Relações Entre A Criatividade Em Matemática E O Desempenho Escolar De Estudantes Do 2° Ano Do Ensino Médio
Abstract
Brazilian school performance assessments, applied by different bodies (Inaf, Inep, OECD), reveal extensive difficulties with mathematical development both in childhood and in adulthood. Several factors can influence low performance, therefore this scenario requires that new methods be researched and applied to improve this situation. Therefore, this article presents a research whose objective was to compare the mathematical achievement of a group of students in the 2nd year of high school from 3 (three) public schools in the Federal District in relation to their mathematical creativity. For this, two tests were applied: (a) Test of Creative Performance in the Field of Mathematics (TDCCM, in portuguese); and (b) Mathematics performance test. In addition to these, a questionnaire was used in order to investigate the perception of mathematical creativity. A total of 72 students participated in the research. As a result, a positive correlation was found between mathematical creativity and mathematical achievement, in addition to finding that students who have a positive self-perception in relation to mathematical creativity tend to perform better in the discipline.
References
AMARAL, Nuno.; CARREIRA, Susana. A Criatividade Matemática nas Respostas de Alunos participantes de uma Competição de Resolução de Problemas. Bolema - Mathematics Education Bulletin, v. 31, n. 59, p. 880–906, 1 dez. 2017.
BAHAR, Kadir.; MAKER, June. Exploring the Relationship between Mathematical Creativity and Mathematical Achievement. Asia-Pacific Journal of Gifted and Talented Education. Beijing, v. 3, n. 1, p. 33-48, 2011 Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/271699531>.
BLAND, Martin.; ALTMAN, Douglas.Statistics notes: Cronbach’s alpha. British Medical Journal. v. 314, n. n.7080, p. 572–572, 1997.
BRASIL. Press kit Saeb 2021. Brasília 2022. Disponível em:< https://www.gov.br/inep/pt-br/centrais-de-conteudo/press-kits> Acesso: em 10 jul 2022
BRASIL. Prova Brasil. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/prova-brasil>. Acesso em: 19 jan. 2022.
CARVALHO, Alexandre. Tolentino. de. Relações entre criatividade, desempenho escolar e clima para criatividade nas aulas de matemática de estudantes do 5o ano do ensino fundamental. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciência e Matemática). Universidade de Brasília, Brasília, 2015.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação Matemática da Teoria à prática. Coleção Perspectivas em Educação Matemática, 2009.
FARIAS, Mateus. Pinheiro. de. Criatividade em matemática: um modelo preditivo considerando a percepção de alunos do ensino médio acerca das práticas docentes, a motivação para aprender e o conhecimento em relação à matemática. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciência e Matemática). Universidade de Brasília, Brasília p. 1–75, 2015.
FASSIS, Daniela.; CAMPANINI,. Mendes. João. dos Santos. Carmo. Diferentes Graus de Ansiedade à matemática e desempenho escolar no ensino fundamental. Psic. da Ed., São Paulo, 39, 2º sem. de 2014, pp. 47-61
FIORENTINI, Dario.; MIORIM, Maria. Ângela. Uma reflexão sobre o uso de materiais concretos e jogos no Ensino da Matemática. Boletim da SBEM. SBM: São Paulo, ano 4, n. 7, 1990
FONSECA, Mateus. Gianni. Construção e validação de instrumentos de medida de criatividade no campo da matemática para estudantes concluintes da educação básica. 2015. Universidade de Brasília, Brasília , 2015.
FONSECA, Mateus. Gianni. Aulas baseadas em técnicas de criatividade: efeitos na criatividade, motivação e desempenho em matemática com estudantes do ensino médio. 2019. 2019. Disponível em: <https://repositorio.unb.br/handle/10482/38398>.
GIL, Antônio. Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. São Paulo: 2002, 2002. v. 41–176 p.
GONTIJO, Cleyton. Hércules. Relações entre criatividade, criatividade em matemática e motivação em matemática de alunos do ensino médio. Brasília: Tese (Doutorado em Psiocologia). Universidade de Brasília, Brasília, 2007.
GONTIJO, Cleyton Hércules. Estratégias para o desenvolvimento da criatividade em matemática. Linhas Críticas, v. 12, n. 23, p. 229-244, jul./dez. 2006
GONTIJO, Cleyton Hércules.; CARVALHO, A. T.; FONSECA, M. G.; FARIA, M. P. de. Criatividade em matemática: conceitos, metodologias e avaliação. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2019.
GRÉGOIRE, Jacques. Understanding Creativity in Mathematics for Improving Mathematical Education. Journal of Cognitive Education and Psychology, v. 15, n. 1, p. 24–36, 2016.
HASELTON, Martie..; NETTLE, Daniel.; ANDREWS, Paul. The Evolution of Cognitive Bias. Em: The Handbook of Evolutionary Psychology. Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons, Inc., 2015. p. 724–746.
HASHIMOTO, Yoshihiko. The Methods of fostering creativity mathematical through problem solving. International Journal on Mathematics Education -ZDM, v. 29, n.3, p. 86-87, jun. 1997.
HAYLOCK, Derek. Recognising Mathematical Creativity in school chidren. v. 29, n. 3, p. 68–74, 1997.
INEP. Sistema de Avaliação da Educação Básica (Saeb). Disponível em: <https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/perguntas-frequentes/sistema-de-avaliacao-da-educacao-basica-saeb>. Acesso em: 19 jan. 2022.
IPM. Indicador de Alfabetismo Funcional - INAF Brasil 2018: Resultados Preliminares. 2018.Disponível em:<http://acaoeducativa.org.br/wp-content/uploads/2018/08/Inaf2018_Relat%C3%B3rio-Resultados Preliminares_v08Ago2018.pdf>. Acesso em: 20 nov. 2022
KANDEMIR, Ali. Mehmet.; GÜR, Hülya. Creativity Training in Problem Solving: A Model of Creativity in Mathematics Teacher Education. The Production of three-dimensional complex objects based on mathematical functions by using Fused Deposition Modelling Method View project. [s.l: s.n.]. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/292700981>.
KATTOU, Maria.; KONTOYIANNI, Katerina.; PITTA-PANTAZI, Demetra.; CHRISTOU, Constantinos. Connecting mathematical creativity to mathematical ability. ZDM - International Journal on Mathematics Education, v. 45, n. 2, p. 167–181, 1 abr. 2013.
OCDE. Relatório Brasil no Pisa 2018 – Diretoria de avaliação da educação básica Daeb 2019 Disponivel: em < https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_basica/relatorio_brasil_no_pisa_2018.pdf> Acesso em: 10 jul 2022.
PARRA, Cecilia.; SAIZ, Irma.; SANTALÓ, Luis..; GÁLVEZ, Grecia.; CHAMAY, Roland.; BROUSSEAU, Guy.; LEMER, Delia.; SADOVSKY, Patricia. Didáctica de matemáticas Aportes y reflexiones. [s.l.] Paidós, 1994. 193 p.
PINHEIRO, Sandra.; VALE, Isabel. Criatividade e matemática: um caminho partilhado. 2019 ESSE do Instituto Politécnico de Vianado Castelo pp.30-39
SILVER, Edward; Fostering Creativity through Instruction Rich in Mathematical Problem Solving and Problem Posing. Hillsdale, NJ: Erlbaum(1985).
SILVER, Edward.; CAI, Jinfa. Assessing Students’ Mathematical Problem Posing. Teaching Children Mathematics, v. 12, n. 3, p. 129–135, 18 dez. 2005.
STEVENSON, Willian. J. Estatística aplicada à administração. São Paulo: Harper & Row do Brasil, 1981.
WALIA, Pooia. Achievement in Relation To Mathematical Creativity of. Indian Streams Research Journal, v. 2, n. II, p. 1–4, 2012.
Copyright (c) 2023 Perspectivas da Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.