Professoras de Bebês e Crianças Bem Pequenas: Experiências com a Linguagem Matemática na Creche

Keywords: Child education, Mathematics Education in childhood, Pedagogical practice in education from 0 to 3 years old

Abstract

The article presents the results of an investigation that seeks to highlight and demarcate work experiences with mathematical language in day care by Early Childhood teachers, who are members of a study group. It is an environment, with collaborative characteristics, existing for more than a decade, whose constitution process was validated in the doctoral work of the second author and, currently, contributes to a research funded by the National Council for Scientific and Technological Development. (CNPq), Universal Notice - 18/2021. We are based on reflections expressed in written narratives by the teachers, which demarcate care and education processes in which the mathematical exploration and problematization of problem-situations are resorted to through interactions and games that denote contributions to the work with Mathematics in the childhood.

Author Biographies

Klinger Teodoro Ciríaco, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Professor Adjunto do Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas (DTPP) do Centro de Educação e Ciências Humanas (CECH) da Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, São Carlos-SP. Pós-Doutor em Educação para a Ciência pela UNESP, Câmpus Bauru. Docente Permanente dos Programas de Pós-Graduação em Educação (Acadêmico e Profissional) da UFSCar, linha de pesquisa "Educação em Ciências e Matemática"; e do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da UFMS atuando na linha de pesquisa "Formação de Professores e Currículo". Líder do "MANCALA - Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática, Cultura e Formação Docente" (CNPq/UFSCar).

E-mail: klinger.ciriaco@ufscar.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1694-851X.

Priscila Domingues de Azevedo, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, Unidade de Atendimento à Criança (UAC)

Professora EBTT da Unidade de Atendimento à Criança (UAC) da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP, Marília); Mestrado em Educação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (FCT/UNESP Presidente Prudente); e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

 E-mail: priazevedo@ufscar.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5748-1739.

Marcielli de Lemos Cremoneze, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, São Carlos-SP.

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) junto à linha de pesquisa "Educação em Ciências e Matemática"; Mestra em Educação Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (PPGEduMat/UFMS) e Licenciada em Pedagogia pela UFMS, Câmpus Naviraí.

E-mail: marciellicremoneze@hotmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9787-3419.

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Published
2023-08-29
How to Cite
CIRÍACO, K. T.; AZEVEDO, P. D. DE; CREMONEZE, M. DE L. Professoras de Bebês e Crianças Bem Pequenas: Experiências com a Linguagem Matemática na Creche . Perspectivas da Educação Matemática, v. 16, n. 43, p. 1-21, 29 Aug. 2023.
Section
Artigos (fluxo contínuo)