Conhecimentos ramificados

Apontamentos sobre a interdisciplinaridade na Escrita Criativa

  • Gabriel Eduardo Bortulini PUCRS

Abstract

Creative Writing is still recent as academic area in Brazil. Although its matrix is ​​literature, the literary studies seem to be insuficient for the discipline, which generates theoretical knowledge, but also seeks to create new artistic works as far. In addition to being a little explored field, it requires interdisciplinarity, indispensable for the growth of Creative Writing within the academy, which can often generate obstacles for students and teachers. This article aims to problematize the traditional structures of teaching writing, proposing some ways that interact to other areas of knowledge: ways that are not always clear, but inevitable.

References

ASSIS BRASIL, Luiz Antonio de. Escrever ficção. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

ASSIS BRASIL, Luiz Antonio de et al. Apontamentos metodológicos e curriculares discentes para os cursos de pós-graduação em Escrita Criativa no Brasil. Navegações, Porto Alegre, v. 11, n. 1, p. 68-75, jan-jul. 2018.

BARTHES, Roland. A preparação do romance I: da vida à obra. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

BORGES, Jorge Luis. Obras completas. v.1. Emecé Editores: 1997.

______. El aprendizaje del escritor. 2ª Ed. Buenos Aires: Sudamericana, 2014.

FRANCHETTI, Paulo. O haicai no Brasil. Alea, Rio de Janeiro, vol.10, no.2, p. 256-269, jul-dez. 2008.

GARRAMUÑO, Florencia. Frutos estranhos. A aposta pelo inespecífico na estética contemporânea. In: OLINTO, H, K.; SCHOLLHAMMER, K. E. Cenários contemporâneos da escrita. Rio de Janeiro: 7Letras, 2014.

GOLDSMITH, Kenneth. Uncreative Writing: Managing Language in the Digital Age. New York: Columbia University Press. 2011.

MURAKAMI, Haruki. Romancista como vocação. São Paulo: Alfaguara, 2017.

PROSE, Francine. Para ler como um escritor: Um guia para quem gosta de livros e para quem quer escrevê-los. 1ª edição. Rio de Janeiro: Zahar. 2008.

SALLES, Cecilia Almeida. Gesto inacabado: processo de criação artística. São Paulo: FAPESP: Annablume, 2004.

SCHAMA, Simon. Paisagem e memória. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

UPPAL, Priscila. Both Sides of the Desk: Experiencing Creative Writing Lore as a Student and as a Professor. In: RITTER, Kelly; VANDERSLICE, Stephanie (Orgs.) Can it really be taught?: resisting lore in creative writing pedagogy. Portsmouth: Boynton/Cook Publishers, 2007.

WOOD, James. Como funciona a ficção. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

ALMADA, Magdalena Gomes; BENATTI, Andre Rezende; RAMOS, Wellington Furtado. OLIVEIRA, Bella Beatriz Martins Gomes. Literatura em perspectivas transdisciplinares: diálogos com saberes outros (2). Revista Papéis, 2024, DOI: https://doi.org/10.55028/papeis.v25i50.

ALMADA, Magdalena Gomes; BENATTI, Andre Rezende; RAMOS, Wellington Furtado. OLIVEIRA, Bella Beatriz Martins Gomes. Literatura em perspectivas transdisciplinares: diálogos com saberes outros (1). Revista Papéis, 2024, DOI: https://doi.org/10.55028/papeis.v24i48

Published
2024-04-03
How to Cite
Bortulini, G. E. (2024). Conhecimentos ramificados. Papéis: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Estudos De Linguagens - UFMS , 26(52), 20-32. https://doi.org/10.55028/papeis.v26i52.10613
Section
Artigos - Literatura, Estudos Comparados e Interartes