Research methodology in Mathematics Education: on ethics and policies that allow to include new subjects, new scenarios and new knowledge in our field

Keywords: Educação Matemática. Experiência. Metodologias Qualitativas de Pesquisa. Formação de Professores de Matemática.

Abstract

The main intention of this paper is to discuss the so-called qualitative research approaches in Mathematics Education, claiming for a protocol based on the notion of experience that necessarily contemplates an ethical and a political discussion in such way that research practices in our domain can include new subjects, new scenarios and new knowledge. The research on the formation of teachers that teach/taught Mathematics in Brazil occurs, in the text, as a justification for the claim that the plurality of sources and the variety/variation of protocols are essential faces of the methodological proposal sketched here.

Author Biographies

Filipe Santos Fernandes, Universidade Federal de Minas Gerais.

Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista (UNESP/Rio Claro). Professor da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e do Programa de Pós-Graduação em Educação: conhecimento e inclusão social (UFMG). Membro do Grupo de Pesquisa História Oral e Educação Matemática (GHOEM) e do Grupo inSURgir. E-mail: fernandes.fjf@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2964-3582

Antonio Vicente Marafioti Garnica, Universidade Estadual Paulista - Unesp

Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista (UNESP/Rio Claro). Professor dos Programas de Pós-Graduação em Educação Matemática (UNESP/Rio Claro) e Educação para Ciência (UNESP/Bauru). Coordenador do Grupo de Pesquisa História Oral e Educação Matemática (GHOEM - www.ghoem.com). E-mail: vgarnica@fc.unesp.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0750-8483.

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Published
2021-04-05
How to Cite
FERNANDES, F. S.; GARNICA, A. V. M. Research methodology in Mathematics Education: on ethics and policies that allow to include new subjects, new scenarios and new knowledge in our field. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 34, p. 1-16, 5 Apr. 2021.