A definição da conjunção que em dicionários para estudantes do ensino médio
The definition of the conjunction that in dictionaries for high school students
Abstract
Conjunctions are words related to the processes of subordination and coordination. In this sense, they are important for the understanding of compound periods. As one of the roles of the school dictionary is the aid in reading and writing, the registration and definition of this grammatical class is relevant for students who are in the stage of producing more complex texts, because the conjunction also functions as a cohesive element. Thus, this work aims to investigate how the type 4 dictionaries of the National Textbook Program - PNLD (2012) define the conjunction “que”. As theoretical bases, we are based on researchers of Grammar, as Cunha & Cintra (2017), Bechara (2009), Bagno (2012), and of Lexicography, as Pontes (2009), Biderman (1984) and Bugueño Miranda & Farias (2011). Our analyzes showed that the studied entries used paraphrases for indication of morphosyntactic and pragmatic use and synonymic paraphrases to define the “que”. This indicates that the dictionaries took into account not only the syntactic function developed by the conjunction to define it, but the different meanings that it can assume in different contexts of use, since it is an element with a variety of uses and meanings, recognized by the classifications presented by the definitions.
References
BAGNO, M. Gramática Pedagógica do português brasileiro. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
BECHARA, E. Moderna gramática portuguesa. 37. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.
BECHARA, E. Dicionário da língua portuguesa Evanildo Bechara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2011.
BIDERMAN, M. T. C. O dicionário padrão da língua. Alfa, São Paulo, v. 28, p. 27- 43, 1984.
BORBA, F. S. Dicionário Unesp do português contemporâneo. Curitiba: Piá, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Programa Nacional do Livro Didático – Dicionários. Com direito à palavra: dicionários em sala de aula. Brasília: MEC/ SEB, 2012.
BUGUEÑO MIRANDA, F.; FARIAS, V. S. Princípios para o desenvolvimento de uma teoria da definição lexicográfica. Alfa, São Paulo, v. 55, p. 31-61, 2011.
BUGUEÑO MIRANDA, F. Para uma taxonomia das paráfrases explanatórias. Alfa, São Paulo, v. 53, p. 243-260, 2009.
CARVALHO, O. L. S. Dicionário escolares: definição oracional e texto lexicográfico. In: CARVALHO, O. L. S.; BAGNO, M. (orgs.). Dicionários escolares: políticas, formas e uso. São Paulo: Parábola editorial, 2011. p. 87-104.
CUNHA, C.; CINTRA, L. Nova gramática do português contemporâneo. 7. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2017.
FARIAS, V. S. Sobre a definição lexicográfica e seus problemas: fundamentos para uma teoria geral dos mecanismos explanatórios em dicionários semasiológicos. 2013. 398 f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Instituto de Letras, Universidade do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2013.
GEIGER, P. (org.). Novíssimo Aulete dicionário contemporâneo da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Lexikon, 2011.
HOUAISS, A. (org.); VILLAR, M. S. (ed. resp.). Dicionário Houaiss conciso. São Paulo: Moderna, 2011.
PONTES, A. L. Dicionário para uso escolar: o que é e como se lê. Fortaleza: EdUECE, 2009.
Copyright (c) 2020 Papéis: Revista do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens - UFMS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.