Mathematical Modeling in Early Years in the remote context: an analysis of Proportional Reasoning
Abstract
In this paper, we present the results of a research whose objective was to investigate the mobilization of Proportional Reasoning in a mathematical modeling activity developed in the context of remote education. The theoretical foundation is based on the understanding of Mathematical Modeling as a pedagogical alternative and Proportional Reasoning characterized in aspects by Lamon. Considering a qualitative approach, we analyzed a set of data obtained by digital means of written records, speeches and gestures of students from the 4th year of elementary school in the development of a mathematical modeling activity. The analysis of three episodes related to the development of the modeling activity indicated that there are aspects that are spontaneously mobilized by the students, aspects that are required by the teachers and aspects that were not present, but could be present if a targeted planning were carried out.
References
ALMEIDA, Lourdes Maria Werle. Considerations on the use of mathematics in modeling activities. ZDM, Berlim, [s. l.], v. 50, n. 1, p. 19–30, 2018. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11858-017-0902-4. Acesso em: 12 Jun. 2021.
ALSINA, Ángel; et al. Developing early mathematical modelling skills in the early ages: a comparative analysis at 3 and 5 years. Quadrante, [s. l.], v. 30, n. 1, p. 74–93, 2021. Disponível em: https://quadrante.apm.pt/article/view/23654/18335. Acesso at: 17 Jun. 2021.
COUTINHO, Leticia. Modelagem matemática e raciocínio proporcional na educação infantil. 2020. 153 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2020.
COUTINHO, Letícia; TORTOLA, Emerson. Raciocínio Proporcional em uma Atividade de Modelagem Matemática por alunos da Educação Infantil. Vidya, [s. l.], v. 40, n. 2, p. 65–85, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/VIDYA/article/view/3390. Acesso em: 9 Apr. 2021.
CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade; et al. Formação de professores em comunidades de prática: frações e raciocínio proporcional. Londrina, 2014.
ENGLISH, Lyn. Mathematical Modeling in the Primary School: Children’s Construction of a Consumer Guide. Educational Studies in Mathematics 2006, [s. l.], v. 63, n. 3, p. 303–323, 2006. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s10649-005-9013-1. Acesso em: 18 Jul. 2021.
GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. História Oral e Educação Matemática. In: BORBA, Marcelo C.; ARAÚJO, Jussara L. (org.). Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
LAMON, Susan. Teaching fractions and ratios for understanding: essential content knowledge and instructional strategies for teachers. 3thed. New York: Routledge, 2012.
LESH, Richard; POST, Thomas; BEHR, Merlyn. Proportinal reasoning. In: HIEBERT, James; BEHR, Merlyn (eds.). Number Concepts and Operations in the Middle Grades. 2. ed.National Council of Teachers of Mathematics, Lawrence Erlbaum Associates, 1988. p. 93–118.
MEYER, João Frederico da Costa Azevedo; CALDEIRA, Ademir Donizeti; MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Modelagem em Educação Matemática. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
NUNOMURA, Andréa Regina Teixeira. Modelagem matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: um olhar para os registros de representação semiótica. 2021. 143 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2021. Disponível em: https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24665. Acesso em: 16 Mar. 2022.
ONTARIO MINISTRY OF EDUCATION. Paying Attention to Proportional Reasoning: Support Document for Paying Attention to Mathematical Education.Toronto: Queen’sPrinter for Ontario, 2012. Disponível em: http://www.edu.gov.on.ca/eng/teachers/studentsuccess/proportionreason.pdf. Acesso em: 13 Maio 2021.
SOUZA, Emerson Silva de; LARA, Isabel Cristina Machado. Caracterizando análise de modelos e sua influência na interação entre a matemática escolar e a realidade dos estudantes: depoimentos de um grupo de professores. Revista Educação Matemática em Foco, [s. l.], v. 6, n. 2, p. 103–118, 2017. Disponível em: http://revista.uepb.edu.br/index.php/REVEDMAT/article/view/3833/2263. Acesso em: 14 Abr. 2021.
TORTOLA, Emerson. Configurações de modelagem matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Londrina: Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, 2016. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.uel.br/document/?code=vtls000209937. Acesso em: 9 Mar. 2021.
TORTOLA, Emerson; ALMEIDA, Lourdes Maria Werle. A formação matemática de alunos do primeiro ano do ensino fundamental em atividades de modelagem matemática: uma perspectiva wittgensteiniana. Perspectivas da Educação Matemática, [s. l.], v. 11, n. 25, p. 142–161, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/3339. Acesso em: 4 Maio 2021.
VILLA-OCHOA, Jhony Alexander; SOARES, Maria Rosana; ALENCAR, Edvonete Souza de. A modelagem matemática nos anos iniciais como perspectiva para o ensino de matemática: um panorama de publicações brasileiras em periódicos (de 2009 a 2018). Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 35, n. 78, p. 47–64, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/xnN86CVPMMFpQvZkdc4wSvJ/?lang=pt. Acesso em: 10 Jul. 2021.
WALLE, John Van. Matemática no Ensino Fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. 6 ed. Porto Alegre: Penso, 2009.
Copyright (c) 2022 Perspectivas da Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.