Uma discussão de Medidas Estatísticas a partir de Questões Socioeconômicas em uma intervenção no Programa Residência Pedagógica
Abstract
This work was carried out as part of the Pedagogical Residency Program of a Mathematics Degree Centre to reflect on an intervention based on discussions about arithmetic mean and weighted arithmetic mean in everyday situations. The intervention involved questions related to the Human Development Index (HDI) and income. Development Index (HDI) and average per capita income based on GDP, as well as carrying out discussions in an investigative and in an investigative and dialogical process based on the concepts of Skovsmose and conceptions of Skovsmose and Freire, bringing the context of the classroom closer to the socio-economic reality of each family. The data presented allow us to the results of the action as a significant process of appropriation of the mathematical knowledge studied and the process of appropriation of the mathematical knowledge studied and the discussions presented, visualizing the global perception of the understanding of economic and social processes in a social process in an investigation mediated by different financial situations.
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 18 de out. 2024.
ESPÍRITO SANTO. Secretaria de Estado da Educação. Orientações Curriculares: Componente Curricular; Matemática; Ensino Médio; 1 Trimestre. Vitória, 2022. 21 p.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 69. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2021a.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 77. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021b.
PAIVA, Manoel. Matemática: Paiva. 2º. Ed. São Paulo: Moderna, 2013.
SKOVSMOSE, Ole. Cenários para Investigação. Bolema. Rio Claro, nº 14, p. 66-91, 2000.
SKOVSMOSE, Ole. Educação Matemática Crítica: A questão da democracia. 1. ed. Campinas - São Paulo: Papirus 2001.
SKOVSMOSE, Ole. Guetorização e Globalização: um desafío para a educação matemática. Zetetiké. São Paulo, v. 24, n. 13, p. 113-142, jul./dez. 2005.
PONTE, João Pedro da; BROCARDO, Joana; OLIVEIRA, Hélia. Investigações matemáticas na sala de aula. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
Copyright (c) 2025 Perspectivas da Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.