Interpretations of characteristics of Mathematical Modeling present in the literature from the dimensions of the relationship to knowledge

Keywords: Mathematical Education, Mathematical Modeling, Relationship to knowledge

Abstract

In this paper we present the results of a qualitative research that aimed to identify and interpret characteristics of Mathematical Modeling (MM) from the notion of relationship to knowledge and its dimensions. For this purpose, articles dealing with MM were obtained in the following journals: Boletim de Educação (Bolema); Educação Matemática em Revista (EMR); Revista de Educação Matemática (REMat); Zetetiké. The research corpus consisted of 30 articles that approach MM through a theoretical bias. The analyzes were based on the procedures suggested by the Textual Discursive Analysis (DTA) and from this analytical process 14 different analysis units (AU) emerged, signified by the excerpts extracted from the articles. Such analysis units were organized into three categories that characterize the relationship to knowledge, they are: epistemic dimension, personal dimension and social dimension. From this process, we conclude that the actions of teachers and students within the scope of MM reveal epistemic, personal and social aspects about the learning of Mathematics. We believe that the dimensions of the relationship to knowledge can serve as a focus for proposals for MM activities, as they deal with the characteristics of the teaching and learning relationships between the subjects involved in them, namely: the relationship between teacher and students; the relationship between teacher and knowledge; and the relationship between students and knowledge.

Author Biographies

Caio Juvanelli, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Mestrando em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina - UEL e Licenciado em Matemática pela Universidade Estadual do Paraná/campus de Campo Mourão – UNESPAR – (2020). E-mail: cjuvanelli@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5171-9731.

Wellington Hermann, Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR/Campus de Campo Mourão

Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina - UEL - (2018); Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina - UEL - (2011); Licenciado em Matemática pela Faculdade Estadual de Ciências e Letras de Campo Mourão - atualmente, Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR/campus de Campo Mourão - PR - (2006); Professor adjunto do Colegiado de Matemática da Universidade Estadual do Paraná - campus de Campo Mourão - PR. E-mail: eitohermann@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9707-592X.

Valdete dos Santos Coqueiro, Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR/Campus de Campo Mourão

Mestre em Métodos Numéricos em Engenharia pela Universidade Federal do Paraná –UFPR (2005). Especialista em Educação Matemática pela Faculdade Estadual de Ciências e Letras de Campo Mourão – FECILCAM (2002). Licenciada em Matemática pela Universidade Estadual de Maringá – UEM (1999). Professora Assistente do Colegiado de Matemática da Universidade Estadual do Paraná – UNESPAR/campus de Campo Mourão. E-mail: vcoqueiro@yahoo.com.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5605-8194.

Marinez Meneghello Passos, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Doutora em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – UNESP – (2009). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Londrina – UEL – (2004). Mestre em Matemática pela Universidade Estadual de Londrina  – UEL – (1989). Bacharelada em Matemática pela Universidade Estadual de Londrina  – UEL – (1983). Licenciada em Matemática pela Universidade Estadual de Londrina  – UEL – (1982). Professora Colaboradora da Universidade Estadual do Norte do Paraná  – UENP. Professora Sênior da Universidade Estadual de Londrina – UEL. E-mail: marinezpassos@uel.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8856-5521.

References

AGUIAR, Wagner Ribeiro; OLIVEIRA, Andreia Maria Pereira de. A transformação dos textos dos materiais curriculares educativos por professores de Matemática: uma análise dos princípios presentes na prática pedagógica. Bolema, Rio Claro, v. 28, n. 49, p. 580-600, 2014.

ALMEIDA, Lourdes Maria Werle de; SILVA, Karina Alessandra Pessoa da. A ação dos signos e o conhecimento dos alunos em atividades de modelagem matemática. Bolema, Rio Claro, v. 31, n. 57, p. 202-219, 2017.

ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith; GEWANDSZNAJDER, Fernando. O Método nas Ciências Naturais e Sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. 2. ed. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2001.

BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem na Educação Matemática: contribuições para o debate teórico. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 24., 2001, Caxambu. Anais [...]. Caxambu: ANPED, 2001. 1 CD-ROM.

BIEMBENGUT, Maria Salett. 30 anos de modelagem matemática na educação brasileira: das propostas primeiras às propostas atuais. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 2, n. 2, p. 7-32, 2009.

BIEMBENGUT, Maria Salett. Modelagem matemática & implicações no ensino e na aprendizagem de Matemática. 2. ed. Blumenau: Edifurb, 2004.

BIEMBENGUT, Maria Salett. Modelagem matemática como método de ensino aprendizagem de Matemática em cursos de 1º e 2º graus. 1990. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho, Rio Claro, 1990.

BIEMBENGUT, Maria Salett; HEIN, Nelson. Modelagem matemática no ensino. São Paulo: Contexto, 2000.

BRAZ, Bárbara Cândido; KATO, Lilian Akemi. Constituição de comunidades de práticas locais e o ambiente de aprendizagem da modelagem matemática: algumas relações. Bolema, Rio Claro, v. 29, n. 52, p. 613-636, 2015.

BURAK, Dionísio. A modelagem matemática e a sala de aula. In: ENCONTRO PARANAENSE DE MODELAGEM EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA – EPMEM, 1., 2004. Londrina. Anais [...]. Londrina: EPMEM, 2004.

BURAK, Dionísio. Critérios norteadores para a adoção da modelagem matemática no ensino fundamental e secundário. Zetetiké, Campinas, ano 2, n. 2, p. 47-60, 1994.

BURAK, Dionísio. Modelagem matemática e representações semióticas: contribuições para o desenvolvimento do pensamento algébrico. Zetetiké, Campinas, v. 18, n. 33, p. 63-102, 2010.

BURAK, Dionísio. Modelagem matemática: ações e interações no processo de ensino-aprendizagem. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1992.

CALDEIRA, Ademir Donizeti. Modelagem matemática: um outro olhar. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 2, n. 2, p. 33-54, 2009.

CALDEIRA, Ademir Donizeti; MAGNUS, Maria Carolina Machado; DUARTE, Claudia Glavam. Modelagem matemática na Educação Matemática: uma legitimação do discurso curricular. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 16, n. 21, p. 38-56, 2019.

CAMPOS, Ilaine da Silva; ARAÚJO, Jussara de Loiola. Envolvimento dos alunos em atividades de modelagem matemática: relação com o saber e possibilidades de ação. Bolema, Rio Claro, v. 29, n. 51, p. 167-182, 2015.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000.

CIFUENTES, José Carlos; NEGRELLI, Leônia Gabardo. Uma interpretação epistemológica do processo de modelagem matemática: implicações para a matemática. Bolema, Rio Claro, v. 25, n. 43, p. 791-815, 2012.

DÍAZ, Verónica; BELMAR, Hector; POBLETE, Álvaro. Manifestación emocional y modelación de uma función matemática. Bolema, Rio Claro, v. 32, n. 62, p. 1198-1218, 2018.

DOMINGUES, Nilton Silveira; BORBA, Marcelo de Carvalho. Vídeos digitais nos trabalhos de modelagem matemática. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 22, n. 53, p. 38-50, 2017.

FERREIRA, Pamela Emanueli Alves; SILVA, Karina Alessandra Pessoa. Modelagem matemática e uma proposta de trajetória hipotética de aprendizagem. Bolema, Rio Claro, v. 33, n. 65, p. 1233-1254, 2019.

FORNER, Regis; MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Modelagem e o legado de Paulo Freire: sinergias e possibilidades para a Educação Básica. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 16, n. 21, p. 57-70, 2019.

GONÇALVES, Harryson Júnio Lessa; PIRES, Célia Maria Carolino. Educação matemática na educação profissional de Nível Médio: análise sobre possibilidades de abordagens interdisciplinares. Bolema, Rio Claro, v. 28, n. 48, p. 230-254, 2014.

HERMANN, Wellington; JUVANELLI, Caio; COQUEIRO, Valdete dos Santos. Panorama de publicações sobre Modelagem Matemática em quatro periódicos da área de ensino. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 9, n. 8, p. 1-26, 2020.

HERMANN, Wellington; PASSOS, Marinez Meneghello; ARRUDA, Sergio de Mello. Dimensões e Propriedades da relação com o saber: o desenvolvimento de um sistema de sentidos. Revista de Estudos de Cultura, São Cristóvão, v. 5, n. 14, p. 25-44, 2019.

JACOBINI, Otávio Roberto; WODEWOTZKI, Maria Lúcia. Uma reflexão sobre a modelagem matemática no contexto da educação matemática crítica. Bolema, Rio Claro, v. 19, n. 25, p. 1-16, 2006.

KLÜBER, Tiago Emanuel; BURAK, Dionísio. Concepções de modelagem matemática: contribuições teóricas. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 17-34, 2008.

LEVY, Lênio Fernandes; SANTO, Adílson Oliveira do Espírito. Modelagem matemática no ensino, complexidade e saberes necessários à educação do futuro. Zetetiké, Campinas, v. 19, n. 35, p. 165-167, 2011.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: E.P.U., 2014.

MADRUGA, Zulma Elizabete de Freitas; SCHELLER, Morgana. A modelagem (Matemática) implícita nos fazeres de uma designer de unhas artísticas e suas possíveis implicações para a educação. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 16, n. 21, p. 154-172, 2019.

MAGNUS, Maria Carolina Machado; CALDEIRA, Ademir Donizeti; DUARTE, Claudia Glavam. Do modelo matemático à modelagem matemática: descontinuidades históricas. Bolema, Rio Claro, v. 33, n. 65, p. 1215-1232, 2019.

MARCONDES, Celenita Ferreira; SILVA, Vantielen da Silva. Modelagem matemática na educação infantil: considerações a partir de uma prática educativa com crianças de 3 e 4 anos. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 16, n. 21, p. 71-87, 2019.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursa. 2. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2011.

POSADA-BALVIN, Fabian Arley; BORBA, Marcelo de Carvalho. Práticas algébricas no contexto de projetos pedagógicos de modelagem. Bolema, Rio Claro, v. 33, n. 63, p. 45-66, 2019.

PRADO, Airam da Silva; OLIVEIRA, Andréia Maria Pereira; BARBOSA, Jonei Cerqueira. Uma análise sobre a imagem da dimensão estrutural da prática pedagógica em materiais curriculares educativos. Bolema, Rio Claro, v. 30, n. 55, p. 738-762, 2016.

ROSA, M.; OREY, Daniel Clark. Aspectos de insubordinação criativa em etnomodelagem. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 24. n. 61, p. 6-25, 2019.

ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. A modelagem como um ambiente de aprendizagem para a conversão do conhecimento matemático. Bolema, Rio Claro, v. 26, n. 42, p. 261-290, 2012.

ROSA, Milton; OREY. D. C. Vinho e queijo: etnomatemática e modelagem! Bolema, Rio Claro, v. 16, n. 20, 2003.

SANTANA, Thaine Souza; BARBOSA, Jonei Cerqueira. A intervenção do professor em um ambiente de modelagem matemática e a regulação da produção discursiva dos alunos. Bolema, Rio Claro, v. 26, n. 43, p. 991-1020, 2012.

SCANDIUZZI, Pedro Paulo. Água e óleo: modelagem e etnomatemática? Bolema, Rio Claro, v. 15, n. 17, 2002.

SCHELLER, Morgana; BONOTTO, Danusa de Laura; BIEMBENGUT, Maria Salett. Formação continuada e modelagem matemática: percepções de professores. Educação Matemática em Revista, Brasília, n. 46, p. 16-24, 2015.

SILVA, Karina Alessandra Pessoa; ALMEIDA, Lourdes Maria Werle de. Caminhos do significado em atividades de modelagem matemática: um olhar sobre os interpretantes. Bolema, Rio Claro, v. 29, n. 52, p. 586-592, 2015.

SOUSA, Bárbara Nivalda Palharini Alvim; ALMEIDA, Lourdes Maria Werle de. Apropriação linguística e significado em atividades de modelagem matemática. Bolema, Rio Claro, v. 33, n. 65, p. 1195-1214, 2019.

VECCHIA, Rodrigo Dalla; MALTEMPI, Marcus Vinicius. O problema na modelagem matemática: determinação e transformação. Bolema, Rio Claro, v. 33, n. 64, p. 748-767, 2019.

VERTUAN; Rodolfo Eduardo; ALMEIDA, Lourdes Maria Werle de. Práticas de monitoramento cognitivo em atividades de modelagem matemática. Bolema, Rio Claro, v. 30, n. 56, p. 1070-1091, 2016.

Published
2021-07-27
How to Cite
JUVANELLI, C.; HERMANN, W.; COQUEIRO, V. DOS S.; PASSOS, M. M. Interpretations of characteristics of Mathematical Modeling present in the literature from the dimensions of the relationship to knowledge. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 35, p. 1-24, 27 Jul. 2021.