Thinking in a logic another Mathematics Education in Pedagogy courses

Keywords: Mathematics Teacher Training, Curriculum, Pedagogy, Model of Semantic Fields, Mathematics Education

Abstract

The aim of this article is to problematize the place of Mathematics in the initial training of teachers in Early Childhood Education and in the early years of Elementary School. For this, 25 (twenty-five) pedagogical projects of Pedagogy courses of public institutions (federal and state) in the State of Minas Gerais, Brazil, were analysed. In the process of analysis, a traditional view of curriculum was tensioned from assumptions of the Model of Semantic Fields and post-structuralist curriculum theorization. Without the intention of providing curricular prescriptions in the sense of what and how to teach (contents and methodologies) Mathematics, the article presents discussions and problematizations about the spatial and temporal localization and internal localization of disciplines related to Mathematics in Pedagogy courses and possibilities of thinking Mathematics other in them from what, how, for whom and for what to teach Mathematics in such courses.

Author Biographies

Rejane Siqueira Julio, Universidade Federal de Alfenas

Docente do Departamento de Matemática, do Instituto de Ciências Exatas, e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG). Doutora em Educação pela Unicamp e Mestre em Educação Matemática pela Unesp de Rio Claro-SP.

E-mail: rejane.julio@unifal-mg.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3248-800X.

 

André Luiz Sena Mariano, Universidade Federal de Alfenas

Graduado em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista (UNESP/Campus de Araraquara), Mestre e Doutor em Educação (na Área de Concentração em Metodologia de Ensino), ambos pela Universidade Federal de São Carlos. Realizou estágio de Pós-doutoramento na área de História da Educação (como Bolsista de Pós-Doutorado Júnior do CNPq) junto à Faculdade de Ciências e Letras da UNESP/Araraquara. Atualmente, é Professor Associado do Instituto de Ciências Humanas e Letras (ICHL) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL/MG).

E-mail: andre.sena@unifal-mg.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2499-261X.

Silvana Inês dos Santos Silva

Professora da rede municipal de Muzambinho (MG), graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) e mestranda em Educação pela UNIFAL-MG.

E-mail: silvana.silva@sou.unifal-mg.edu.br. ORCID:  https://orcid.org/0000-0003-1123-1392.

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Published
2022-12-14
How to Cite
JULIO, R. S.; MARIANO, A. L. S.; SILVA, S. I. DOS S. Thinking in a logic another Mathematics Education in Pedagogy courses. Perspectivas da Educação Matemática, v. 15, n. 39, p. 1-21, 14 Dec. 2022.
Section
Formação de Professores e o Modelo dos Campos Semânticos: inter. possíveis