Modelo dos Campos Semânticos no Ensino via Resolução de Problemas: Possibilidades para Formação de Professores

Keywords: Continuing Education, Problem Solving, Classroom

Abstract

This paper is an excerpt from the first author's master's dissertation in which she developed an activity with students on the calculation of the area of the triangle via Problem Solving under the Approach of the Semantic Fields Model. Through the clippings of the developed activity, we seek to highlight how the notions enunciated within the activity can contribute to the continuing education of teachers who teach mathematics, that is, the notions enunciated and identified in the written records of the students exemplify the Semantic Fields Model in the practice of mathematics. classroom, in order to generate a better understanding of the Model for teachers in training when put into practice.

Author Biographies

Tereza Aparecida Rozario

Mestra em Educação para a Ciência e a Matemática pela Universidade Estadual de Maringá – UEM/PR. Professora efetiva da Secretaria Estadual de Educação do Estado do Paraná – SEED/PR. E-mail: tere.matematica@hotmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1104-5469.

 

Rafael Machado Silva

Doutorando em Educação para a Ciência e a Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (UEM-PR), Mestre em Ensino de Matemática pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTPR-Londrina). E-mail: rm.raffael@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0830-2121.

 

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Published
2022-12-14
How to Cite
ROZARIO, T. A.; SILVA, R. M. Modelo dos Campos Semânticos no Ensino via Resolução de Problemas: Possibilidades para Formação de Professores. Perspectivas da Educação Matemática, v. 15, n. 39, p. 1-21, 14 Dec. 2022.
Section
Formação de Professores e o Modelo dos Campos Semânticos: inter. possíveis