When Street Mathematics and School Mathematics Meet in Teacher Training
Abstract
This article aims to present and analyze a pedagogical intervention designed and developed with the purpose of exercising the estrangement between street mathematics and school mathematics in the training of mathematics teachers. For this purpose, a literature review was carried out in which, from the Semantic Fields Model (SCM), it was sought to substantiate how the estrangement, produced from the treatment of everyday categories, can constitute educational environments conducive to the exercise and reading the production of meanings. In a descriptive-analytical way, based on the analysis of video recordings and productions of six undergraduate students in mathematics, the pedagogical intervention is presented and analyzed, as well make comments about the potential of activities based on everyday categories to promote estrangement, and create suitable environments for the production and sharing of meanings that expand the mathematical and non-mathematical repertoires of future teachers.
References
BRASIL, Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Básica. PARECER CNE/CEB Nº 7/2010: Aprovado em 7 de abril de 2010.
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – educação é a base. Brasília, 2018.
CHKLOVSKI, Viktor. A arte como procedimento in: Teoria da literatura: os formalistas russos, Porto Alegre, Globo, 1976. 39-56
JAFFE, Noemi. Clarice Lispector e o Efeito do Estranhamento. Youtube, 30 de agosto de 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=WV7vq5g_DQM. Acesso em: 18 jun. 2022.
LINARDI, Patricia Rosana. Rastros da formação matemática na prática profissional do professor de matemática. 2006. 291p. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro.
LINS, Romulo Campos. O Modelo dos Campos Semânticos: estabelecimentos e notas de teorizações. In: LAUS, C. et al. (Orgs.). Modelo dos Campos Semânticos e Educação Matemática: 20 anos de história. São Paulo: Midiograf, 2012. p. 11– 30.
LINS, Romulo Campos. A diferença como oportunidade para aprender. In: Peres, E. et al.(orgs.). Processos de ensinar e aprender: sujeitos, currículos e cultura: livro 3. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008, p. 530-550.
LINS, Romulo Campos. Categories of everyday life as elements organizing mathematics teacher education and development projects. In: 15th ICMI Study 'The professional education and development of teachers of mathematics', 2005, Águas de Lindóia, SP. 15th ICMI Study 'The professional education and development of teachers of mathematics': contributed papers, worksessions and demonstrations, 2005.
LINS, Romulo. Campos. Matemática, monstros, significados e educação matemática. In: BICUDO, M. A. V. & BORBA, M. C. (Orgs.). Educação Matemática: pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez, 2004. p. 92 – 120.
LINS, Romulo. Campos. Por que discutir Teoria do Conhecimento é relevante para a Educação Matemática. In: BICUDO, M. A. V. (Org.). Pesquisa em Educação Matemática: Concepções e Perspectivas. Rio Claro: Editora UNESP, 1999. p. 75 – 94.
LINS, Romulo. Campos.; GIMENEZ, Joaquim. Perspectivas em aritmética e álgebra para o século XXI. Campinas: Papirus, 1997.
MACÊDO, Augusto e GOMES Carlos A. Heron para quadriláteros – Brahmagupta. Revista do Professor de Matemática. n. 64. Rio de Janeiro, 2007. Disponível em https://www.rpm.org.br/cdrpm/64/5.html. Último acesso em: 13 jun. 2022.
MATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso. Documento de Referência Curricular para Mato Grosso – Etapa Ensino Médio. Cuiabá: MT, 2021.
OLIVEIRA, Viviane Cristina Almada de. e RIBACK, Dominike Grassi. Atividades fundamentadas em categorias do cotidiano: avaliando uma proposta à formação de professores de matemática. In: Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática (XII ENEM). Educação Matemática na Contemporaneidade: desafios e possibilidades. São Paulo – SP, 13 a 16 de julho de 2016.
OLIVEIRA, Viviane Cristina Almada de. Uma leitura sobre formação continuada de professores de Matemática fundamentada em uma categoria da vida cotidiana. 2011. 207f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro.
SILVA, Magno Rodrigo da. (De)versos, se fez narrativas (ou: estórias sobre formação continuada de professores de matemática no estado de Mato Grosso). 2018. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Campo Grande, MS.
SWANSON, David e WILLIAMS, Julian. Making abstract mathematics concrete in and out of school. School of Education, n. 86. The University of Manchester, Manchester, UK, : February 2014. p. 193-209.
SANTOS, João Ricardo Viola dos e LINS, Romulo Campos. Movimentos de Teorizações em Educação Matemática. BOLEMA: Boletim de Educação Matemática (Online), v. 30, p. 325-367, 2016.
XANDE. Existe Fórmula para Área de um Quadrilátero Qualquer? (Fórmula de Bretschneider) – Matemática. Youtube. 04 de setembro de 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Gv_ATOVD5ok. Último acesso em: 18 jun. 2022.
Copyright (c) 2022 Perspectivas da Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.