Language as a Tool for the Understanding of Mathematical Concepts
Abstract
This text aims to point out language as a tool for understanding mathematical concepts, both in teaching and learning activities. We discuss, first, language as a toolbox; Secondly, we discuss the attention to the words used to teach mathematical concepts, and finally, the possible language games in math classes as a way to introduce students to a dialogue with a teacher in search of the same discursive horizon. For our discussion, we will rely on the philosophy of the second Wittgenstein as well as on some of his commentators and mathematical educators who adhere to this philosophy to think about their teaching practice. Thus, our text constitutes a bibliographic study. Our study points to the meaning of words when we intend to teach and learn mathematics.
References
ARRUDA JUNIOR, G. F. 10 Lições sobre Wittgenstein. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
COSTA, Walber Christiano Lima da. Tradução da linguagem matemática para a libras: jogos de linguagem envolvendo o aluno surdo. Belém: UFPA, 2015. Dissertação (mestrado em Educação Matemática).
MACHADO, Nilson José. Matemática e língua materna: análise de uma impregnação mútua. São Paulo: Cortez, 1993.
MALCOLM, Norman. Ludwig Wittgenstein. New York: Oxford University Press, 1989.
MARION, Mathieu. Wittgenstein, finitism, and the foundations of mathematics. New York: Oxford University Press, 2008.
MOREIRA, Ivanete Maria Barroso. Os jogos de Linguagem entre surdos e ouvintes na produção de significados de conceitos matemáticos. Belém: UFPA, 2015. (Tese de doutorado em Educação Matemática).
PANZA, M., SALANSKIS. J., L’objectivité mathématique: Platonismes et structures formelles. Paris: Masson, 1995.
PETERS, Michael A.; STICKNEY, Jefff. A Companion to Wittgenstein on Education: Pedagogical Investigations. Singapore: Springer Nature, 2017.
PIAGET, Jean. Abstração reflexionaste: relações lógico-aritméticas e ordem das relações espaciais. Tradução de Fernando Becker e Petronilha Beatriz Gonçalves da Silva. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
SCHROEDER, Severin. Wittgenstein on Rules in Language and Mathematics. Disponível em: https://www.academia.edu/7609143/Wittgenstein_on_Rules_in_Language_and_Mathematics. Acesso em 19/05/2019.
SILVA, Carlos Evaldo S. Concepções de significado: implicações no ensino da matemática na alfabetização. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas, 2015.
SILVA, Paulo Roberto de J. Inclusão de estudantes com deficiência visual nos jogos de linguagem envolvendo a matemática. Belém: UFPA, 2018. (Tese de doutorado em Educação Matemática).
SILVEIRA, Marisa Rosâni Abreu da. Jogos de linguagem entre professor e alunos: possibilidades de aprender e ensinar matemática. UNIÓN (SAN CRISTOBAL DE LA LAGUNA), v. 50, p. 78-91, 2017.
SILVEIRA, Marisa Rosâni Abreu da; MEIRA, Janeisi de Lima; SILVA, Paulo Vilhena. Os dicionários de Wittgenstein e de Baruk: o significado linguístico no ensino e no aprendizado da matemática. Porto Alegre: Educação, v. 37, n. 3, pp. 390-399, set.-dez. 2014.
SILVEIRA, Marisa Rosâni Abreu da; MEIRA, Janeisi de Lima; FEIO, Evandro dos Santos Paiva; TEIXEIRA JUNIOR, Valdomiro Pinheiro. Reflexões acerca da Contextualização dos Conteúdos no Ensino da Matemática. Currículo sem Fronteiras, v. 14, n. 1, p. 151-172, jan./abr. 2014.
VIGOTSKI, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
WITTGENSTEIN, Ludwig. Anotações sobre as cores - Bemerkungen über die Farben. Tradução de João Carlos Salles Pires da Silva. Campinas: Editora da Unicamp, 2009a.
WITTGENSTEIN, Ludwig. Cours sur les fondements des mathématiques (Cambridge, 1939). Tradução de Élisabeth Rigal. Mauvezin: Éditions T. E. E., 1995.
WITTGENSTEIN, Ludwig. Fichas (Zettel). Lisboa: Edições 70, 1989.
WITTGENSTEIN, Ludwig. Gramática Filosófica. São Paulo: Edições Loyola, 2003.
WITTGENSTEIN. Ludwig. Investigações Filosóficas. Tradução de Marcos G. Montagnoli. Petrópolis: Vozes, 2009b.
WITTGENSTEIN, Ludwig. Observações Filosóficas. São Paulo: Edições Loyola, 2005.
Copyright (c) 2020 Perspectivas da Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.