Into the "tropos" of Mathematics Teacher Training

Abstract

This text presents theoretical and methodological issues from the papers of the thematic edition "Problematizations about the Mathematics Training in the Degree in Mathematics". Based on the idea of "tropes", a Greek word with a double meaning ("direction" or "turn"), it is argued how the mathematics teacher training transits between directions, propositions and orientations demanded by the State at the same time that it requires modifications, tensions and subversions to assume other political positions.

Author Biography

Filipe Santos Fernandes, Universidade Federal de Minas Gerais.

Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista (UNESP/Rio Claro). Professor da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e do Programa de Pós-Graduação em Educação: conhecimento e inclusão social (UFMG). Membro do Grupo de Pesquisa História Oral e Educação Matemática (GHOEM) e do Grupo inSURgir. E-mail: fernandes.fjf@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2964-3582

References

ARENDT, Hannah. A crise na educação. In: ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. Tradução Mauro W. Barbosa de Almeida. 5 ed. São Paulo: Perspectiva, 2005.

AMARAL, Tarsila. Urutu. 1928. Óleo sobre tela, 60 x 72 cm. Disponível em: http://tarsiladoamaral.com.br/obra/antropofagica-1928-1930/. Acesso em: 1 jul. 2021.

LÉVI-STRAUSS, Claude. Tristes Trópicos. São Paulo: Anhembi Limitada, 1957.

Published
2021-08-04
How to Cite
FERNANDES, F. S. Into the "tropos" of Mathematics Teacher Training. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 35, p. 1-6, 4 Aug. 2021.
Section
Problematizações sobre Formação Matemática nos cursos de Licenciatura em Matemát