The exhibition as a novel’s lost chapter: the first edition of Max Aub’s Jusep Torres Campalans.
Abstract
the ideas developed in this article are part of the essay Charlie Brown não frequenta museus de arte (one of the three parts of my PhD thesis) in which I analyze, among other subjects, the emergence of the art’s exhibition, the exhibition space and the museum as a place to read and narrate. Or as literary genre. In this article I analyze the case of the book Jusep Torres Campalans, published by franco-spanish author Max Aub in 1958. The central point is the relationship between the narrative inside the book, the events (especially in the exhibition of paintings claimed to be by Jusep Torres Campalans, the title-character) and the “legend” about the book. The analysis tries to figure out the book and the events as a single work, making room to think about the extrapolation of the book as literary form, and to think about Max Aub as a writer-artist and his relations with very contemporary art works.
References
_________. Jusep Torres Campalans. Madri: Alianza, 1975.
¬¬_________. Vida y obra de Luis Álavrez Petreña. Barcelona: Seix Barral, 1971.
_________. Diarios (1939-1972). Barcelona: Alba, 1998.
CAMNITZER, Luis. Conceptualism in latin american art: didactics of liberation. Austin: University of Texas Press, 2007.
FIRMEZA, Yuri et GEIJUTSUKA, Souzousareta (Org.). Souzousareta Geijutsuka. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora, 2007.
JAREÑO, José María de Luelmo. “No lo suelen llamar Arte, pero lo es”. Estrategias y modos artísticos en Jusep Torres Campalans, de Max Aub. Literatura Mexicana, v. 26, n. 2, 2015, pp. 67-96
MELOT, Michel. Livro,. São Paulo: Atelier Editorial, 2012.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.