27-32.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática
educativa. 28.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GIANCATERINO, Roberto. Matemática sem rituais. Rio de Janeiro: Wak, 2009.
LORENZATO, Sérgio. Educação Infantil e percepção matemática. 3.ed.
Campinas: Autores Associados, 2011.
LORENZATO, Sérgio. O laboratório de ensino de Matemática na formação de
professores. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.
MACCARINI, Justina Motter. Fundamentos e metodologias do ensino de
Matemática. Curitiba: Fael, 2010
NACARATO, Adair Mendes; MENGALI, Brenda Leme da Silva; PASSOS, Cármen
Lúcia Brancaglion Passos. A Matemática nos anos iniciais do Ensino
Fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. Belo Horizonte: Autêntica,
Copyright (c) 2022 Perspectivas da Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.