Statistical Literacy with data from the Olympic Games for students in the Final Years of Elementary School
Abstract
The article investigates the use of data from the Olympic Games in the Statistical Literacy of students in the 8th year of Elementary School at the Santa Rita Municipal Education Center, in Maranguape, Ceará. The research, aligned with the BNCC, aimed to promote the understanding of statistical concepts, develop critical and practical skills in organizing and interpreting data, and engaging students through contextualized and collaborative activities. Adopting a qualitative and exploratory approach, the study was structured into five sequential classes, with activities to collect, organize and analyze real data, in addition to creating graphs and tables. Data were collected through participant observation, field diary and questionnaires. The results indicated the effectiveness of the contextualized approach with data from the Olympic Games for the engagement and learning of statistical concepts. Students reported greater confidence in interpreting graphs, and found the use of current themes more interesting.
References
ARAÚJO, Francisco Cleuton. Estatística no âmbito da BNCC: uma proposta de atividades para os anos finais do Ensino Fundamental. In: MOURA, J. F. (Org.). A BNCC no fazer docente: propostas de trabalho para o ensino de matemática da Educação Infantil ao Ensino Fundamental. Jundiaí: Paco Editorial, 2021.
ARAÚJO, Francisco Cleuton; SANTIAGO, Paulo Vitor da Silva; SANTOS, Maria José Costa dos. ENSINO DE ESTATÍSTICA E SEQUÊNCIA FEDATHI: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA NOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL. Revista Paidéi@-Revista Científica de Educação a Distância, v. 16, n. 32, 2024. Disponível em: https://periodicos.unimesvirtual. com.br/index.php/paideia/article/view/1648. Acesso em: 02 set. 2024.
BALLEJO, Clarissa Coragem; VIALI, Lori; GEA, M. Gea. Desenvolvimento e avaliação do letramento estatístico: uma proposta com estudantes do 6º ano do Ensino Fundamental. Revista Baiana de Educação Matemática, v. 3, n. 01, 2022. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/baeducmatematica/article/view/15719. Acesso em: 24 out. 2024.
BATANERO, Carmen. Educación Estadística en la matemática escolar: retos para la enseñanza y la formación del profesor (documento de discusión). Revista Iberoamericana de Educación Matemática, n. 8, p. 63-75, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Base Nacional Comum Curricular – Educação é a Base. Brasília, DF: MEC, 2018.
CARZOLA, Irene Mauricio; GIORDANO, Cassio Cristiano. O papel do letramento estatístico na implementação dos temas contemporâneos transversais da BNCC. In: MONTEIRO, Carlos Eduardo Ferreira; CARVALHO, Liliane Maria Teixeira Lima de. (Orgs.). Temas emergentes em letramento estatístico. Recife: Ed. UFPE, 2021. p. 88–111.
CAZORLA, Irene Mauricio; MONTEIRO, Carlos Eduardo Ferreira; CARVALHO, Liliane Maria Teixeira Lima de. Potencialidades do ensino de Estatística como mobilizador de empoderamento e engajamento social. Revista Baiana de Educação Matemática, v. 3, n. 1, 2022. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/baeducmatematica/article/ view/15726. Acesso em: 24 out. 2024.
GAL, Iddo. Adults' statistical literacy: Meanings, components, responsibilities. International statistical review, v. 70, n. 1, p. 1-25, 2002. Disponível em: https://doi.org/10.1111/j.1751-5823.2002.tb00336.x. Acesso em: 10 set. 2024.
GIORDANO, Cassio Cristiano; ARAÚJO, José Ronaldo Alves; COUTINHO, Cileda de Queiroz e Silva. Educação estatística e a Base Nacional Comum Curricular: o incentivo aos projetos. Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 14, p. 1-20, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2019.e62727/40941. Acesso em: 25 out. 2024.
GONZALEZ, Heron; DE FRANÇA MORAES, Leticia Renata; SOUZA, Antonio Carlos de; DE ARIMATÉA ROCHA, Cristiane. Educação Estatística em documentos curriculares brasileiros: um estudo comparado. Educação Matemática em Revista, v. 27, n. 77, p. 180-189, 2022. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/ view/3197. Acesso em: 25 out. 2024.
LOPES, Celi Aparecida Espasandin. Literacia estatística e o INAF 2002. In: FONSECA, M. C. F. R. (Org.). Letramento no Brasil: habilidades matemáticas. São Paulo: Global, 2004. p. 187-197. Disponível em: https://pactuando.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/04/lopes-c-literacia-estatc3adstica-e-o-inaf-2002.pdf. Acesso em: 06 set. 2024.
LOPES, Celi Aparecida Espasandin. O ensino da estatística e da probabilidade na educação básica e a formação dos professores. Cadernos CEDES, v. 28, n. 74, p. 57–73, jan. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/gwfKW9py5dMccvmbqyPP8bk/ ?format=html#. Acesso em: 06 set. 2024.
LOPES, Celi Aparecida Espasandin. Tessitura possível entre letramento estatístico, pensamento crítico e insubordinação criativa. In: MONTEIRO, C. E. F.; CARVALHO, L. M. T. L. (Orgs.). Temas emergentes em letramento estatístico. Recife: Ed. UFPE, 2021. p. 60–87.
MEMÓRIA, José Maria Pompeu. Breve História da Estatística. Brasília: Embrapa Informação Tecnológica, 2004.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas de Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2 ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
Copyright (c) 2025 Perspectivas da Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.