Recursos Semióticos em uma Atividade de Modelagem Matemática Integrada à Educação STEAM
Abstract
In this paper, we present the results of a research with the objective of highlighting semiotic resources mobilized in a modelling activity integrated to STEAM Education and how such mobilization occurred. Mathematical Modelling is understood as a pedagogical alternative that can enable the integration of STEAM areas. The linguistic and extralinguistic approach took place through the use and production of signs linked to semiotic resources in the development of the activity. The data that supported the qualitative and interpretative analysis refer to written records, audio and video transcriptions of a high school class at a public school in the interior of São Paulo. From the theme suggested by the teacher, we evidenced that the students mobilized semiotic resources that they had available and such mobilization was done as they advanced in the activity from the communication between the students of the groups, encouraging the awareness regarding the STEAM areas.
References
ALMEIDA, Lourdes Maria Werle; CASTRO, Élida Maiara Velozo; SILVA, Maria Helena S. Recursos semióticos em atividades de modelagem matemática e o contexto on-line. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 14, n. 2, p. 383–406, 2021.
ALMEIDA, Lourdes Maria Werle; FERRUZZI, Elaine Cristina. Uma aproximação socioepistemológica para a modelagem matemática. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 2, n. 2, p. 117–134, 1 jul. 2009.
ALMEIDA, Lourdes Werle; SILVA, Karina Pessoa; VERTUAN, Rodolfo Eduardo. Modelagem matemática na educação básica. São Paulo: Editora Contexto, 2012.
ARAKI, Paulo Henrique Hideki. Atividades Experimentais Investigativas em contexto de aulas com Modelagem Matemática: Uma Análise Semiótica. Dissertação de Mestrado—Londrina: UTFPR - Universidade Tecnológica Federam do Paraná, 20 mar. 2020.
ARZARELLO, Ferdinand et al. Gestures as semiotic resources in the mathematics classroom. Educational Studies in Mathematics, v. 70, n. 2, p. 97–109, 5 mar. 2009.
BAIOA, Ana Margarida; CARREIRA, Susana. Modelação matemática experimental para um ensino integrado de STEM. Educação e Matemática, n. 152, p. 9–12, jun. 2019.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari K. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
CARREIRA, Susana; BAIOA, Ana Margarida. Mathematical modelling with hands-on experimental tasks: On the student’s sense of credibility. ZDM - Mathematics Education, v. 50, n. 1–2, p. 201–215, 22 dez. 2018.
D’AMORE, Bruno; PINILLA, Martha Isabel Fandiño; IORI, Maura. Primeiros elementos de semiótica: sua presença e sua importância no processo de ensino-aprendizagem da matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2015.
ELFRINGHOFF, Mareike Schulze; SCHUKAJLOW, Stanislaw. What makes a modelling problem interesting? Sources of situational interest in modelling problems. Quadrante, v. 30, n. 1, p. 8–30, 30 jun. 2021.
ENGLISH, Lyn D.; MOUSOULIDES, Nicholas G. Bridging STEM in a Real-World Problem. Mathematics Teaching in the Middle School, v. 20, n. 9, p. 532–539, maio 2015.
GOULART, Tania Camila Kochmanscky; ALMEIDA, Lourdes Maria Werle. A Tecnologia Digital em atividades de modelagem matemática: Um olhar para os Recursos Semióticos. RPEM - Revista Paranaense de Educação Matemática, p. 262–284, 2020.
GUERREIRO, António; FERREIRA; Rosa Antónia Tomás; MENEZES, Luíz; MARTINHO, Marina Helena. Comunicação na sala de aula: A perspectiva do ensino exploratório da matemática. Zetetiké, v. 23, n. 4, p. 279–295, 2015.
HALLSTRÖM, Jonas; SCHÖNBORN, Konrad J. Models and modelling for authentic STEM education: reinforcing the argument. International Journal of STEM Education, v. 6, n. 1, p. 1–10, 1 dez. 2019.
LEEUWEN, Theo Van. Introducing Social Semiotics. London, New York: Routledge, 2005.
MAVERS, Diane E. Multimodal design: the semiotic resources of children’s graphic representation. PhD Thesis—London: University College London (University of London), abr. 2004.
NISS, Mogens; BLUM, Werner. The Learning and Teaching of Mathematical Modelling. London, New York: Routledge, 2020.
PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica e Filosofia. São Paulo: Cultrix, 1972.
RANKER, Jason. The emergence of semiotic resource complexes in the composing processes of young students in a literacy classroom context. Linguistics and Education, v. 25, n. 1, p. 129–144, abr. 2014.
ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. An Ethnomathematical Perspective of STEM Education in a Glocalized World. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 35, n. 70, p. 840–876, 4 ago. 2021.
SANTAELLA, Lucia. O que é Semiótica. São Paulo: Brasiliense, 2008.
SETTI, Elenice Josefa Kolancko; ROCHA, Zenaide de Fátima Dante Correia; VERTUAN, Rodolfo Eduardo. Reflexões acerca da Prática Docente em uma Primeira Experiência com Modelagem Matemática. PEM - Perspectivas da Educação Matemática, v. 9, n. 20, p. 561-580, dez. 2016.
SILVA, Karina Alessandra Pessoa; ARAKI, Paulo Henrique Hideki; BORSSOI, Adriana Helena. Tecnologias como Recurso Semiótico no desenvolvimento de atividades de Modelagem Matemática. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, v. 2, n. 3, p. 362–386, dez. 2018.
SILVA, Karina Alessandra Pessoa; ARAKI, Paulo Henrique Hideki; BORSSOI, Adriana Helena. Integração STEM na Educação Básica veiculada por atividades de modelagem matemática com experimentação. Educação Matemática Pesquisa Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, v. 24, n. 3, p. 323–354, out. 2022.
THOMAS, Michael O. J.; YOON, Chaewon; DREYFUS, Tommy. Multimodal Use of Semiotic Resources in the Construction of Antiderivative. Proceedings of the 32nd annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia, v. 2, p. 539–546, 2009.
TRONCON, Luiz Ernesto de Almeida. Ambiente educacional. Revista Medicina, Ribeirão Preto. v. 47, n. 3, p. 264–271, 2014.
YOON, Caroline; MISKELL, Tessa. Visualising cubic reasoning with semiotic resources and modeling cycles. In: SÁENZ-LUDLOW, Adalira; KADUNZ, Gert (eds.). Semiotics as a tool for learning mathematics: How to describe the construction, visualisation, and communication of mathematical concepts. Rotterdam: Sense, 2016, p. 89-109.
Copyright (c) 2023 Perspectivas da Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.