Relações Entre A Criatividade Em Matemática E O Desempenho Escolar De Estudantes Do 2° Ano Do Ensino Médio

Abstract

Brazilian school performance assessments, applied by different bodies (Inaf, Inep, OECD), reveal extensive difficulties with mathematical development both in childhood and in adulthood. Several factors can influence low performance, therefore this scenario requires that new methods be researched and applied to improve this situation. Therefore, this article presents a research whose objective was to compare the mathematical achievement of a group of students in the 2nd year of high school from 3 (three) public schools in the Federal District in relation to their mathematical creativity. For this, two tests were applied: (a) Test of Creative Performance in the Field of Mathematics (TDCCM, in portuguese); and (b) Mathematics performance test. In addition to these, a questionnaire was used in order to investigate the perception of mathematical creativity. A total of 72 students participated in the research. As a result, a positive correlation was found between mathematical creativity and mathematical achievement, in addition to finding that students who have a positive self-perception in relation to mathematical creativity tend to perform better in the discipline.

Author Biographies

Carlos Alberto Ferreira Rodrigues Júnior, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília (IFB)

Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: progressão geométrica, educação de jovens e adultos e ferramentas pedagógicas. Tem experiência na área de Informática, atuando principalmente com programação em r e Interesse na área de análise e probabilidade. E-mail: ca.junior09@gmail.com ORCID: https://orcid.org/0009-0001-9412-1246

Mateus Gianni Fonseca, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília (IFB)

Coordenador-Geral de Ensino da Pró-reitoria de Ensino do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasíla (IFB). Professor na mesma Instituição, atua junto aos cursos de Licenciatura em Matemática; Especialização em Matemática, Educação e Tecnologias; e Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT). É ainda segundo líder do grupo PI: Grupo de Pesquisas e Investigações em Educação Matemática (UnB). Graduado em Matemática pela Faculdade Santa Terezinha (Fast/2008); Especialista em Educação Matemática pela Faculdade de Tecnologia e Ciências (FTC/2010); Especialista em Matemática, suas Tecnologias e o Mundo do Trabalho pela Universidade Federal de Piauí (IFPI/2022); e Mestre e Doutor em Educação pela Universidade de Brasília (UnB/2014 e 2019) - eixo de interesse: Educação Matemática, Avaliação e Criatividade. Dentre suas principais produções, é autor do livro 'Matemática das Coisas ou Coisas da Matemática'; co-autor dos livros 'Estimulando a Criatividade, Motivação e Desempenho em Matemática: uma proposta para a sala de aula' e 'Criatividade em Matemática: conceitos, metodologias e avaliação'; e co-organizador do livro 'Criatividade em matemática: lições da pesquisa'. Além disso, foi idealizador e coordena os projetos de extensão 'Biblioteca Virtual de Pesquisas em Pensamento Crítico e Criativo em Matemática' e 'Matemática das Coisas'. Tem experiência em Gestão, Ensino, Pesquisa e Extensão na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, principalmente nos seguintes temas: 'criatividade em matemática', 'pensamento crítico e criativo em matemática', 'criatividade e aprendizagem' e 'resolução de problemas'. E-mail: mateus.fonseca@ifb.edu.br ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3373-2721 

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Published
2023-11-07
How to Cite
ALBERTO FERREIRA RODRIGUES JÚNIOR, C.; GIANNI FONSECA, M. Relações Entre A Criatividade Em Matemática E O Desempenho Escolar De Estudantes Do 2° Ano Do Ensino Médio. Perspectivas da Educação Matemática, v. 16, n. 44, p. 1-20, 7 Nov. 2023.
Section
Artigos (fluxo contínuo)