The teaching of the algebraic structure of Group in initial training of mathematics teachers and the use of Professional Learning Tasks
Abstract
This study seeks to understand how the planning and characterization of Professional Learning Tasks (PLT) for the subject of Algebra, in a Mathematics' Teacher Education course, in order to promote the approximation between the algebraic structure of Group and school mathematics. This is a qualitative-interpretive study that uses two cycles of Design-Based Research. The study was carried out during planning and reflection and involved a teacher educator and a researcher. Video recordings of the meetings and the documents prepared were used, both analyzed through Content Analysis. The PLT planning allowed articulating and exploring mathematical and didactical knowledge when approaching connections between the algebraic structure of Group and school mathematics. The PLT present potential for the teacher educator to weave connections between school and academic mathematics at the same time that it presents examples of teaching practice to prospective teachers.
References
AGUIAR, Marcia; PONTE, João Pedro da; RIBEIRO, Alessandro Jacques. Conhecimento Matemático e Didático de Professores da Escola Básica acerca de Padrões e Regularidades em um Processo Formativo Ancorado na Prática. Bolema: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 35, p. 794-814, 2021.
BARBOSA, Jonei Cerqueira; OLIVEIRA, Andreia Maria Pereira. Por que a pesquisa de desenvolvimento na Educação Matemática? Perspectivas da Educação Matemática, [s. l.], v. 8, n. 18, 2015.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Tradução Luis Antero Reto, Augusto Pinheiro. 3ª reimpressão da 1ª edição de 2016. São Paulo: Edições 70, 2016.
BORKO, Hilda et al. C. Facilitating Video Based Professional Development: Planning and Orchestrating Productive Discussions. In: LI et al. (eds.). Transforming Mathematics Instruction: Multiple Approaches and Practices, Advances in Mathematics Education, 2014. p. 259-281.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CANAVARRO, Ana Paula. Ensino exploratório da Matemática: Práticas e desafios. 2011.
COBB, Paul et al. Design experiments in educational research. Educational Researcher, Thousand Oaks, v. 32, n. 1, p. 9-13. jan./fev. 2003.
COURA, Flávia Cristina Figueiredo; PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion. Estado do conhecimento sobre o formador de professores de Matemática no Brasil. Zetetiké, Campinas, v. 25, n. 1, 2017.
CROTTY, Michael. The foundations of social research: Meaning and perspective in the research process. Sage, 1998.
ELIAS, Henrique Rizek; BARBOSA, Línlya Natássia Sachs Camerlengo de; SAVIOLI, Angela Marta Pereira das Dores. Indícios de dificuldade na compreensão da matemática avançada: o conceito de grupo. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISAS EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 5. 2012, Petrópolis/RJ. Anais [...]. Petrópolis/RJ, 2012.
ELIAS, Henrique Rizek; SAVIOLI, Ângela Marta Pereira das Dores; RIBEIRO, Alessandro Jacques. Números racionais e estrutura algébrica corpo: problematizando o currículo da formação inicial de professores de matemática. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, [s. l.], v. 19, n. 3, p. 182-208, 2017.
ESTEBAN, Maria Paz Sandin. Pesquisa qualitativa em educação: fundamentos e tradições. Tradução Miguel Cabrena. Porto Alegre: AMGH, 2010.
FIORENTINI, Dario; OLIVEIRA, Ana Teresa de Carvalho Correa de. O lugar das matemáticas na Licenciatura em Matemática: que matemáticas e que práticas formativas? Bolema: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 27, n. 47, p. 917-938, 2013.
KLEIN, Felix. Matemática Elementar de um Ponto de Vista Superior. Volume I, Parte I: Aritmética. Lisboa: Sociedade Portuguesa de Matemática. 2009.
LAMPERT, Magdalene. Learning teaching in, from, and for practice: What do we mean? Journal of teacher education, [s. l.], v. 61, n. 1-2, p. 21-34, 2010.
LAVE, Jean; WENGER, Etienne. Legitimate peripheral participation in communities of practice. In: Supporting lifelong learning. Routledge, 2001. p. 121-136.
LAUTENSCHLAGER, Etienne; RIBEIRO, Alessandro Jacques. Formação de professores de matemática e o ensino de polinômios Mathematics teacher education and teaching of polynomials. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós- Graduados em Educação Matemática, [s. l.], v. 19, n. 2, 2017.
MCDONALD, Morva; KAZEMI, Elham; KAVANAGH, Sarah Schneider. Core practices and pedagogies of teacher education: A call for a common language and collective activity. Journal of teacher education, [s. l.], v. 64, n. 5, p. 378-386, 2013.
MOREIRA, P. C.; DAVID, M. M. Academic mathematics and mathematical knowledge needed in school teaching practice: Some conflicting elements. Journal of Mathematics Teacher Education, [s. l.], v. 11, n. 1, p. 23-40, 2008.
PONTE, João Pedro et al. Investigação baseada em design para compreender e melhorar as práticas educativas. In: Quadrante, [s. l.], v. 25, n. 2, 2016.
POURNARA, Craig; ADLER, Jill. Revisiting School Mathematics in Pre-service Secondary Teacher Education: Purposes, Opportunities and Challenges. International Journal of Science and Mathematics Education, [s. l.], v. 20, n. 2, p. 391-410, 2022.
RIBEIRO, A. J.; CURY, H. N. Álgebra para a formação do professor: explorando os conceitos de equação e de função. São Paulo: Autêntica Editora, 2015.
RIBEIRO, Alessandro Jacques; PONTE, João Pedro da. Professional learning opportunities in a practice-based teacher education programme about the concept of function. Acta Scientiae, [s. l.], 2019, 21.2: 49-74.
RIBEIRO, Alessandro Jacques; PONTE, João Pedro da. Um modelo teórico para organizar e compreender as oportunidades de aprendizagem de professores para ensinar matemática. Zetetiké, Campinas, SP, v. 28, p.1-20, 2020.
RUSS, Rosemary S., SHERIN, Bruce L., SHERIN, Miriam Gamoran. What constitutes teacher learning. Handbook of research on teaching, [s. l.], p. 391-438, 2016.
SMITH, Margaret Schwan. Practice-based professional development for teachers of mathematics. Reston, VA: NCTM, 2001.
STEIN, Mary Kay et al. Orchestrating productive mathematical discussions: Five practices for helping teachers move beyond show and tell. Mathematical thinking and learning, [s. l.], v. 10, n. 4, p. 313-340, 2008.
SOARES, Natália Coelho; BIANCHINI, Bárbara Lutaif. Tópicos de Teoria dos Grupos nos cursos de licenciatura em Matemática. Revista de Produção Discente em Educação Matemática. [s. l.], v. 8, n. 1, 2019. ISSN 2238-8044
TREVISAN, André Luis; RIBEIRO, Alessandro Jacques; PONTE, João Pedro da. Professional Learning Opportunities Regarding the Concept of Function in a Practice-Based Teacher Education Program. International Electronic Journal of Mathematics Education, [s. l.], v. 15, n. 2, 2020.
WASSERMAN, Nicholas H. Making sense of abstract algebra: Exploring secondary teachers’ understandings of inverse functions in relation to its group structure. Mathematical Thinking and Learning, [s. l.], v. 19, n. 3, p. 181-201, 2017.
WASSERMAN, Nicholas H. Abstract algebra for algebra teaching: Influencing school mathematics instruction. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, [s. l.], v. 16, n. 1, p. 28-47, 2016.
ZAIDAN, Samira et al. A Licenciatura em Matemática no Brasil em 2019: análises dos projetos dos cursos que se adequaram à Resolução CNE/CP 02/2015. 2021. Brasília, DF: SBEM Nacional, 2021.
ZAZKIS, Rina; MARMUR, Ofer. Groups to the Rescue: Responding to Situations of Contingency. In: Connecting Abstract Algebra to Secondary Mathematics, for Secondary Mathematics Teachers. Springer, 2018. p. 363-381.
Copyright (c) 2023 Perspectivas da Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.