Learning Fraction through Mistakes: A Systematic Literature Review

Keywords: • Fraction., . Rational Number., Fractional Number., Types of Errors., Epistemological Obstacle

Abstract

Presents the results of a Systematic Literature Review on the errors identified by elementary school students in situations involving fractional numbers. Twelve articles published from 2010 to 2020 were analyzed, addressing the main difficulties students face in fraction tasks. The results reinforce the challenge that studying the set of rational numbers poses for students, especially when they are written in fractional form. These articles indicated that the most common difficulties in the conceptual field of fractions include the four basic operations, particularly division. Additionally, students struggle to recognize fractions as values greater than one and encounter resistance in learning fractional numbers. Thus, there appears to be a possible epistemological obstacle related to the transition from natural numbers to the conceptualization of fractions, which is evident when students and teachers treat the numerator and denominator independently, resorting to common counting in fractional representation.

Author Biographies

Lázaro Manoel Veloso, Universidade de Pernambuco

Lázaro Manoel Veloso

Licenciando do curso de Licenciatura em Matemática pela Universidade de Pernambuco, Campus Petrolina, Pernambuco, Brasil. 

E-mail: lazaro.manoel@upe.br 

Evanilson Landim, Universidade de Pernambuco

Evanilson Landim

Professor Adjunto do Colegiado de Licenciatura em Matemática da Universidade de Pernambuco, Campus Petrolina, Pernambuco, Brasil. E-mailevanilson.landim@upe.br.

References

ALMEIDA, L.; BRANCO, N. Erros cometidos pelos alunos de 6º ano a operar com números racionais. Revista da UI_IPSantarém-Unidade de Investigação do Instituto Politécnico de Santarém, v. 6, n. 1, p. 95-109, 2018.
ANDRADE, P. H. F. et al. Análise de erros em questões de adição e subtração com frações. Revista WEB-MAT, v. 1, n. 1, p. 51-60, 2014.
BERTONI, N. E. Pedagogia: Educação e Linguagem matemática IV, frações e número fracionários. Brasília: Universidade de Brasília, 2009. 95 p.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, MEC/SEB, 2017.
ETCHEVERRIA, T. C. et al. Reflexões acerca do desempenho e das dificuldades de estudantes da educação básica e superior nas operações com frações. Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática, v. 4, n. 2, p. 71-88, 2019.
FONSECA, S. S.; SANTOS, R. Dificuldades dos alunos do 7º ano do Ensino Fundamental em Aprender Fração. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 2, n. 1, p. 50-66, 2019.
GABRIEL, F. et. al. Uma visão componencial das dificuldades das crianças em aprender frações. Fronteiras da psicologia, v. 4, p. 715, 2013.
GALVÃO, M. C. B., RICARTE, I. L. M. Revisão Sistemática da Literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion: Filosofia da Informação, v. 6, n. 1, p. 57-73, 2019.
HANSEN, Nicole; JORDAN, Nancy C.; RODRIGUES, Jéssica. Identificando dificuldades de aprendizagem com frações: um estudo longitudinal do crescimento do aluno da terceira à sexta série. Psicologia Educacional Contemporânea, v. 50, p. 45-59, 2015.
JORDAN, N. C. et al. Estudo longitudinal de Delaware sobre aprendizagem de frações: Implicações para ajudar crianças com dificuldades matemáticas. Jornal de dificuldades de aprendizagem, v. 50, n. 6, pág. 621-630, 2016.
KIEREN, T. E. Conhecimento pessoal de números racionais: seu desenvolvimento intuitivo e formal. In: Conceitos e operações numéricas no ensino fundamental. J. Hiebert; M. Behr (Eds.). Hillsdale, Reston, VA: NCTM; Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum. 1988, p. 162-181.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
LANDIM, E.; MORAIS, M. D. Análise praxeológica da abordagem de frações em um livro didático do 4º ano do ensino fundamental. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, [s.l.], v. 21, n. 5, p.555-565, 6 nov. 2019.
LOPES, R. N.; BARBOSA, E. J. T. Relações Praxeológicas do Professor e do seu Livro Didático: Implicações na Transposição dos multiplos conceitos das frações. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 11, n. 25, p. 363-388, 2022.
MANDARINO, M. C. F. Coleção Explorando o Ensino. P. 95-137. 2010.
MONTEIRO, A. B.; GROENWALD, C. L. O. Dificuldades na aprendizagem de frações: reflexões a partir de uma experiência utilizando testes adaptativos. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 7, n. 2, p. 103-135, 2014.
MOHER, D.; LIBERATI, A.; TETZLAFF, J.; ALTMAN, D. G. Itens de relato preferidos para revisões sistemáticas e meta-análises: declaração PRISMA. PLoS Med, v. 6, n. 7, p. 264-269, 2009.
PANTZIARA, M.; PHILIPPOU, G. Níveis de "concepção" de frações dos alunos. Estudos Educacionais em Matemática, v. 79, p. 61-83, 2012.
PITTA-PANTAZI, D.; NICOLAOU, A. A. Níveis hierárquicos de habilidades que constituem a compreensão da fração no ensino fundamental. Revista Internacional de Educação em Ciências e Matemática, v. 14, p. 757-776, 2014.
ROTH, E.; COSTA, J. R. FRAÇÕES E ANÁLISE DE ERROS: uma nova perspectiva para a sala de aula, 2016.
SANTANNA, N.; PALIS, G. L. R.; NEVES, M. A. C. M. Transpondo obstáculos: da Aritmética para a Álgebra. Zetetike, v. 21, n. 1, p. 169-196, 2013.
SILVA, M. J. F. Investigando saberes de professores do Ensino Fundamental com enfoque em números fracionários para a quinta série. 2015. 302 f. Tese (Doutorado) - Curso de Educação Matemática, Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.
SOUSA NETO, E. G. et al. Dificuldades encontradas na resolução de Situações-Problemas com números fracionários, 2014.
Published
2024-03-11
How to Cite
VELOSO, L. M.; LANDIM, E. Learning Fraction through Mistakes: A Systematic Literature Review. Perspectivas da Educação Matemática, v. 17, n. 45, p. 1-23, 11 Mar. 2024.