Challenges of Teaching Math Practice in the Early Years: A study based on three narratives

  • Nathália Cristina dos Reis Braga Prefeitura Municipal de Icapuí, Escola de Ensino Fundamental Professora Mizinha.
  • Marcelo Bezerra de Morais Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Faculdade de Educação (FE), Departamento de Educação (DE). Programa de Pós-Graduação em Ensino (PosEnsino - UERN/UFERSA/IFRN).
Keywords: Mathematics Education, Challenges, Teaching, School life

Abstract

This article discusses results of a research whose objective was to understand which challenges the teachers face in the early years of basic education, in classroom routine, with respect to teaching math, and how they handle them. For this, we develop a qualitative study from of interviews with three teachers that work in a public school of the Icapuí city, State of Ceará, Brazil. We can deduce that many of the challenges are found in the initial formation, in the teaching methods and in the resources used in classroom; and they are also linked to indiscipline and to the omission of the family in the process of education closely the schools. We think that these challenges can’t to be viewed as inhibitors of the teacher's action, but as factors that impel to the search for new knowledges, trying to improve teaching practices.

Author Biographies

Nathália Cristina dos Reis Braga, Prefeitura Municipal de Icapuí, Escola de Ensino Fundamental Professora Mizinha.

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN); Especialização, em andamento, em Gestão Escolar (Faculdade Única de Ipatinga); Técnica em Gestão Pública da Prefeitura Municipal de Icapuí, atuando como auxiliar de secretaria escolar.

Marcelo Bezerra de Morais, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Faculdade de Educação (FE), Departamento de Educação (DE). Programa de Pós-Graduação em Ensino (PosEnsino - UERN/UFERSA/IFRN).

Professor da Faculdade de Educação da Universidade do Estato do Rio Grande do Norte (UERN) e do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PosEnsino - UERN/UFERSA/IFRN). Licenciado em Matemática pela UERN e Mestre e Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEM), da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp - Campus Rio Claro). Membro do Grupo História Oral e Educação Matemática (Ghoem) e do Grupo de Estudos do Pensamento Complexo (Gecom). E-mail: morais.mbm@gmail.com.

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Published
2020-05-05
How to Cite
BRAGA, N. C. DOS R.; MORAIS, M. B. DE. Challenges of Teaching Math Practice in the Early Years: A study based on three narratives . Perspectivas da Educação Matemática, v. 13, n. 31, p. 1-22, 5 May 2020.