Notation and textualization
methodological discussion on the analysis of social practices
Abstract
In this work, we will approach the issue of social practices from a methodological point of view, calling into question the use of notation as a tool for approaching unstabilized objects on a stable support. The concept of social practices as a semiotic object has been disseminated in the last decades in the discipline, thanks to research carried out by Fontanille (2008a; 2011), Basso Fossali (2006), Basso Fossali and Dondero (2007), Violli (2008), among others semioticians. We therefore propose a critical reading of the work of Dondero (2014; 2015; 2017), which presents the notation as a resource that does not belong to textualization. Our proposal, on the contrary, highlights notation as one of the possible types of textualization, allowing us to conjecture the practices within the scope of the textual instance. The present investigation aims to continue the discussion about the limits and expansions of the semiotic, considering, therefore, the text, in its broadest sense, as a synonym for semiotic object.
References
ANGENOT, Valérie et al. Sémiotique de la communication en coprésence et à distance. Du textualisme à la sémiotique des pratiques. Interfaces numériques, v. 2, n. 3, p. 531-567, 2013.
BASSO FOSSALI, Pierluigi. Testo, pratiche e teoria della società. Semiotiche, 4, Turin: Ananke, p. 209-239, 2006.
BASSO FOSSALI, Pierluigi; DONDERO, Maria Giulia. Semiotica della fotografia. Investigazioni teoriche e pratiche d’analisi. Rimini: Guaraldi, 2007.
CAMURRI, Antonio, MORASSO, P., TAGLIASCO, V., ZACCARIA, R. Dance and Movement Notation. In: MORASSO, P. TAGLIASCO, V. (eds). Human Movement Understanding: From Computational Geometry to Artificial Intelligence. Amsterdam: Elsevier, 1986, p. 83-124.
DONDERO, Maria Giulia. Sémiotique de l’action: textualisation et notation. Cadernos de Semiótica Aplicada, 2014, n. 1, vol. 12, p. 15-47. Disponível em: <https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/7117>. Acesso em 20 dez. 2018.
DONDERO, Maria Giulia. Semiótica de la acción: textualización y notación. FOSSALI, Pierluigi Basso et al. (Org.). Dossiê “La inmanencia en cuestión III”. Tópicos del seminário, v. 33, jan.- jun., 2015, p. 101 – 130.
DONDERO, Maria Giulia. The semiotics of design in media visualization: Mereology and observation strategies. Information Design Journal, v. 23, n. 2, p. 208-218, 2017.
FLOCH, Jean-Marie. Sémiotique, marketing et communication. Sous les signes, les stratégies. Paris: PUF, 1990.
FONTANILLE, Jacques. Pratiques sémiotiques. Paris: PUF, 2008.
FONTANILLE, Jacques. L’analyse du cours d’action: des pratiques et des corps. Nouveaux Actes Sémiotiques, Limoges, n. 114, 2011. Disponível em: https://www.unilim.fr/actes-semiotiques/1413. Acesso em: 16 jan. 2019.
MORAES, Letícia. A noção de texto na semiótica: do texto-absoluto ao texto-objeto. Estudos Semióticos, [S. l.], v. 16, n. 3, p. 233-250, 2020. DOI: 10.11606/issn.1980-4016.esse.2020.162157. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/162157. Acesso em: 10 abr. 2021.
VIOLLI, Patrizia. Corporeità e sostanza vocale nell’enunciazione in atto. Versus – Quaderni di studi semiotici, n. 106, Milano, Bompiani, p. 105-120, 2008.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.