A Construção de uma Tarefa Matemática sobre Sistemas Lineares: Trabalho Colaborativo no Contexto da Formação de um Formador de Professores

  • Janaína Mendes Pereira da Silva Universidade Federal do ABC https://orcid.org/0000-0002-6540-1521
  • Evonir Albrecht Universidade Federal do ABC
  • Regina da Silva Pina Neves Universidade de Brasília
Keywords: Collaborative Work, Mathematics Task, Trainer of Mathematics Teachers

Abstract

This article aims to identify and understand how collaboration occurs in the organization and elaboration of a mathematical task on 2x2 Linear Systems, in the context of teacher training involving a trainer of teachers of algebraic disciplines in Mathematics Degree and a researcher. This study is part of an ongoing doctoral research that involves the participation of a mathematics teacher trainer in a training process aimed at professional development. This is part of a qualitative-interpretive research. To carry out the study, a description of the data referring to theoretical-practical meetings was organized and analyzed according to pre-established categories. Among the results, it is emphasized that the participation in a collaborative work potentiated the interaction, approximations when relating academic mathematics with school mathematics, the reciprocity of the participation of those involved, opportunities for professional learning, implications of participation aimed at changes in teaching practice and some nuances that involved the professional growth of those involved. As notes, the study indicates the need for further research that involves observing the significant effects on professional learning and professional development in a collaborative work and the participation of Mathematics teacher educator in the context of continuing education.

Author Biographies

Janaína Mendes Pereira da Silva, Universidade Federal do ABC

Universidade Federal do ABC. E-mail: jmps8113@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6540-1521.

Evonir Albrecht, Universidade Federal do ABC

Centro de Matemática, Computação e Cognição da Universidade Federal do ABC. E-mail: evonir.albrecht@ufabc.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0128-4290.

Regina da Silva Pina Neves, Universidade de Brasília

Departamento de Matemática da Universidade de Brasília. E-mail: reginapina@mat.unb.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7952-9665.

References

ALBRECHT, E.; MACIEL, M. D. STS Education and Critical Mathematics Education in the guidelines for undergraduate courses in Mathematics. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 7, p. e583974308, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/4308. Acesso em: 10 mar. 2023.

ALBUQUERQUE, Andréa; GONÇALVES, Tadeu Oliver. Estado do conhecimento sobre o formador de professor de matemática em teses e dissertações (2010-2019). REVEMAT: Revista Eletrônica de matemática, Edição Especial: Pesquisa em Formação de Professores que Ensinam Matemática, p. 1-27, 2022.

BALL, Deborah L.; BEN-PERETZ, Miriam; COHEN, Rhonda B. Records of practice and the development of collective professional knowledge. British Journal of Educational Studies, v. 62, n. 3, p. 317-335, 2014.

BALL, Deborah L.; Thames, Mark H.; PHELPS, Geoffrey. Content knowledge for teaching: what makes it special? Journal of Teacher Education, v. 59, n. 5, p. 389-407, 2008.

BALL, Deborah. L.; COHEN, David. K. Developing practice, developing practitioners: Toward a practice-based theory of professional education. In: SYKES, G.; DARLING-HAMMOND, L. (Eds.). Teaching as the learning profession: Handbook of policy and practice. San Francisco: Jossey Bass, 1999. p. 3-32.

BAUER, Martin W.; AARTS, Bas. A construção do corpus: um princípio para a coleta de dados qualitativos. In: BAUER, Martin W.; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 13. ed. Petrópolis: Vozes; 2017. p. 39-63.

BENEDICTO, Samuel Carvalho de. et al. Postura metodológica indutiva e dedutiva na produção científica dos estudos em administração e organizações: uma análise de suas limitações e possibilidades. Revista Economia & Gestão, v. 12, n. 30, set./dez. 2012.

CANAVARRO, Ana Paula. Ensino exploratório da matemática: práticas e desafios. Educação e Matemática, n. 115, p. 11-17, 2011.

CANAVARRO, Ana Paula; OLIVEIRA, Hélia.; MENEZES, Luís. Práticas de ensino exploratório da Matemática: O caso de Célia. In: CANAVARRO, A. P. L.; SANTOS, A.; BOAVIDA, H.; OLIVEIRA, L.; MENEZES; CARREIRA, S. (Eds.), Investigação em Educação Matemática – Práticas de ensino da Matemática, 2012.

COURA, FLÁVIA Cristina Figueiredo; PASSOS, CÁRMEN. Lúcia Brancaglion. Estado do conhecimento sobre o formador de professores de Matemática no Brasil. Zetetiké, Campinas, SP, v. 25, n. 1, p. 7–26, 2017.

CRESWELL, John W. Pressupostos filosóficos e estruturas interpretativas. In: CRESWELL, John W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. Porto Alegre: Penso, 2014.

CRISTÓVÃO, Eliane M.; FIORENTINI, Dario. A investigação narrativa no estudo da aprendizagem de professores de matemática em espaços colaborativos híbridos universidade-escola. Sisyphus – Journal of Education, v. 9, p. 34, 2021.

CYRINO, Márcia C. C. T. A colaboração na formação de professores que ensinam matemática. In: CYRINO, Márcia C. C. T. (Org.). Collaboration in mathematics teacher education. Sisyphus – Journal of Education, Lisboa, v. 9, n. 2, p. 6-10, 2021.

CYRINO, Márcia C. C. T.; TEIXEIRA, Bruno R. O ensino exploratório e a elaboração de um framework para os casos multimídia. In: CYRINO, Márcia C. C. T. (Org.). Recurso multimídia para a formação de professores que ensinam matemática: elaboração e perspectivas. Londrina: EDUEL, 2016. p. 81-100.

FERREIRA, Ana Cristina; MIORIM, Maria Ângela. Collaborative work and the professional development of mathematics teachers: analysis of a Brazilian experience. In: BEDNARZ, Nadine; FIORENTINI, Dario; HUANG, Rongjin. (Org.). International approaches to professional development of mathematics teachers. Ottawa: University of Ottawa Press, 2011.

FIORENTINI, Dario. Learning and professional de development of the mathematics teacher in research communities. Sisyphus – Journal of Education, Instituto de Educação, Lisboa, v. 1, n. 3, p.152-181, 2013.

FIORENTINI, Dario. Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? In.: BORBA, Marcelo; ARAÚJO, Jussara L. (org.). Pesquisa qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

FIORENTINI, Dario.; OLIVEIRA, Ana Teresa. C. C. O lugar das matemáticas na Licenciatura em Matemática: que matemáticas e que práticas formativas?. Bolema: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 27, n. 47, p. 917-938, 2013.

FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sérgio. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2006.

FRANKENSTEIN, Marilyn. Educação Matemática crítica: uma aplicação da Epistemologia de Paulo Freire. In: BICUDO, Maria A. V. (Org.). Educação Matemática. São Paulo: Centauro, 2005.

GATTI, Bernadete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.

GATTI, Bernadete. Formação de Professores no Brasil: Políticas e Programas. Paradigma, v. 42, n. e2, p. 1-17, 2021.

GONÇALVES, Tadeu Oliver. Formação e desenvolvimento profissional de formadores de professores: o caso dos professores de matemática da UFPA. 2000. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.

GUSMÃO, Tânia C. R. S. Desenho de tarefas para o desenvolvimento da cognição e metacognição matemática. In: NEVES, Anderson S.; CARVALHO, Edmo F.; FARIAS, Luiz M. S.; CAMPOS, Márcia (Orgs.). Contribuições da didática da matemática para a prática dos professores. Salvador: EDUFBA, 2016. p. 183-193.

JAWORSKI, Barbara.; POTARI, Despina. Characterising mathematics teaching using the teaching triad. In: OLIVIER, A.; NEWSTEAD, K. (Ed.). Proceedings of the 22nd PME International Conference. v. 3. Stellenbosch, South Africa, 1998. p. 88-95.

JAWORSKI, Barbara; CHAPMAN, Olive; CLARK-WILSON, Alison; CUSI, Annalisa; ESTELEY, Cristina; GOOS, Merrilyn; ISODA, Masami; JOUBERT, Marie; ROBUTTI, Ornella. Mathematics Teachers Working and Learning Through Collaboration. In: KAISER, Gabriele (Ed.). Proceedings of the 13th International Congress on Mathematical Education: ICME-13 Monographs. Cham: Springer, 2017.

KLAIBER, Michelle A. Tarefa 3: Explorando Equações e Sistemas Lineares. In: KLAIBER, Michelle A. (Org.). Recurso Curricular Educacional. Universidade Tecnológica Federal do Paraná, 2021. Disponível em: http://paginapessoal.utfpr.edu.br/michelle/material-curricular-educativo/MaterialCurricularEducativo_Tarefa3.pdf. Acesso em: 11 nov. 2022.

PONTE, João Pedro da. Estudos teóricos a respeito de Tarefas Matemáticas e a abordagem do Ensino exploratório; Vídeo: Ensino Exploratório em Aulas de Matemática. YouTube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=DUt9p_SvYbA. Acesso em: 12 mar. 2023.

PONTE, João Pedro da. Tarefas no ensino e na aprendizagem da Matemática. In: PONTE, João Pedro da (Org.). Práticas profissionais dos professores de matemática. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2014. p. 13-27.

PONTE, João Pedro da; MATA-PEREIRA, Joana; QUARESMA, Maria; VELEZ, Isabel. Formação de professores dos primeiros anos em articulação com o contexto de prática de ensino de Matemática. RELIME, v. 13, n. 1, p. 71-94, 2017.

RAMÍREZ-MONTES, Guillermo Enrique. Aprendizagem da álgebra linear num contexto de modelação matemática: uma experiência de ensino com estudantes costarriquenhos do Ensino Superior. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Lisboa, Lisboa, 2020.

RIBEIRO, Alessandro J.; PONTE, João Pedro da. Um modelo teórico para organizar e compreender as oportunidades de aprendizagem de professores para ensinar matemática. Zetetike, Campinas, v. 28, p. 1-20, 2020.

RIBEIRO, Alessandro. J.; CURY, Helena. N. Álgebra para a formação do professor: explorando os conceitos de equação e de função. São Paulo: Autêntica, 2015.

SANTANA, Flávia C. de; BARBOSA, Jonei C. Tipos de conflitos entre/nos textos de professores de matemática e acadêmicos em um trabalho colaborativo. Educação Matemática Pesquisa (online), v. 18, p. 895-921, 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/23906. Acesso em: 12 mar. 2023.

SANTANA, Flávia C. de; BARBOSA, Jonei C. Um estado do conhecimento sobre trabalho colaborativo: uma análise de artigos publicados no Brasil . Boletim GEPEM, [S. l.], n. 67, p. 4-14, 2015.

SBRANA, Maria de Fática Costa; ALBRECHT, Evonir; AGUIAR, Márcia. A abordagem CTS e a educação matemática crítica como estratégia de ensino-aprendizagem na formação de professores de matemática. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 12, n. 2, p. 3-26, 2019.

SCHEINER, Thorstein. If we want to get ahead, we should transcend dualisms and foster paradigm pluralism. In: KAISER, Gabriele; PRESMEG, Norma (Eds.). Compendium for Early Career Researchers in Mathematics Education. Cham: Springer, 2019. p. 511-532.

SILVA, Janaína Mendes Pereira da; JARDIM, Vânia Batista Frose. Revisão Sistemática de teses sobre álgebra na formação inicial de professores de matemática. In: Anais do Encontro Nacional de Educação Matemática. Anais...Brasília(DF) On-line, 2022.

SILVER, Edward A.; CLARK, Lawrence M.; GHOUSSEINI, Hala N.; CHARALAMBOUS, Charalambos Y.; SEALY, Jenny T. Where is the mathematics? Examining teachers’ mathematical learning opportunities in practice-based professional learning tasks. Journal of Mathematics Teacher Education, v. 10, n. 4-6, p. 261-277, 2007.

SKOVSMOSE, Ole. Cenários para Investigação. Bolema, Rio Claro, v. 12, n. 14, p. 66-91, 2000.

SKOVSMOSE, Ole. Conferência de Abertura do VIII EEMAT: Diálogo e Educação Matemática Crítica, com Ole Skovsmose. YouTube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=St88un2ozEs. Acesso em: 12 mar. 2023.

SKOVSMOSE, Ole. Educação Matemática crítica: a questão da democracia. Campinas: Papirus, 2001. (Coleção Perspectivas em Educação Matemática, SBEM).

STEIN, Mary H.; SMITH, Margaret S. Tarefas matemáticas como quadro para a reflexão: da investigação à prática. Revista Educação e Matemática, Lisboa, n. 105, p. 22-28, nov./dez. 2009.

STEIN, Mary K.; ENGLE, Randi A.; SMITH, Margaret S.; HUGHES, Elizabeth K. Orchestrating productive mathematical discussions: helping teachers learn to better incorporate student thinking. Matematical Thinking and Learning, v. 10, n. 4, p. 313-340, 2008.

SWAN, Malcolm. Conceber tarefas e aulas que desenvolvam a compreensão conceptual, competência estratégica e consciência crítica. Educação e Matemática, Lisboa, n. 145, p. 67-72, 2017.

SWAN, Malcolm. The design of multiple representation tasks to foster conceptual development. In: ICME-11. Topic Study Group 34: Research and development in task design and analysis. 2007. Disponível em: http://tsg.icme11.org/tsg/show/35. Acesso em: 12 mar. 2023.

WASSERMAN, Nicholas. H.; FUKAWA-CONNELLY, Timothy; VILLANUEVA, Matthew; MEJIA-RAMOS, Juan P.; WEBER, Keith. Making Real Analysis Relevant to Secondary Teachers: Building Up from and Stepping Down to Practice. Primus, 1. 27, n. 6, p. 559-578, 2017.

ZASLAVSKY, Orit; LEIKIN, Roza. Professional development of mathematics teacher educators: Growth through practice. Journal of Mathematics Teacher Education, n. 7, p. 5-32, 2004.

Published
2023-06-27
How to Cite
SILVA, J. M. P. DA; ALBRECHT, E.; NEVES, R. DA S. P. A Construção de uma Tarefa Matemática sobre Sistemas Lineares: Trabalho Colaborativo no Contexto da Formação de um Formador de Professores. Perspectivas da Educação Matemática, v. 16, n. 42, p. 1-34, 27 Jun. 2023.
Section
Tarefas Matemáticas e a Aprendizagem Profissional Docente na Formação Inicial e