Dissociação da informação verbal e visual nos livros didáticos de matemática dos anos iniciais
Abstract
This study aimed to discuss how the didactic strategy of Dual Coding Theory (DCT) has been used in mathematics textbooks for teaching algebraic thinking in the early years of Elementary Education. The theoretical assumptions defended by Paivio, which suggest the combination of verbal and visual representations in a didactic teaching situation to facilitate student learning, were taken as a basis. With a qualitative approach, we sought to employ documentary analysis of two mathematics textbooks from the 5th grade currently adopted in the school network of Belém/PA, one from a public school and the other from a private school. After the collection and selection of content and tasks, the data were analyzed. The results indicate that the DCT approach, in the data considered, is a valid strategy for teaching algebraic thinking in the early years; however, it is used in a decontextualized manner and without association between verbal and non-verbal domains. It is suggested that public policies promoting the development of textbooks or the initial and continuing training of teachers consider DCT in their approaches, aiming to properly implement images in a close relationship with the content and tasks, in an inseparable manner.
References
AINSWORTH, Sharoon. The functions of multiple representations. Computers and Education. v. 33, n.1, p. 131-152, 1999. Disponível em: < https://doi.org/10.1016/S0360-1315(99)00029-9 > Acesso em: 18 Outubro 2023.
BARBOSA, Elsa.; BORRALHO, António. Pensamento Algébrico e explorações de Padrões. 2009. Disponível em: < http://www.ese.ipvc.pt/padroes/artigos/2009_14.pdf >. Acesso em: 31 novembro 2023.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Elementos Conceituais e Metodológicos para definição de direitos de aprendizagem e desenvolvimento do ciclo de alfabetização (1º, 2º e 3º anos) do Ensino Fundamental. Brasília, 2012.
CLARK, James. M.; PAIVIO, Allan. Dual Coding Theory and Education. Educational Psychology Review, v. 3, n. 3, p. 149-210, Sep.1991. Disponível em:
MAXI. Somos Educação: ensino fundamental, anos iniciais - 1 ao 5 ano. Caderno 1 – 4/aluno / obra coletiva, coord. Thamirys Genova da Silva – 1. Ed —São Paulo: somos sistema de ensino, Max print, editora, a partir da página 16, 2019.
MAYER, Richard. E. The promise of multimedia learning: using the same instructional design methods across different media. Learning and instruction, v. 13, n. 2, p. 125–139, Apr. 2003. Disponível em: < https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0959475202000166 >. Acesso em: 12 de outubro 2023.
NETO, João Debastiani.; DEMARCHI, Tatielen. Análise do pensamento algébrico em livros didáticos do ensino fundamental. Arquivos do Mudi, v. 26, n. 1, p. 92 - 107, 2022. Disponível em: < https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi > Acesso em: 22 outubro 2023.
PAIVIO, Allan. Dual coding theory and the mental lexicon. The mental lexicon, v. 5, n. 2, p. 205–230, 2010.
PAIVIO, Allan. Mental representations: A dual coding approach. Oxford University Press, 1990.
PAIVIO, Allan. Imagery and verbal processes. Oxford University Press. 1971.
PAIVIO, Allan. Intelligence, dual coding theory and the brain. Intelligence, v. 47, n. 1, p. 141-158, 2014. Disponível em: < https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0160289614001305 >. Acesso em: 18 novembro 2023.
PEREIRA, Djalma Gonçalves, SILVA, Juciane Teixeira, SILVEIRA, Vinícius. Álgebra no Ensino Fundamental: Por que pesquisar? 2018. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática). Pontifícia Universidade Católica de Goiás. 2018. Disponível em: < https://sites.pucgoias.edu.br/pos-graduacao/mestrado-doutorado-educacao/wp-content/uploads/sites/61/2018/05/Djalma-Gon%C3%A7alves-Pereira_-Juciane-Teixeira-Silva_-Vin%C3%ADcius-Silveira.pdf >. Acesso em: 12 outubro 2023.
PONTE, J. P. Números e álgebra no currículo escolar. In: VALE, I. et al. (Ed.). Números e álgebra na aprendizagem da matemática e na formação de professores. Lisboa: SEM-SPCE, 2006. p. 5-27.
PREPARA PARÁ. Somos Educação: ensino fundamental, anos iniciais - 5 ano/ Arlete Ap. Oliveira de Almeida ....(et al).—São Paulo : somos sistema de ensino, a partir da página 82, 2023.
REGIS, Flávia Christiane do Nascimento. Introdução ao pensamento algébrico: a generalização de padrões. 2017. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação e Docência). Universidade de Minas Gerais. 2017. Disponível em: < https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/BUOS-ARKFTE/1/disserta__o_fl_viafinal.pdf > Acesso em: 22 maio 2024.
SANTOS, L. G. Introdução do Pensamento Algébrico: um olhar sobre professores e livros didáticos de matemática. 2007. 198f. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2007.
SANTOS, Anderson Oramisio; OLIVEIRA, Guilherme Saramago. O pensamento Algébrico: Compreensões à prática pedagógica de professores que ensinam matemática nos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Valore, Volta Redonda, n. 9, p. 1-22, 2014. Disponível em: < https://revistavalore.emnuvens.com.br/valore/article/view/1718/1211 > Acesso em: 04 junho 2024.
SÁ-SILVA, Jackson Ronie; ALMEIDA, Cristóvão Domingos de; GUINDANI, Joel Felipe. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais. v. 1. n. 1, p. 1-15, Jul. 2009. Disponível em: < https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10351/pdf >. Acesso em: 15 outubro 2023.
VALE, Isabel. As tarefas de padrões na aula de matemática: um desafio para professores e alunos. Revista Interacções, v.8, n. 20, p. 181-207, 2012. Disponível em: < https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/493 >. Acesso em: 31 maio 2024.
WEINSTEIN, Yana; MADAN, Christopher R.; SUMERACKI, Megan. A. Teaching the science of learning. Cognitive research: principles and implications, v. 3, n. 2, p. 1-17, Jan. 2018. Disponível em: < https://cognitiveresearchjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s41235-017-0087-y >. Acesso em: 3 outubro 2023.
Copyright (c) 2025 Perspectivas da Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.