Learning Difficulties in Mathematics: perceptions of high school teachers from a state school in Rio Grande do Sul

  • Malcus Cassiano Kuhn Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSul Câmpus Lajeado/RS.
Keywords: Mathematics. Learning Difficulties. High School. Teaching. Learning.

Abstract

The article presents reflections about learning difficulties in Mathematics from the perceptions of high school teachers from a state school in Rio Grande do Sul. This is a quantitative and qualitative research, with approximations of a case study. From a bibliographic study on Theory of Meaningful Learning, teaching of Mathematics and historical aspects of learning difficulties in Mathematics and a field research with five high school teachers, we seek to identify causes of learning difficulties in Mathematics. The difficulties are related to intra and extra-school factors, such as: lack of interest of students to learn; lack of basic knowledge of content developed in elementary school and teaching methodology. To change this situation, it is suggested: curricular reorganization, valuing the student's active posture and the development of skills and competences; dynamization of teaching strategies; didactic resource innovation; reframing the evaluation process.

Author Biography

Malcus Cassiano Kuhn, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSul Câmpus Lajeado/RS.

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil – ULBRA.

Estágio Pós-doutoral em Ensino de Ciências e Matemática na Universidade Luterana do Brasil - ULBRA.

Líder do Grupo de Pesquisa Estratégias de Ensino para Educação Básica e Profissional.

Membro do Grupo de Pesquisas sobre Formação de Professores de Matemática – GPFPMat.

Professor EBTT no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSul Câmpus Lajeado.

Chefe do Departamento de Ensino, Pesquisa e Extensão Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSul Câmpus Lajeado.

E-mail: malcuskuhn@ifsul.edu.br. ORCID: http://orcid.org/0000-0002-6001-2324

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio. Acesso em: 15 set. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretária de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file. Acesso em: 15 set. 2019.

DAL-FARRA, Rossano André Paulo; LOPES, Tadeu Campos. Métodos Mistos de Pesquisa em Educação: pressupostos teóricos. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, SP, v. 24, n. 3, p. 67-80, set./dez. 2013. Disponível em: http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2698. Acesso em: 5 out. 2019.

DANTE, Luiz Roberto. Matemática contexto e aplicações: manual do professor, ensino médio. São Paulo: Ática, 2002.

FONSECA, Vítor da. Introdução às dificuldades de aprendizagem. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

GARCÍA, Jesus Nicasio. Manual de dificuldades de aprendizagem: linguagem, leitura, escrita e matemática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

GOWIN, D. Bob. Educating. Ithaca, N. Y.: Cornell University Press, 1981.

HUETE, Juan Carlos Sánchez; BRAVO, José A. Fernández. O Ensino da Matemática: fundamentos teóricos e bases psicopedagógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, 2006.

MOREIRA, Marco Antônio. O que é afinal aprendizagem significativa? Qurriculum, La Laguna, Espanha, n. 25, p. 1-27, 2012. Disponível em: http://moreira.if.ufrgs.br/oqueeafinal.pdf. Acesso em: 13 out. 2019.

______. Teorias de Aprendizagem. São Paulo, EPU, 1999.

O’BRIEN, Thomas. Abaixo a matemática do papagaio. Nova Escola, São Paulo, v. 15, n. 134, p. 12-14, ago. 2000.

YIN, Robert K. Estudo de Caso: Planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2015.

Published
2020-07-07
How to Cite
KUHN, M. C. Learning Difficulties in Mathematics: perceptions of high school teachers from a state school in Rio Grande do Sul. Perspectivas da Educação Matemática, v. 13, n. 32, p. 1-22, 7 Jul. 2020.