Thinking Mathematical Modeling in Childhood Education

  • Karina Alessandra Pessoa da Silva Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Magna Natalia Marin Pires Universidade Estadual de Londrina
  • Joice Caroline Sander Universidade Estadual de Londrina
Keywords: : Mathematics Education. Mathematical Modeling. Childhood Education. Grounded Theory.

Abstract

This paper to present reflections on the question: how to do mathematical modeling in Childhood Education? The study is based on the actions taken by the participants of a study group, on the planning, implementation and reflection of a mathematical modeling activity in Childhood Education. For this, we are based on the theoretical assumptions of Mathematical Modeling as a pedagogical alternative and on curriculum recommendations for Childhood Education. The analyze that lead to doing mathematical modeling were carried out in the light of Grounded Theory. The codification of the actions carried out in the planning, implementation and reflection, we analyzed the selected concepts that emerged from each stage of a modeling activity and concluded that it is up to the teacher to make interventions, explore mathematical content and keep students involved in the activity; to students, make records and interact with the teacher talking about the subject and others related to the theme.

Author Biographies

Karina Alessandra Pessoa da Silva, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Universidade Tecnológica Federal do Paraná. E-mail: karinasilva@utfpr.edu.br. ORCID:
http://orcid.org/0000-0002-1766-137X.

Magna Natalia Marin Pires, Universidade Estadual de Londrina

Universidade Estadual de Londrina. E-mail: magna@uel.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-
6755-5674.

Joice Caroline Sander, Universidade Estadual de Londrina

Universidade Estadual de Londrina. E-mail: joice.caroline@uel.br. ORCID: https://orcid.org/0000-
0002-5373-6076.

References

ALMEIDA, L. M. W.; BORSSOI, A. H.; SILVA, K. A. P. Teoria Fundamentada em Dados: uma metodologia para pesquisas em Modelagem Matemática. Perspectivas da Educação Matemática (PEM) - Número Temático - Metodologia de Pesquisa em Educação Matemática, v. v. 8 n. 18, p. 803–821, 2015.

ALMEIDA, L. M. W.; SILVA, K. A. P.; VERTUAN, R. E. Modelagem Matemática na Educação Básica. São Paulo: Contexto, 2012.

BELO, C. B.; BURAK, D. Modelagem Matemática e tecnologias da comunicação e informação na Educação Infantil: uma perspectiva de utilização dessas tendências. V SINECT – Simpósio Nacional de Ciências e Tecnologia. Ponta Grossa, PR, v. anais, 2016.

BLUM, W.; BORROMEU FERRI, R. Advancing the teaching of mathematical modeling: Research based concepts and examples. In NCTM – Anual Perspectives in Mathematics Education. C. R. Hirsh; A. McDuffie (Eds.) Mathematics modeling and modeling mathematics. Reston, NCTM., p. 55- 76., 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010.

BURAK, D. Modelagem Matemática nos diferentes níveis de ensino: uma perspectiva. In XI EPREM - Encontro Paranaense de Modelagem na Educação Matemática. Campo Mourão, PR., 2014.

CHARMAZ, K. Shifting the grounds: Constructivist grounded theory methods. In: Developing grounded theory: The second generation. [s.l: s.n.].

COUTINHO, L.; TORTOLA, E.; SILVA, K. A. P. Modelagem Matemática na Educação Infantil: uma atividade com brigadeiros. In: VIII EPMEM - Encontro Paranaense de Modelagem na Educação Matemática., v. Anais... C, 2018.

ENGLISH, L. D.; WATTERS, J. J. Mathematical Modelling with young children. In: HØINES, J.; FUGLESTAD, A. B. (Eds.). The 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Bergen, v. v. 2, p. 335–342, 2004.

ENGLISH, L. D. Developing early foundations through modeling with data. In C. Hirsch (Ed), Annual perspectives in mathematics educations: Mathematical Modeling Mathematics. p. 187-195. Reston: NCTM - National Council of Teachers of Mathematics., 2016.

MARCONDES, C. F.; SILVA, V. S. Modelagem matemática na educação infantil: considerações a partir de uma prática educativa com crianças de 3 e 4 anos. Revista de Educação Matemática, v. 16, n. I, p. 71–87, 2019.

PARANÁ. Secretaria de Educação do Estado do Paraná. Departamento de Educação Básica. Diretrizes curriculares da educação básica: matemática. Curitiba: SEED, 2008.

SANTAELLA, L. Matrizes da linguagem e pensamento: sonora, visual e verbal. São Paulo: Iluminuras, 2005.

SILVA, P. F. Modelagem matemática na Educação Infantil: uma estratégia de ensino com crianças da faixa etária de 4 a 5 anos. v. 1, p. 172, 2013.

SMITH, M. S. Practice - based professional development for teachers of mathematics. Reston, VA: NCTM - National Council of Teachers of Mathematics, 2001.

TALL, D. O. The Psychology of Advanced Mathematical Thinking. In Advanced Mathematical Thinking. Kluwer Academic Publishers, v. 11, p. 03–21, 1991.

TORTOLA, E. Os usos da linguagem em atividades de Modelagem Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental. [s.l: s.n.].

TORTOLA, E.; ALMEIDA, L. M. W. A Formação Matemática de Alunos do Primeiro Ano do Ensino Fundamental em Atividades de Modelagem Matemática: uma Perspectiva Wittgensteiniana. Perspectivas da Educação Matemática, 2018.

VAN ES, E.A.; SHERIN, M. G. Mathematics teachers’ “learning to notice” in the context of a video club. Teaching and Teacher Education, v. v. 24, p. 244–276, 2008.

VAN ES, E. A.; SHERIN, M. G. The influence of video clubs on teachers’ thinking and practice. Journal of Mathematics Teacher Education, v. 13, n. 2, p. 155–176, 2010.

Published
2020-07-25
How to Cite
PESSOA DA SILVA, K. A.; MARIN PIRES, M. N.; SANDER, J. C. Thinking Mathematical Modeling in Childhood Education. Perspectivas da Educação Matemática, v. 13, n. 32, p. 1-23, 25 Jul. 2020.