Evaluating the usability of a digital game for probability teaching by teachers in the early years of elementary school

Keywords: Digital Pedagogical Game. Teaching Probability. Early Years of Elementary School. Usability.

Abstract

The objective of this work was to evaluate the impressions about the digital game "Probability in Action", in its usability, that is, the quality attributes in the computational context that evaluates the ease of use of the game interface, of teachers of the initial years of Teaching Fundamental who teach mathematics who participated in an extension course related to teaching probability. This evaluation was based on the application of the MEEGA+ model in its four subdimensions: aesthetics; learnability; operability; and accessibility. The study indicated that the prototype of the digital game, according to this group of teachers, presents characteristics that meet the perspectives of the educator in the classroom, that is, that positive aspects related to the interface of the digital game are presented, allowing a pleasant and satisfactory interaction with the user and having attributes that facilitate operation and control, as well as those related to users learning to play it easily and quickly.

Author Biographies

Ailton Paulo de Oliveira Júnior, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Possui graduação em Ciências Estatísticas pela Escola Nacional de Ciências Estatísticas (1988), Licenciatura em Matemática pela Universidade Católica de Brasília (2005), Mestrado em Pesquisa Operacional pelo Instituto Militar de Engenharia (1991), Doutorado em Educação (Didática, Práticas Escolares e Técnicas de Ensino) pela Universidade de São Paulo (2003) e Pós-Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2009). Atualmente é professor associado do curso de Licenciatura em Matemática do Centro de Matemática, Computação e Cognição e do Programa de Pós-Graduação em Ensino e História das Ciências e da Matemática da Universidade federal do ABC - UFABC. É coordenador do Grupo de Estudos em Educação Estatística e Matemática - GEEM, certificado junto ao CNPq tendo como prioridade a discussão e o estudo de questões relativas à Educação Estatística e Matemática desde os anos iniciais do Ensino Fundamental até o Ensino Superior. O foco dos trabalhos relaciona-se com as concepções e atitudes de professores e alunos em relação ao ensino de Probabilidade, Estatística e Matemática, Resolução de Problemas, Modelagem Matemática, jogos pedagógicos, tecnologias digitais contribuindo para o ensino e a história do ensino de Estatística.

Nilceia Datori Barbosa, Universidade Federal do ABC

Doctoral student of the postgraduate program in Teaching and History of Science and Mathematics at the Federal University of ABC ? UFABC. She holds a master's degree from the same program and University and a specialization in Science and Technology from the same University. Specialist in Recreational Education and Early Childhood Education, both from Faculdade de Educação São Luís Jaboticabal - FESL. Graduated in Pedagogy from Faculdade de Conchas/SP and in Mathematics from Universidade Anhanguera de São Paulo - UNIAN. She has a full qualification in Piano by the Conservatório Musical Heitor Villa Lobos / SP and a technical course with a specific qualification in Teaching-CEFAM. As a doctoral student, she investigates the development of skills and abilities related to the basic notions of probability in the early years of elementary school. With regard to professional activity, he has already developed several works in the musical area, as a teacher and musician, and in the area of Education as a teacher (Early Childhood Education and early years of Elementary School) and pedagogical assistant for a project focused on the teaching and learning processes of mathematics. She currently works with Early Childhood Education.

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Published
2023-08-28
How to Cite
OLIVEIRA JÚNIOR, A. P. DE; BARBOSA, N. D. Evaluating the usability of a digital game for probability teaching by teachers in the early years of elementary school. Perspectivas da Educação Matemática, v. 16, n. 43, p. 1-20, 28 Aug. 2023.
Section
Artigos (fluxo contínuo)