Discalculia e Atividade Colaborativa na Formação de Professores: considerações a partir de um levantamento bibliográfico

  • Eliane Quincozes Porto Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha
  • Luis Sebastião Barbosa Bemme Universidade Franciscana
  • Silvia Maria Aguiar Isaia Universidade Franciscana
Keywords: Mathematics Teaching, Postgraduate Programs, Mapping, Teacher Learning, Dyscalculia

Abstract

In this work, through a literature review, we seek to analyze the research related to dyscalculia and collaborative activity in teacher education. A mapping of theses and dissertations was carried out in the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), in the Brazilian Mathematics Teaching and Education Graduate programs and in the Scientific Electronic Library Online Portal (SciELO Brasil) between 2010 and 2020 We chose to use the “title” filter for the subsequent reading and analysis of the abstracts of the works that produced two axes: collaborative activity in teacher training and specific knowledge of dyscalculia. The results showed that research that addresses teacher training and dyscalculia in its most different modes and contexts do so in isolation. No works related to our objective were found, which makes our intention for the proposed investigation based on new research on the subject promising.

Author Biographies

Eliane Quincozes Porto, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha

Doutoranda em Ensino de Ciências e Matemática - Universidade Franciscana. E-mail: portoeliane22@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-7774-8090

Luis Sebastião Barbosa Bemme, Universidade Franciscana

Luis Sebastião Barbosa Bemme

luisbarbosab@yahoo.com.br

Franciscan University

Doctor in Science and Mathematics Teaching. Professor at the Franciscan University.

Silvia Maria Aguiar Isaia, Universidade Franciscana
Silvia Maria Aguiar Isaia silviamariaisaia@gmail.com Doctor in Education. Professor at the Franciscan University.

References

ARAUJO, Elaine Sampaio. Aprendizagem para e na docência: gênese e desenvolvimento de formar-se professora que ensina a ensinar matemática. Revemat, Florianópolis, v. 17, 1-23, jan./dez. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e82377. Acesso em: 15 set. 2022.

BEMME, Luis Sebastião Barbosa. Características da aprendizagem docente de professores que ensinam matemática: articulações em uma comunidade de prática. 2019. Tese (Doutorado em Ensino de Ciência e Matemática) - Universidade Franciscana, Santa Maria, 2019. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFN-1_6227dbd35f90cb22d9069e1e51730f89. Acesso em: 28 set. 2022.

CUNHA, Maria Isabel da; ISAIA, Silvia Maria de Aguiar (Orgs.). Professor da educação superior. In: MOROSINI, Marília Costa (Ed.). Enciclopédia de pedagogia universitária: glossário. Brasília: INEP; RIES, 2006. p. 349-405.

DAVIDOV, Vasili. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: investigación psicológica teórica y exprimental. Moscou: Progreso, 1988.

DIAS, Michelle de Almeida Horsae; PEREIRA, Mônica Medeiros de Britto; VAN BORSEL, Jonh. Avaliação do conhecimento sobre a discalculia entre educadores. Audiology - Communication Research, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 93-100, abr./jun. 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S2317-64312013000200007. Acesso em: 12 set. 2022.

GAMBOA, Sílvio Ancisar Sánchez. Pesquisa em educação: métodos e epistemologias. Chapecó: Argos, 2012.

GARCÍA, Carlos Marcelo. Formação de professores para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

LEONTIEV, Alexei N. Actividad, conciencia, personalidad. La Habana: Pueblo y Educación, 1983.

MENEGAZZI, Marlene. Potencialidades e limitações de um trabalho colaborativo sobre frações na formação inicial de professores que ensinam matemática. 2014. 221 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/97860. Acesso em: 10 out. 2022.

MORETTI, Vanessa Dias; MOURA, Manoel Oriosvaldo de. Professores de matemática em atividade de ensino: contribuições da perspectiva histórico-cultural para a formação docente. Ciência & Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 2, p. 435-450, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1516-73132011000200012. Acesso em: 14 out. 2022.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, 2006. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/24176. Acesso em: 25 out. 2022.

SALVADOR, Larissa de Souza. Heterogeneidade cognitiva nas dificuldades de aprendizagem matemática: mecanismos específicos e gerais. 2015. 100 f. Dissertação (Mestrado em Neurociência) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUBD-A5BFZG. Acesso em: 26 set. 2022.

SOUZA, Sandro Amorim de. Contribuições do grupo reflexivo como formação continuada em matemática de professores dos anos iniciais. 2019. 191 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciência e Matemática) - Universidade Franciscana, Santa Maria, 2019. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFN-1_8eb71dfb46321ca0469815196dcfc603. Acesso em: 26 set. 2022.

TREVISAN, Marlon Cantarelli. Discalculia: um olhar para o ensino dos números naturais e das operações fundamentais da matemática. 2019. 100 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Franciscana, Santa Maria, 2019. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFN-1_1cd00a9bffef37e4717fb7e71ffdc082. Acesso em: 26 set. 2022.

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. Mind in society: the development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard University Press, 1978.

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. Obras escogidas V: fundamentos da defectología. Madrid: Visor, 1997.

Published
2024-02-26
How to Cite
QUINCOZES PORTO, E.; SEBASTIÃO BARBOSA BEMME, L.; MARIA AGUIAR ISAIA, S. Discalculia e Atividade Colaborativa na Formação de Professores: considerações a partir de um levantamento bibliográfico. Perspectivas da Educação Matemática, v. 17, n. 45, p. 1-16, 26 Feb. 2024.