Do fazer ao ser
o percurso do sujeito pelo domínio afetivo da educação
Abstract
This work proposes to describe a section of the scheme underlying the pedagogical proposal created by Bloom, Krathwohl and Masia (1972), in order to better explain, from a semiotic perspective, a peculiarity of the affective domain of education: the focus on the being of the subject in the place of their competence. Bloom, Krathwohl and Masia propose a taxonomy of socio-affective objectives as a global scheme that has five linked steps. The analysis concentates on two of the five stages: the second and the third ones, since these stages highlight the transition from a subject of the search modalized by duty to a subject marked by an intense desire and a belief in a given object as fundamental for their being. According to Fontanille (2008), current advances in the area allow for the description of this object through a semiotic scheme that provides for the articulation of the dimensions of action and passion integrated with the mobilization of value objects, which enter the learner's field of presence, through the semiotic practice of teaching-learning. For this endeavor, the concepts of tensivity, presence field, semiotic scheme and modes of existence will be used (Fontanille; Zilberberg, 2001; Fontanille, 2008; Tatit, 2019). In this sense, our work notes that, as the subject passes through these levels, little by little, he integrates the modalities of doing with the modalities of being, thus experiencing the opposite of the path to action, which subsumes first a contract, based on belief; then the virtualizing modalities; and finally the actualizing ones, which do not come into question at the analyzed levels of the taxonomy of the affective domain. There is an inversion in the order of the modalities that suggests a peculiarity of the affective domain of education: from an affective perspective, the modalities linked to passion cease to be a means to become an end, as the focus is the establishment of wanting and believing in oneself, the intensity and quantity of the modality, the way it correlates with the subject's identity in the presence field. We conclude that, in the affective domain of education, what matters is not exactly to lead the subject to action, but to modify their (junctive, modal, and sensitive) relationship with the world. It is a semiotics of being, not of doing, an "inverted" modal path.
References
BLOOM, Benjamin S.; KRATHWOHL, David R.; MASIA, Bertram B.. Taxionomia de objetivos educacionais: domínio afetivo. Porto Alegre: Globo e Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 1972.
CRUZ, Dilson Ferreira da. Algumas considerações sobre o crer e o saber. Estudos Semióticos, [s.l.], n. 4, p. 1-9, 7 dez. 2008. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/49200. Acesso em: 14 set. 2023.
FIORIN, José Luiz. Em busca do sentido: estudos discursivos. São Paulo: Contexto, 2008.
FONTANILLE, Jacques. Semiótica do Discurso. São Paulo: Contexto, 2008.
FONTANILLE, Jacques.; ZILBERBERG, Claude. Tensão e significação. São Paulo: Humanitas-USP, 2001.
GREIMAS, Algirdas Julius. Sobre o sentido II: ensaios semióticos. São Paulo: Nankin/Edusp, 2014.
SILVESSO, Poliana Sabina Quintiliano. Um estudo semiótico sobre o domínio afetivo e suas práticas avaliativas. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande – MS, 2019.
TATIT, L. Passos da semiótica tensiva. Cotia: Ateliê Editorial, 2019.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
![Licença Creative Commons](https://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.