Conceptions and perceptions about the use of the portfolio in mathematics assessment

Keywords: Portfolio. Assessment. Math teachers. Continuing education.

Abstract

The text aims to understand the conceptions and perceptions of Mathematics teachers about what is portfolio and its use in the evaluation of their students. The participants of the research are mathematics teachers from the Brazilian Public School System who conducted online continuing education about the portfolio as an assessment instrument in Mathematics. The qualitative methodology of analysis was used, comparing the answers for two questions – about what is portfolio and about its use as an evaluative instrument. Participants were questioned before continuing education, so that it was possible to identify their conceptions and, after completing the course, to identify their perceptions. The results point to modifications between the conceptions and perceptions of the participants that suggest a deepening and a complexification about the concept of portfolio and its use as an evaluative instrument in mathematics.

Author Biographies

Carla Denize Ott Felcher, UFPel

Licenciada em Matemática pela Universidade Católica de Pelotas - UCPel.

Especialista em Educação Matemática pela UCPel.

Mestra em Políticas e Gestão da Educação, CLAEH, Montevídeo.

Mestra em Ensino de Ciências e Matemática pelo PPGECM/UFPel.

Doutora em Educação em Ciências pela UFRGS.

Larissa Testolin Schmiescki dos Santos, UFPel

Licenciada em Matemática pela Universidade Federal de Pelotas – UFPel.

Especialista em Alfabetização Matemática pela Faculdade Unina.

Especialista em Educação Especial e Inclusiva pela Faculdade Unina.

Mestra em Educação Matemática pela Universidade Federal de Pelotas – UFPel

References

ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8ª ed. São Paulo: Cortez, 2011.
ALVARENGA, Georfravia Montoza; ARAÚJO, Zilda Rossi. Portfólio: conceitos básicos e indicações para utilização. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo - SP. v. 17, n. 33, p. 137-148, jan./abr. 2006.
ALVARENGA, Georfravia Montoza; ARAÚJO, Zilda Rossi. Portfólio: uma alternativa para o gerenciamento das situações de ensino e aprendizagem. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo - SP. v. 17, n. 35, p. 187-209, set./dez. 2006.
ALVES, Leonir Pessate. Portfólios como instrumentos de avaliação dos processos de ensinagem. In: ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate (Orgs.). Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 6ª ed. Joinville: UNIVILLE, 2006. p. 101-120.
AMBRÓSIO, Márcia. O uso do portfólio no ensino superior. Editora Vozes Limitada, 2013.
BONA, Aline Silva De. Portfólio de matemática: um instrumento de análise do processo de aprendizagem. 2010. 404f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática). Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREITAS, Sirley Leite; COSTA, Michele Gomes Noe da; MIRANDA, Flavine Assis de. Avaliação Educacional: formas de uso na prática pedagógica. Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 6, n. 16, p. 85-98, 2014.
GADOTTI, Moacir. Boniteza de um sonho: ensinar-e-aprender com sentido. 2. ed. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2011.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6ª ed. São Paulo: Atlas, 2012.
GONÇALVES TORRES, Sylvia Carolina. Portfólio Como Instrumento De Aprendizagem E Suas Implicações Para A Prática Pedagógica Reflexiva. Revista Diálogo Educacional, Paraná, v. 8, n. 24, p. 549-561, maio-agosto 2008.
HADJI, Charles. Avaliação desmistificada. Porto Alegre: ArtMed, 2001.
HAYDT, Regina Cazaux. Avaliação do processo ensino-aprendizagem. São Paulo: Ática, 1988.
IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.
KLENOWSKI Val. Portfolios: Promoting teaching. Assessment in education: Principles. Londres: Routledge Falmer, 2003.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: Estudos e proposições – 22 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação em educação: questões epistemológicas e práticas. Salvador: Cortez, 2018.
MATOS, Daniel Abud Seabra; JARDILINO, José Rubens Lima. Os conceitos de concepção, percepção, representação e crença no campo educacional: similaridades, diferenças e implicações para a pesquisa. Educação & Formação, Fortaleza, v.1, n. 3, p. 20-31, set./dez. 2016.
MENA, Liziane Padilha; BIERHALZ, Crisna Daniela Krause. Concepções Avaliativas na Construção de Portfólios. Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 32, p. 303-320, maio/ago. 2019.
OLIVEIRA, Delcy Lacerda de; ELLIOT, Ligia Gomes. portfólio como instrumento de avaliação da aprendizagem em escola montessoriana. Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 4, n. 10, p. 28-55. 2012.
POWELL, Arthur. Captando, Examinando e Reagindo ao Pensamento Matemático. Boletim GEPEM, Rio de Janeiro. n. 39, p.73-84. set/2001.
POWELL, Arthur; BAIRRAL, Marcelo. A escrita e o pensamento matemático: interações e potencialidades. Campinas: Papirus, 2006.
SÁ-CHAVES, Idália. Portfólios reflexivos: estratégia de formação e de supervisão. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2000.
SANT’ANNA, Ilza Martins. “Por que avaliar? como avaliar? : critérios e instrumentos. 16.ª ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
REFERÊNCIA de autoria.
SHIELD, Mal. Evaluating Student Expository Writing in Mathematics. Technology in mathematics education: proceedings of the 19th annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia, June 30 - July 3, 1996 at the University of Melbourne, 1996.
SCHÖN, Donald. Educando o Profissional Reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SILVA, Roseli Ferreira da; SÁ-CHAVES, Idália. Formação reflexiva: representações dos professores acerca do uso do Portfólio reflexivo na formação de médicos e enfermeiros. Interface: Comunicação, Saúde e Educação, [S.l.], v. 12, n. 27, p. 721 - 34, out./dez. 2008.
VILLAS BOAS, Benigna Maria de Freitas. Portfólio, avaliação e trabalho pedagógico. Campinas: Papirus, 2012.
Published
2025-08-06
How to Cite
STEVANIN HOFFMANN, D.; OTT FELCHER, C. D.; TESTOLIN SCHMIESCKI DOS SANTOS, L. Conceptions and perceptions about the use of the portfolio in mathematics assessment. Perspectivas da Educação Matemática, v. 18, n. 50, p. 19, 6 Aug. 2025.