É De Sonho e é De Pó, é de Memórias e é De Vivências: uma narrativa sobre uma Casa Escolar Rural

  • Grasielly Santos Souza Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Mirian Maria Andrade Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Abstract

In order to shoot a narrative about the first decade of functioning of a Rural School House (1961-1971)
located in the city of Bandeirantes, in the North of State of Paraná, this article considers some
memories and some experiences of people that carried out the paths taken by a community in the
search for a rural education.. Based on the theoretical methodological reference of Oral History, we conducted interviews with teachers and former students of the Lourenço Ormenezze School House,
which we recorded, transcribed and textualized. Based on verbal memories in these moments of
interview, we constructed the narratives of these women and mobilized them to write a narrative about
the first decade of this school, allowing a (re) construction of the history of rural education in that
community, considering aspects such as the structure of school, setting, practices, requeriments of the
teaching inspectors, teachers' functions, teaching materials, punishments, assessment, discipline and
routine.

Author Biographies

Grasielly Santos Souza, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Mestre em Ensino de Matemática pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná, campi Cornélio
Procópio/Londrina – UTFPR, Paraná, Brasil. E-mail: grasiellysantossouza@yahoo.com.br
HTTP://orcid.org/0000-0001-6932-3754.

Mirian Maria Andrade, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutora em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho,
campus Rio Claro/Unesp – Rio Claro; professora da Universidade Tecnológica Federal do Paraná,
campus Curitiba/UTFPR-CT, Curitiba, Paraná, Brasil. E-mail: andrade.mirian@gmail.com
HTTP://orcid.org/0000-0001-5004-6320.

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Published
2020-05-07
How to Cite
SOUZA, G. S.; ANDRADE, M. M. É De Sonho e é De Pó, é de Memórias e é De Vivências: uma narrativa sobre uma Casa Escolar Rural. Perspectivas da Educação Matemática, v. 13, n. 31, p. 1-21, 7 May 2020.