Mathematical Modeling in Early Years in the remote context: an analysis of Proportional Reasoning

Keywords: Mathematical Modeling, Proportional Reasoning, Remote Teaching, Early Years

Abstract

In this paper, we present the results of a research whose objective was to investigate the mobilization of Proportional Reasoning in a mathematical modeling activity developed in the context of remote education. The theoretical foundation is based on the understanding of Mathematical Modeling as a pedagogical alternative and Proportional Reasoning characterized in aspects by Lamon. Considering a qualitative approach, we analyzed a set of data obtained by digital means of written records, speeches and gestures of students from the 4th year of elementary school in the development of a mathematical modeling activity. The analysis of three episodes related to the development of the modeling activity indicated that there are aspects that are spontaneously mobilized by the students, aspects that are required by the teachers and aspects that were not present, but could be present if a targeted planning were carried out.

Author Biographies

Maria do Carmo Cardoso Bezerra, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Professora dos Anos Iniciais na Rede Pública Municipal de Londrina desde 2010.  Graduada em Matemática (Licenciatura) pela Universidade Estadual de Londrina (2020) e especialista em Psicopedagogia pelo Centro Universitário Filadélfia (2009). Atualmente aluna no Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Matemática (PPGMAT) câmpus Londrina e participante do Grupo de Estudo e Pesquisa em Modelagem Matemática, Investigação Matemática e Tecnologias (GEPMIT). E-mail: maria.bezerra11@prof.londrina.pr.gov.br  ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3307-8790

Nágela Martins, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Professora em instituição da rede privada desde 2015. Graduada em Matemática (Licenciatura) pela Universidade Estadual do Paraná (2016). Especialista em Alfabetização Matemática, pela Faculdade São Braz (2019). Atualmente aluna no Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Matemática (PPGMAT) com bolsa de estudos da Diretoria de Pesquisa e Pós-Graduação do câmpus Londrina da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. E-mail: nagelamartins@alunos.utfpr.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7895-3245

Adriana Helena Borssoi, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Professora da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus Londrina, atua no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática (PPGMAT). Graduada em Matemática (Licenciatura) pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (1998), Mestre (2004) e doutora (2013) em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina. E-mail: adrianaborssoi@utfpr.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1725-6307 

Karina Alessandra Pessoa da Silva, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Professora da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus Londrina, atuando no Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Matemática (PPGMAT). Graduada em Matemática (Licenciatura) pela Universidade Estadual de Londrina (2000). Especialista em Educação Matemática pela UEL (2007). Mestre e Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (2013). E-mail: karinasilva@utfpr.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1766-137X

References

ALMEIDA, Lourdes Maria Werle. Considerations on the use of mathematics in modeling activities. ZDM, Berlim, [s. l.], v. 50, n. 1, p. 19–30, 2018. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11858-017-0902-4. Acesso em: 12 Jun. 2021.

ALSINA, Ángel; et al. Developing early mathematical modelling skills in the early ages: a comparative analysis at 3 and 5 years. Quadrante, [s. l.], v. 30, n. 1, p. 74–93, 2021. Disponível em: https://quadrante.apm.pt/article/view/23654/18335. Acesso at: 17 Jun. 2021.

COUTINHO, Leticia. Modelagem matemática e raciocínio proporcional na educação infantil. 2020. 153 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2020.

COUTINHO, Letícia; TORTOLA, Emerson. Raciocínio Proporcional em uma Atividade de Modelagem Matemática por alunos da Educação Infantil. Vidya, [s. l.], v. 40, n. 2, p. 65–85, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/VIDYA/article/view/3390. Acesso em: 9 Apr. 2021.

CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade; et al. Formação de professores em comunidades de prática: frações e raciocínio proporcional. Londrina, 2014.

ENGLISH, Lyn. Mathematical Modeling in the Primary School: Children’s Construction of a Consumer Guide. Educational Studies in Mathematics 2006, [s. l.], v. 63, n. 3, p. 303–323, 2006. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s10649-005-9013-1. Acesso em: 18 Jul. 2021.

GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. História Oral e Educação Matemática. In: BORBA, Marcelo C.; ARAÚJO, Jussara L. (org.). Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

LAMON, Susan. Teaching fractions and ratios for understanding: essential content knowledge and instructional strategies for teachers. 3thed. New York: Routledge, 2012.

LESH, Richard; POST, Thomas; BEHR, Merlyn. Proportinal reasoning. In: HIEBERT, James; BEHR, Merlyn (eds.). Number Concepts and Operations in the Middle Grades. 2. ed.National Council of Teachers of Mathematics, Lawrence Erlbaum Associates, 1988. p. 93–118.

MEYER, João Frederico da Costa Azevedo; CALDEIRA, Ademir Donizeti; MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Modelagem em Educação Matemática. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

NUNOMURA, Andréa Regina Teixeira. Modelagem matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: um olhar para os registros de representação semiótica. 2021. 143 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2021. Disponível em: https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24665. Acesso em: 16 Mar. 2022.

ONTARIO MINISTRY OF EDUCATION. Paying Attention to Proportional Reasoning: Support Document for Paying Attention to Mathematical Education.Toronto: Queen’sPrinter for Ontario, 2012. Disponível em: http://www.edu.gov.on.ca/eng/teachers/studentsuccess/proportionreason.pdf. Acesso em: 13 Maio 2021.

SOUZA, Emerson Silva de; LARA, Isabel Cristina Machado. Caracterizando análise de modelos e sua influência na interação entre a matemática escolar e a realidade dos estudantes: depoimentos de um grupo de professores. Revista Educação Matemática em Foco, [s. l.], v. 6, n. 2, p. 103–118, 2017. Disponível em: http://revista.uepb.edu.br/index.php/REVEDMAT/article/view/3833/2263. Acesso em: 14 Abr. 2021.

TORTOLA, Emerson. Configurações de modelagem matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Londrina: Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, 2016. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.uel.br/document/?code=vtls000209937. Acesso em: 9 Mar. 2021.

TORTOLA, Emerson; ALMEIDA, Lourdes Maria Werle. A formação matemática de alunos do primeiro ano do ensino fundamental em atividades de modelagem matemática: uma perspectiva wittgensteiniana. Perspectivas da Educação Matemática, [s. l.], v. 11, n. 25, p. 142–161, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/3339. Acesso em: 4 Maio 2021.

VILLA-OCHOA, Jhony Alexander; SOARES, Maria Rosana; ALENCAR, Edvonete Souza de. A modelagem matemática nos anos iniciais como perspectiva para o ensino de matemática: um panorama de publicações brasileiras em periódicos (de 2009 a 2018). Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 35, n. 78, p. 47–64, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/xnN86CVPMMFpQvZkdc4wSvJ/?lang=pt. Acesso em: 10 Jul. 2021.

WALLE, John Van. Matemática no Ensino Fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. 6 ed. Porto Alegre: Penso, 2009.

Published
2022-04-27
How to Cite
BEZERRA, M. DO C. C.; MARTINS, N.; BORSSOI, A. H.; SILVA, K. A. P. DA. Mathematical Modeling in Early Years in the remote context: an analysis of Proportional Reasoning. Perspectivas da Educação Matemática, v. 15, n. 37, p. 1-22, 27 Apr. 2022.