PROMOTING CONCEPTUAL DEVELOPMENT IN PROSPECTIVE MATHEMATICS TEACHER ONLINE COURSE

Keywords: Teacher Education. Assessment. Virtual environment. Technology integration. Isometry.

Abstract

The design and the implementation of interactive assessment and learning improvement practices is a challenge for online environments. The Covid-19 pandemic highlighted this complexity and difficulty, even for researchers. This paper illustrates part of an assessment process provided in an online environment with prospective mathematics teachers implemented during the pandemic time. The assessment instrument is called conceptual development. The experience integrates a research project concerning interactions, instruction and, learning in virtual learning environment with prospective mathematics teachers. The study addresses issues on online classroom-based assessment suggesting a self-evaluation instrument which can promote sharing ideas, autonomy, and conceptual analysis. The tool also tries to overcome the moment of searching online information to promote analytical reflection and learning on the meta-level

Author Biography

Marcelo Bairral, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutor em Educação Matemática pela Universidade de Barcelona (Espanha). Pós-doutor em Educação Matemática pela Universidade do Estado de Nova Jersey (EUA), pela Universidade de Turin (Itália) e pela Universidade Claude Bernard (França). Professor Titular da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (Brasil). Presidente da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (gestão jul./2019-jul./2022). Temas de pesquisa: Interações em ambientes virtuais; Tecnologias e formação de professores; Aprendizagem matemática em dispositivos móveis com toques em tela; Inovações curriculares em geometria. Endereço para correspondência: Instituto de Educação, DTPE. Rodovia BR465 km7 Seropédica, RJ. CEP: 23890-000. E-mail: mbairral@ufrrj.br

References

ABRANTES, P. Avaliação e Educação Matemática (Vol. 1). Rio de Janeiro: MEM/USU, 1995.
BAIRRAL, M. B. The Value of Little Things, Math Learnings and Hyperconnected Looks. Global Journal of Human-Social Science (G) GJHSS, v. 23, n. 6, p. 1-13, 2023.
BAIRRAL, M. A.; SILVANO, T. D. S. Prospective mathematics teachers interacting on VMTwG in a task concerning translation. Educação Matemática Pesquisa, v. 25, n. 1, p; 305-335, 2023. DOI: 10.23925/1983-3156.2023v25i1p305-335.
BITTAR, M. A abordagem instrumental para o estudo da integração da tecnologia na prática pedagógica do professor de matemática. Educar em Revista (Dossiê Psicologia da Educação Matemática, v. 1, p. 157-171, 2011.
BRANDES, G. M.; BOSKIC, N. Eportfolios: From description to analysis. International Review of Research in Open and Distance Learning, v. 9, n. 2, p. 1-17, 2008.
CUSI, A.; MORSELLI, F.; SABENA, C. The use of polls to enhance formative assessment processes in mathematics classroom discussions. In: ALDON, J. T. G (Org.), Technology in Mathematics Teaching, Switzerland: Springer Nature, 2019. pp. 7-30.
HOLLEBRANDS, K. High school students’ understandings of geometric transformations in the context of a technological environment. Journal of Mathematical Behavior, v. 22, p.52-72, 2003. DOI:10.1016/S0732-3123(03)00004-X
LAGER, A.; LAVONEN, J. Engaging Students in Scientific Practices in a Remote Setting. Education Sciences, v. 13, n. 5, p. 431, 2023.
SFARD, A. Thinking as communicating: Human development, the growth of discourses and mathematizing. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.
SILVA, C. V.; ALMOULOUD, A. S. Um estudo histórico e epistemológico sobre o objeto matemático Simetria Ortogonal. Intermaths, v. 2, n. 1, p.71-87, 2021. DOI:10.22481/intermaths.v2i1.7429.
VELOSO, E. Simetria e transformações geométricas. Associação de Professores de Matemática –APM, 2012.
Published
2025-08-18
How to Cite
BAIRRAL, M. PROMOTING CONCEPTUAL DEVELOPMENT IN PROSPECTIVE MATHEMATICS TEACHER ONLINE COURSE. Perspectivas da Educação Matemática, v. 18, n. 50, p. 1-15, 18 Aug. 2025.