Reading of Frequency Distribution Table by Students 6th Year
Abstract
The aim of this article is to analyze the resolution of problem situations carried out by students in the 6th year of middle school in order to identify tables' reading. The research is qualitative, realized with students public schools. For this purpose, a question with two items was analyzed in which the student was required to complete and read a table. We analyzed the resolutions of 314 students. Theoretically, we focus on the cognitive component proposed for Statistical Literacy and table reading levels. The results show that 57.51% of the students involved in the research are unable to reach the Elementary Level of table reading.
References
ARTEAGA, Pedro; BATANERO, Carmen; CANADAS, Gustavo; CONTRERAS, J. Miguel. Las Tablas y Gráficos Estadísticos como Objetos Culturales. Números, Revista de Didática de las Matemáticas. v. 76, 55-67, 2011.
BATANERO, Carmen. Los retos de la cultura estadística. Conferencia en las Jornadas Interamericanasde Enseñanza de la Estadística, Buenos Aires. Confederación Latino-americana de Sociedades de Estadística, (2002).
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática /Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/matematica.pdf>. Acesso em: 04 fev. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação; Secretaria da Educação Básica, Brasília, DF: MEC/SEB, 2019. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wpcontent/uploads/2018/12/BNCC_19dez2018_site.pdf>. Acesso em: 17 jun. 2019.
CAZORLA, Irene Mauricio; OLIVEIRA, Marcelo Silva de. Para saber mais. In: CAZORLA, Irene Mauricio; SANTANA, Eurivalda (Orgs.). Do tratamento da informação ao letramento estatístico. Itabuna: Via Litterarum, 2010. Cap. 1, p. 9-18.
CAZORLA, Irene; MAGINA, Sandra; GITIRANA, Verônica e GUIMARÃES, Gilda (Org.). Estatística para os Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Biblioteca do Educador - Coleção SBEM; 9, Brasília: 2017.
COUTINHO, Cileda; SPINA, Gabriela. A Estatística nos Livros Didáticos de Ensino Médio. Ensino da Matemática em Debate. v 2, n 2. 2015 Disponível em < https://revistas.pucsp.br/emd/article/view/26219/18876>. Acesso em: 01 fev. 2020.
GAL, Iddo. Adults' Statistical Literacy: Meanings, Components, Responsibilities. In: International Statistical Review. Israel, 2002. p. 1-25. Disponível em: <http://iase-web.org/documents/intstatreview/02.Gal.pdf>. Acesso em: 14 mar. 2019.
SANTANA, Eurivalda Ribeiro dos Santos; LAUTERT, Sintria Lautert; CASTRO FILHO, José Aires; SANTOS, Ernani Martins. Observatório da Educação em Rede: As Estruturas Multiplicativas e a Formação Continuada. Educação Matemática em Foco (UEPB), v. V, p. 77-95, 2016.
SANTANA, Eurivalda Ribeiro dos Santos; CARZOLA, Irene Mauricio; SANTOS, Ernani Martins Desempenho de estudantes do ensino fundamental em situações de estruturas multiplicativas. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 8, p. 147-147, 2019.
SOUZA, Leandro de Oliveira; LOPES, Celi Espasandin; SOUZA, Antônio Carlos. Os Delineamentos Metodológicos nas Investigações Brasileiras em Educação Estatística. Perspectivas da Educação Matemática. v. 8, n. 18, p. 506-525, 18 dez. 2015.
TRIOLA, Mario F. Introdução à Estatística. Rio de Janeiro: LTC, 2005.
WAINER, Howard. A study of Display Methods for NAEP Results: I. Tables. Program Statistics Research. Technical: Report no 95, 1. Educacional Testing Service. Princeton, 1995. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/j.2333-8504.1995.tb01645.x >. Acesso em: 16 de março de 2019.
WILD, Chris. J.; PFANNKUCH, Maxine. Statistical Thinking in Empirical Enquiry. International Statistical Review, 67(3), p. 223-265, 1999.
YIN, Robert K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso, 2016.
Copyright (c) 2021 Perspectivas da Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.