A desistência de tornar-se professor(a) de matemática: questões simbólicas, sociais, culturais e econômicas

Keywords: Drop out of graduation., Mathematics degree., Cultural Capital, Habitus

Abstract

This work aimed to investigate the reasons that led the students of the course of Mathematics Degree
of a Federal University of Minas Gerais to leave the current graduation. Methodologically, the research
nature is qualitative, arranged on the analysis of empirical material obtained through a questionnaire
and an interview. The students were the research audience who dropped out of the course from 2009
to 2020. Analytically, we use Pierre Bourdieu's analysis to understand the symbolic, social, cultural, and
economic factors that led these students to leave the course, considering, for example, the school
trajectory of each one of them. From the complete sociological analysis, we observed that results point
out the lack of higher education, specifically in 2020, as an issue of social origin attached to symbolic
factors.

 

References

BONAMINO, Alicia; ALVES, Fátima; FRANCO, Creso. Os efeitos das diferentes formas de capital no desempenho escolar: um estudo à luz de Bourdieu e de Coleman. Revista Brasileira de Educação. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/GbzRVcsL7L6PVNx3mxtdFkQ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 25 nov. 2021.

BOURDIEU, Pierre. Campo de poder, campo intelectual. Buenos Aires: Folios, 1983.

BOURDIEU, Pierre. Espaço social e espaço simbólico. In: BOURDIEU, Pierre. Razões práticas – sobre a teoria da ação, p. 13-28. Tradução Mariza Corrêa. São Paulo: Papirus, 1996.

BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A (org.). Escritos de educação. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, p. 39-64, 2007a.

BOURDIEU, Pierre. Os três estados do capital cultural. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A (org.). Escritos de educação. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, p. 71-79, 2007b.

BOURDIEU, Pierre. A miséria do mundo. 17. ed.- Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

BOURDIEU, Pierre. Homo Academicus. 2. ed. Florianópolis: Ed da UFSC, 2013.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean Claude. A Reprodução. Elementos para uma teoria do sistema de ensino. Universidade Federal do Pará. 3. ed. 1992. Disponível em: https://www.academia.edu/23478968/A_Reprodu%C3%A7%C3%A3o_Elementos_para_uma_Teoria_do_Sistema_de_Ensino_BORDIEU_Pierre_PASSERON. Acesso em: 25 nov. 2021.

DIEHL, Astor Antônio. Pesquisa em ciências sociais aplicadas: métodos e técnicas. São Paulo: Prentice Hall, 2004.

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2007. (Coleção Formação do Professor).

LAVILLE, Christian e DIONNE, Jean. A construção do saber: manual de metodologia de pesquisa em ciências humanas. Belo Horizonte (MG): UFMG, 1999.

NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. Sistema Integrado de Bibliotecas: Universidade de Lisboa. 1992. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/4758. Acesso em: 27 nov. 2021.

SCARLATTO, Elaine Cristina; SILVA, Marilda da. Brilhos que cegam: o capital cultural institucionalizado. Repositório Institucional da UNESP. 2011. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/139980. Acesso em: 19 nov. 2021.

SILVA, Eloisa Arruda; ABREU, Sandra Elaine Aires de. A desvalorização da profissão docente no Brasil. Repositório Institucional: Universidade Evangélica de Goiás. 2020. Disponível em: http://repositorio.aee.edu.br/handle/aee/11268. Acesso em: 27 nov. 2021.

VARGAS, Hustana Maria. Sem perder a majestade: “profissões imperiais” no Brasil. Estudos de Sociologia, v. 15, n. 28, 2010. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/2553. Acesso em: 27 nov. 2021.

VILELA, Denise Silva; SOUZA NETO, João Alves. Práticas de avaliação e capital simbólico da matemática: o caso da OBMEP. Rematec, v. 7, n. 11, p. 65-84, 2012. Disponível em: https://scholar.google.com.br/citations?view_op=view_citation&hl=pt BR&user=ya6JtcMAAAAJ&citation_for_view=ya6JtcMAAAAJ:4JMBOYKVnBMC. Acesso em: 25 nov. 2021.

Published
2023-05-01
How to Cite
BARBOSA FERNANDES, L. DE F.; DE PAULA E SILVA, P. A. A desistência de tornar-se professor(a) de matemática: questões simbólicas, sociais, culturais e econômicas. Perspectivas da Educação Matemática, v. 16, n. 41, p. 1-17, 1 May 2023.