A Construção do Conceito de Número e do Sistema de Numeração Decimal numa Aritmética de 1938 e de Autoria da Irmã Franciscana Cecy Cony
Abstract
The article presents reflections about the construction of the concept of number and the decimal numbering system in an arithmetic book from 1938 and authored by Franciscan Sister Cecy Cony. It has a qualitative approach, through documentary analysis, with an arithmetic book from the 1st year of the elementary course being the main primary source of this historical research, analyzed based on references on school manuals. This is a work focused on the construction of the idea of numbers up to 100 and the decimal number system, observing the assumptions of the Escola Nova movement. The use of concrete elements and the proposed resolution of 160 problems in concrete situations were also observed. Despite the book's pedagogical proposal being announced as an alternative to traditional teaching, a large number of exercises exploring abstract calculation and memorization were still observed.
References
AZEVEDO, Fernando et al. Manifestos dos Pioneiros da Educação Nova (1932) e dos Educadores (1959). Recife: Massangana, 2010.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Livro didático e saber escolar (1810-1910). Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
BOHNEN, Aloysio; ULLMANN, Reinholdo Aloysio. A Atividade dos Jesuítas de São Leopoldo. São Leopoldo: Unisinos, 1989.
AUTORES A e B, 2020.
CHOPPIN, Alain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 549-566, set./dez. 2004.
CHOPPIN, Alain. O historiador e o livro escolar. Revista História da Educação, Pelotas, n. 11, p. 5-24, abr. 2002.
COLLEGIO SÃO JOSÉ. Lembrança do 50º Anniversário da vinda das Irmans Franciscanas ao Brasil e da fundação do Collegio São José em São Leopoldo – 1872 a 1922. São Leopoldo/RS, 1922.
CONY, Cecy. Aritmética – Coleção S. T. – 1º ano Elementar. Porto Alegre: Livraria Selbach, 1938.
COSTA, David. A. As concepções e contribuições de Pestalozzi, Grube, Parker e Dewey para o ensino da aritmética no nível elementar: o conceito de número. História da Educação, Porto Alegre, RS, v. 18, n. 42, p. 37-59, jan./abr. 2014.
FLESCH, Irmã Benícia. História da Congregação das Irmãs Franciscanas da Penitência e Caridade Cristã no Brasil (1872-1951). Porto Alegre: Metrópole, 1993. v. 1.
KREUTZ, Lúcio. Material didático e currículo na escola teuto-brasileira. São Leopoldo: Unisinos, 1994.
PROFESSORAS DO COLLEGIO SÃO JOSÉ. Arithmetica Elementar Prática – Collecção de regras, exercícios e problemas methodicamente compilados, IIª parte. 2. ed. correcta e augmentada. Porto Alegre: Franz Rath, 1890
RAMBO, Arthur Blásio. A escola comunitária teuto-brasileira católica: a associação de professores e a escola normal. São Leopoldo: Unisinos, 1996.
RUPOLO, Irani. Irmãs Franciscanas no Rio Grande do Sul e compromisso educacional. Revista Vidya, Santa Maria, RS, Edição Especial – 50 anos, p. 83-98, jul. 2001. Disponível em: https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/VIDYA/article/view/498/488 Acesso em: 16 ago. 2023.
Copyright (c) 2025 Perspectivas da Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.