Facebook as a Work Alternative in the Continuing Education of Teachers Teaching Mathematics

Abstract

We analyzed the potential of social networks as an alternative for teacher training. In this context, for us, Facebook is a promising instrument for sharing professional practices in the perspective of expanding the didactic-pedagogical repertoire. Therefore, the object of analysis described reflects how this virtual space becomes the possibility of remote work in the field of continuing education for teachers who teach mathematics. The theoretical framework mobilizes constructs that govern training action, implemented between November 2020 and January 2021, which sought to constitute a virtual study group centered on the discussion of mathematical literacy from the perspective of literacy. The methodology, of a qualitative nature, shows virtual interactions through asynchronous activities. From the discussion undertaken, children's literature appeared as a contextualized approach in mathematics classes and the narration of experiences prior to the pandemic of COVID-19 proved to be indicators of teachers' future action in relation to mathematical content.

Author Biographies

Klinger Teodoro Ciríaco, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Professor Adjunto do Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas (DTPP) do Centro de Educação e Ciências Humanas (CECH) da Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, São Carlos-SP. Pós-Doutor em Educação para a Ciência (Psicologia da Educação Matemática) pela UNESP, Câmpus Bauru. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (Acadêmico e Profissional) da UFSCar e do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da UFMS, Instituto de Matemática (INMA), Campo Grande-MS, atuando na linha de pesquisa "Formação de Professores e Currículo". Líder do "MANCALA - Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática, Cultura e Formação Docente" (CNPq/UFSCar).

Danielle Abreu Silva, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, São Carlos-SP.

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal São Carlos (UFSCar) na linha de pesquisa "Educação em Ciências e Matemática". Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Câmpus de Naviraí (CPNV). Integrante do "MANCALA - Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática, Cultura e Formação Docente" (CNPq/UFSCar).

Mariany Fonseca Garcia, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, São Carlos-SP.

Licencianda em Pedagogia pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Integrante "MANCALA - Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matem´ática, Cultura e Formação Docente" (CNPq/UFSCar). 

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Published
2021-06-02
How to Cite
CIRÍACO, K. T.; SILVA, D. A.; GARCIA, M. F. Facebook as a Work Alternative in the Continuing Education of Teachers Teaching Mathematics. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 35, p. 1-24, 2 Jun. 2021.

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