Professores refletem sobre misconceptions ligadas às estruturas multiplicativas
Abstract
This research investigated teachers' reflections on misconceptions about multiplication and division during a strategic game. In a school meeting, seven early years mathematics teachers discussed students' and teachers' misconceptions when operating with rational numbers between 0 and 1. The qualitative research used data from written records and video and audio recordings. The theory was based on studies on practical reflection and teaching knowledge. The results showed that the teachers, initially influenced by the belief that multiplication always increases and division always decreases, faced situations where the results of the operations with rational numbers between zero and one differed from those expected. During the game, teachers realized that their own limitations and misconceptions about multiplicative structures could make teaching the topic difficult. The discussions in the study group expanded the participants' knowledge about the analyzed misconceptions.
References
Bell, A., Fischbein, E., & Greer, B. (1984) Choice of operation in verbal arithmetic problems: the effects of number size, problem structure and context. Educational Studies in Mathematics, 15, 129-147.
Correia, D. S., Garcia Silva, A. F., & Galvão, M. E. E. L. (2020). Conhecimentos de professores sobre as estratégias mobilizadas por seus alunos ao resolverem situação envolvendo a ideia de cota na divisão. Em Teia, 11(1), 1-16. https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/244122
Garcia Silva, A. F.; Duarte, A. R. S.; Miranda, M. S. (2017). OBEDUC: reflexões, aspectos teóricos e prática docente em um grupo de estudos. Crítica Educativa, 3(2), 144-158. https://www.criticaeducativa.ufscar.br/index.php/criticaeducativa/article/view/160
Grando, R. C. A. (2000). O conhecimento matemático e o uso de jogos na sala de aula [Tese de Doutorado, Universidade Estadual de Campinas].
Marciliano, A. M. M. (2022). Conhecimentos de professores que estudam coletivamente sobre o ensino de medidas de comprimento nos anos iniciais [Dissertação de Mestrado, Universidade Anhanguera]. https://repositorio.pgsskroton.com/bitstream/123456789/45442/1/Disserta%C3%A7%C3%A3o%20de%20Mestrado%20Angela%20-%20Ultima%20vers%C3%A3o.pdf
Martins, H. C. B. (2022). Ressignificação de conhecimentos profissionais de um grupo de professoras que ensinam Matemática sobre o Raciocínio Proporcional [Dissertação de Mestrado, Universidade Anhanguera]. https://repositorio.pgsscogna.com.br/bitstream/123456789/48614/1/Dissertacao%20Helena%2008_12-22%20final%20revisto%20angelica.pdf
Miranda, M. S. (2014). Uma investigação sobre a (re)construção do conhecimento de professores participantes de um grupo que estuda o campo conceitual aditivo [Dissertação de Mestrado, Universidade Anhanguera]. https://repositorio.pgsskroton.com/bitstream/123456789/3621/1/Mirtes%20de%20Souza%20Miranda.pdf
Miranda, M. S. (2019). Escola como espaço de (re)significação de conhecimentos matemáticos para o ensino: a constituição de um grupo que estuda o currículo e investiga a própria prática [Dissertação de Mestrado, Universidade Anhanguera]. https://repositorio.pgsskroton.com/bitstream/123456789/32031/1/TESE%20Mirtes%202019%20entregue%20sucupira.pdf
Schwartz, S. E., & Budd, D. (1981). Mathematics for handicapped learners: a functional approach for adolescents. Focus on Exceptional Children, 13(7), 1-12. https://pdfs.semanticscholar.org/2dcc/c89faf84d4627a4a47dd093a532f41132c41.pdf
Chang, T., Lee, W., Fu, H., Lin, Y., & Hsuech, H. (2007). A study of an augmented CPFR model for the 3C retail industry. Supply Chain Management: An International Journal, 12(3), 200-209. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/13598540710742518/full/html
Kotler, P., & Keller, K. L. (2005). Administração de marketing (12a ed.). Prentice Hall.
Lima, E. C. P. (1997). Privatização e desempenho econômico: teoria e evidência empírica [Texto para discussão, Nº 532]. IPEA.
São Paulo. Secretaria da Educação. Coordenadoria de Estudos e Normas Pedagógicas. Oficina de Experiências Matemáticas: ciclos I e II. São Paulo: SE/CENP, 2008. http://educacao.assis.sp.gov.br/uploads/files/bibliografia_ps2012/experiencias_matematicas.pdf.
Segatto-Mendes, A. P. (2001). Teoria de agência aplicada à análise de relações entre os participantes dos processos de cooperação tecnológica universidade-empresa (Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo). http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/12/12139/tde-24012002-114443
Silva, A. B., & Pereira, A. A. (2004). Fatores de influência na gestão das empresas de pequeno e médio porte da grande Florianópolis/SC. XXVIII Encontro Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração, Curitiba, PR, Brasil.
Tanure, B., Evans P., & Cançado, V. L. (2010). As quatro faces de RH: analisando a performance da gestão de Recursos Humanos em empresas no Brasil. Revista de Administração Contemporânea, 14(4), 594-614. http://www.anpad.org.br/periodicos/arq_pdf/a_1074.pdf
Zeichner, K. M. Uma análise crítica sobre a “Reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educação e Sociedade, Campinas, v. 29, n. 103, p. 535-554, maio/ago. 2008. https://www.scielo.br/j/es/a/bdDGnvvgjCzj336WkgYgSzq/?format=pdf&lang=pt
Copyright (c) 2025 Perspectivas da Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.