A Oralidade e o Desenvolvimento do Sentido do Número
Abstract
This paper is based on a doctoral research by the first author of this article, under the supervision of the second author. The objective of the research was to identify the tasks and pedagogical interventions of the teacher-researcher, based on orality, that favor the development of the sense of number in a class of 1st graders of Elementary School, through the socialization of different strategies used in problem-solving by the students. From the study that achieved this objective, the theoretical references on the development of the sense of number and the importance of orality in the teaching and learning process are presented here. And, in view of this, a brief discussion of what was observed in the development of the tasks with the children of the researched class is carried out. The results reveal the importance of creating intentional moments in the classroom so that the children appropriate the oral genre and expand their repertoires, in order to communicate their problem-solving strategies.
References
ÁVILA, Eweton; NASCIMENTO, Gláucia; GOIS, Siane. Ensino de oralidade: revisitando documentos oficiais e conversando com professores. A oralidade na escola – a investigação do trabalho docente como foco de reflexão. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012. p. 37 – 56.
BAKHTIN, Mikhail Mikháilovitch. Estética da Criação Verbal. Tradução de Maria Ermantina G. G. Pereira. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
BAKHTIN, Mikhail Mikháilovitch. Marxismo e Filosofia da Linguagem. São Paulo: Editora Hucitec, 1995.
CARVALHO, Tânia Maria Gebin; TASSONI, Elvira Cristina Martins. Mikhail M. Bakhtin e a mudança na forma de pensar. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, Curitiba, v.15, n.39, p.69-88 jan./abr. 2020.
CASTRO, Joana Pacheco; RODRIGUES, Marina. O sentido de número no início da aprendizagem. In: BROCARDO, Joana; SERRAZINA, Lurdes; ROCHA, Isabel (Orgs.). O sentido do número: reflexões que entrecruzam teoria e prática. Lisboa: Escolar Editora, 2008, p.117-133.
CEBOLA, Graça. Do número ao sentido do número. Actividades de Investigação na Aprendizagem da Matemática e na Formação dos Professores. Sociedade Portuguesa de Ciências de Educação, Secção de Educação e Matemática: Portugal, 2002.
DI FANTI, Maria da Glória Côrrea. A Linguagem em Bakhtin: pontos e pespontos. VEREDAS - Rev. Est. Ling, Juiz de Fora, v.7, n.1 e n.2, p. 95-111, jan./dez. 2003.
LEAL, Telma Ferraz; GOIS, Siane. Apresentação. A oralidade na escola – a investigação do trabalho docente como foco de reflexão. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012. p. 7 – 12.
LIMA, Ana; BESERRA, Normanda. Sala de aula: espaço também de fala. A oralidade na escola – a investigação do trabalho docente como foco de reflexão. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012. p. 57 – 72.
MCINTOSH, Alistair; REYS, Barbara J.; REY, Robert E. A Proposed Framework for Examining Basic Number Sense. For the Learning of Mathematics 12, 3 (November 1992) Fl M Publishing Association, White Rock, British Columbia, Canada.
MORAIS, Cristina; SERRAZINA, Lurdes. O Cálculo Mental na Resolução de Problemas de Subtração. In: Quadrante, Vol. XXII, Nº 1, 2013.
NACARATO, Adair Mendes. A comunicação oral nas aulas de matemática nos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 9–26, 2012. DOI: 10.14244/19827199410. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/410. Acesso em: 12 out. 2023.
NUNES, Terezinha; BRYANT, Peter. Explicando numeralização. In: NUNES, Terezinha; BRYANT, Peter. Crianças fazendo matemática. Porto Alegre: Artes Médicas. 1997.
SERRAZINA, Lurdes. O sentido do número no 1.º ciclo: uma leitura de investigação. Boletim GEPEM. Nº 61 – jul./dez. 2012
SOUZA, Solange Jobim; ALBUQUERQUE, Elaine Deccache Porto. A pesquisa em ciências humanas: uma leitura bakhtiniana. Bakhtiniana, Rev. Estud. Discurso [online]. 2012, vol. 7, n.2, p.109-122.
TURKEL, Susan; NEWMAN, Claire M. Qual é o teu número? Desenvolvendo o sentido de número. Educação e Matemática, 25, 31-33, 1993.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
Copyright (c) 2025 Perspectivas da Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.