A definição da conjunção que em dicionários para estudantes do ensino médio

The definition of the conjunction that in dictionaries for high school students

  • Ana Grayce Freitas de Sousa Universidade Estadual do Ceará.
  • Antônio Luciano Pontes Universidade Estadual do Ceará.
Keywords: Pedagogical Lexicography. PNLD. Paraphrase.

Abstract

Conjunctions are words related to the processes of subordination and coordination. In this sense, they are important for the understanding of compound periods. As one of the roles of the school dictionary is the aid in reading and writing, the registration and definition of this grammatical class is relevant for students who are in the stage of producing more complex texts, because the conjunction also functions as a cohesive element. Thus, this work aims to investigate how the type 4 dictionaries of the National Textbook Program - PNLD (2012) define the conjunction “que”. As theoretical bases, we are based on researchers of Grammar, as Cunha & Cintra (2017), Bechara (2009), Bagno (2012), and of Lexicography, as Pontes (2009), Biderman (1984) and Bugueño Miranda & Farias (2011). Our analyzes showed that the studied entries used paraphrases for indication of morphosyntactic and pragmatic use and synonymic paraphrases to define the “que”. This indicates that the dictionaries took into account not only the syntactic function developed by the conjunction to define it, but the different meanings that it can assume in different contexts of use, since it is an element with a variety of uses and meanings, recognized by the classifications presented by the definitions.

Author Biographies

Ana Grayce Freitas de Sousa, Universidade Estadual do Ceará.

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada – PosLA da Universidade Estadual do Ceará-UECE.

Antônio Luciano Pontes, Universidade Estadual do Ceará.

Professor do curso de Letras e do Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada- PosLA da Universidade Estadual do Ceará-UECE

References

BAGNO, M. Gramática Pedagógica do português brasileiro. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

BECHARA, E. Moderna gramática portuguesa. 37. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.

BECHARA, E. Dicionário da língua portuguesa Evanildo Bechara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2011.

BIDERMAN, M. T. C. O dicionário padrão da língua. Alfa, São Paulo, v. 28, p. 27- 43, 1984.

BORBA, F. S. Dicionário Unesp do português contemporâneo. Curitiba: Piá, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Programa Nacional do Livro Didático – Dicionários. Com direito à palavra: dicionários em sala de aula. Brasília: MEC/ SEB, 2012.

BUGUEÑO MIRANDA, F.; FARIAS, V. S. Princípios para o desenvolvimento de uma teoria da definição lexicográfica. Alfa, São Paulo, v. 55, p. 31-61, 2011.

BUGUEÑO MIRANDA, F. Para uma taxonomia das paráfrases explanatórias. Alfa, São Paulo, v. 53, p. 243-260, 2009.

CARVALHO, O. L. S. Dicionário escolares: definição oracional e texto lexicográfico. In: CARVALHO, O. L. S.; BAGNO, M. (orgs.). Dicionários escolares: políticas, formas e uso. São Paulo: Parábola editorial, 2011. p. 87-104.

CUNHA, C.; CINTRA, L. Nova gramática do português contemporâneo. 7. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2017.

FARIAS, V. S. Sobre a definição lexicográfica e seus problemas: fundamentos para uma teoria geral dos mecanismos explanatórios em dicionários semasiológicos. 2013. 398 f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Instituto de Letras, Universidade do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2013.

GEIGER, P. (org.). Novíssimo Aulete dicionário contemporâneo da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Lexikon, 2011.

HOUAISS, A. (org.); VILLAR, M. S. (ed. resp.). Dicionário Houaiss conciso. São Paulo: Moderna, 2011.

PONTES, A. L. Dicionário para uso escolar: o que é e como se lê. Fortaleza: EdUECE, 2009.

Published
2020-12-29
How to Cite
Sousa, A. G. F. de, & Pontes, A. L. (2020). A definição da conjunção que em dicionários para estudantes do ensino médio. Papéis: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Estudos De Linguagens - UFMS , 24(Especial), 214-232. Retrieved from https://periodicos.ufms.br/index.php/papeis/article/view/12401