Dissociação da informação verbal e visual nos livros didáticos de matemática dos anos iniciais

Abstract

This study aimed to discuss how the didactic strategy of Dual Coding Theory (DCT) has been used in mathematics textbooks for teaching algebraic thinking in the early years of Elementary Education. The theoretical assumptions defended by Paivio, which suggest the combination of verbal and visual representations in a didactic teaching situation to facilitate student learning, were taken as a basis. With a qualitative approach, we sought to employ documentary analysis of two mathematics textbooks from the 5th grade currently adopted in the school network of Belém/PA, one from a public school and the other from a private school. After the collection and selection of content and tasks, the data were analyzed. The results indicate that the DCT approach, in the data considered, is a valid strategy for teaching algebraic thinking in the early years; however, it is used in a decontextualized manner and without association between verbal and non-verbal domains. It is suggested that public policies promoting the development of textbooks or the initial and continuing training of teachers consider DCT in their approaches, aiming to properly implement images in a close relationship with the content and tasks, in an inseparable manner.

Author Biographies

Danieli Yngridi Neves Melo, Universidade Federal do Pará

Graduada em Licenciatura Integrada em Ciências, Matemática e Linguagem pela Universidade Federal do Pará.  Graduanda em Pedagogia Universidade da Amazônia.

Ana Mara Coelho da Silva, Universidade Federal do Pará

Doutoranda em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará (UFPA/IEMCI). Mestra em Docência em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará (2019). Especialista em Transtorno do Espectro Autista pela Universidade do Estado do Pará (2023)). Especialista em Educação Inclusiva e o Ensino da Matemática pela Universidade do Estado do Pará (2013); Especialista em Educação Social para a Juventude pela Universidade do Estado do Pará (2011). Graduada em Matemática pela Universidade Federal do Pará (2011); ; Professora de Matemática na Rede Municipal de Educação de Belém (SEMEC/PA); Professora Classe II de Educação Especial (SEDUC/PA) e membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Mente, Cérebro e Educação da Universidade Federal do Pará. Possui experiência em Atendimento Educacional Especializado, com ênfase na elaboração e adaptação de Materiais Acessíveis para alunos com Deficiência Visual, Formação continuada de professores na perspectiva da inclusão.

Marcos Guilherme Moura Silva, Universidade Federal do Pará

Doutor em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Pará (2019). Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Pará (2014). Licenciado em Matemática pela Universidade Federal do Pará (2011). É Professor permanente do Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM/UFPA), atuando na graduação pela Faculdade de Educação Matemática e Científica (FEMCI). Atualmente é Coordenador do Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM/UFPA) e líder do grupo de NeuroEducação Matemática vinculado ao diretório de grupos do CNPq. Investiga temas relacionados à Mente, Cérebro e Educação, e formação de professores que ensinam matemática.

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Published
2025-08-18
How to Cite
NEVES MELO, D. Y.; COELHO DA SILVA, A. M.; MOURA SILVA, M. G. Dissociação da informação verbal e visual nos livros didáticos de matemática dos anos iniciais. Perspectivas da Educação Matemática, v. 18, n. 50, p. 18, 18 Aug. 2025.