Revisitando o Debate Sobre Justiça Social e Educação Matemática: Uma Perspectiva em Nancy Fraser
Abstract
In this essay, we aim to present a study, which takes as a theoretical reference the two-dimensional perspective of Social Justice proposed by Nancy Fraser, to analyze some contributions participating in the Brazilian debate about Social Justice and Mathematics Education. With this, besides understanding the different perspectives participating in this vast debate, we seek to present the discussions held by Fraser, a philosopher little explored in the Mathematics Education movement, at an important moment in her trajectory of theoretical-philosophical elaboration on Social Justice. From a two-dimensional look at Justice [Redistribution and Recognition], it is possible to observe in some perspectives participating in the debate about Social Justice and Mathematics Education, both efforts aligned to struggles for Redistribution, and efforts aligned to struggles for Recognition. Finally, we invite the people who are part of the Mathematics Education community to reflect and act in favor of the eradication of historical and contemporary injustices.
References
BARROS, Kazue Saito Monteiro de. Réplica 1 - o que é um ensaio? Revista de Administração Contemporânea, Maringá, v. 15, n. 2, p. 333-337, 2011. Disponível em: <https://rac.anpad.org.br/index.php/rac/article/view/846>. Acesso em: 16 jan. 2022.
BERTERO, Carlos Osmar. Réplica 2 - o que é um ensaio teórico? Réplica a Francis Kanashiro Meneghetti. Revista de Administração Contemporânea, Maringá, v. 15, n. 2, p. 338-342, 2011. Disponível em: <https://rac.anpad.org.br/index.php/rac/article/view/847>. Acesso em: 16 jan. 2022.
BRESSIANI, Nathalie. Nancy Fraser e o Feminismo. Blogs de Ciência da Universidade Estadual de Campinas: Mulheres na Filosofia, Campinas, v. 6, n. 3 p. 77-98, 2020. Disponível em: <https://www.blogs.unicamp.br/mulheresnafilosofia/wp-content/uploads/sites/178/2020/03/PDF-Nancy-Fraser-e-o-Feminismo.pdf>. Acesso em: 16 jan. 2022.
BRESSIANI, Nathalie. Redistribuição e Reconhecimento - Nancy Fraser entre Jürgen Habermas e Axel Honneth. Cadernos CRH, Salvador, v. 24, n. 62, p. 331-352, 2011. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ccrh/a/VyptqKwdK4JyfWr5SkHQkfJ/abstract/?lang=pt>. Acesso em: 16 jan. 2022.
BRESSIANI, Nathalie; SILVA, Felipe Gonçalves. A Teoria de Justiça de Nancy Fraser: reflexão normativa e diagnósticos do capitalismo. In: WEBER, Thadeu; COSTA, Jardel de Carvalho (Orgs.). Filosofia do Direito: Teorias Modernas e Contemporâneas da Justiça. 1ed. p. 195-227. Porto Alegre: Fênix Editora, 2021.
CORREIA, Andyara Leticia de Sales. Uma análise da concepção tridimensional de justiça de Nancy Fraser: redistribuição, reconhecimento e representação. Porto Alegre: Editora Fundação Fênix, 2021.
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. A broad concept of Social Justice. In STINSON, David; Wager, Anita. Teaching Mathematics for Social Justice. Conversation with Educators. Reston VA: National Council of Teachers of Mathematics, 2012.
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Literacy, Matheracy, and Technoracy: A Trivium for Today. Mathematical Thinking and Learning, v. 1, n. 2, p. 131-153, 1999.
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Um sentido mais amplo de ensino da matemática para justiça social. CONGRESO DE EDUCACIÓN MATEMÁTICA DE AMÉRICA CENTRAL Y EL CARIBE, 1, 2013 Santo Domingo. Anais... República Dominicana, 2013. Disponível em: <https://ciaem-redumate.org/memorias-icemacyc/Conferencia_plenaria,_D'Ambrosio.pdf>. Acesso em: 16 jan. 2022.
FERNANDES, Filipe Santos; GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. Metodologia de Pesquisa em Educação Matemática: éticas e políticas na inserção de novos sujeitos, cenários e conhecimentos. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande, v. 14, n. 34, p. 1-16, 5 abr. 2021. Disponível em: <https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/12785>. Acesso em: 16 jan. 2022.
FRASER, Nancy. A justiça social na globalização: Redistribuição, reconhecimento e participação. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, v. 63, p. 7-20, 2002. Disponível em: <https://www.ces.uc.pt/publicacoes/rccs/artigos/63/RCCS63-Nancy%20Fraser-007-020.pdf>. Acesso em: 16 jan. 2022.
FRASER, Nancy. Abnormal Justice. Critical Inquiry, Chicago, v. 34, n. 3, 2008b. Disponível em: <https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/589478?journalCode=ci>. Acesso em: 16 jan. 2022.
FRASER, Nancy. Da redistribuição ao reconhecimento? Dilemas da justiça numa era “pós-socialista”. Cadernos de Campo, São Paulo v. 15, n. 14-15, p. 231-239, 2006. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/cadernosdecampo/article/view/50109>. Acesso em: 16 jan. 2022.
FRASER, Nancy. Fortunes of Feminism. From State-Managed Capitalism to Neoliberal Crisis. New York: Verso, 2013.
FRASER, N. From redistribution to recognition? Dilemmas of justice in a ‘postsocialis’ age”. New Left Review, London, n. 212, p. 68-93, 1995. Disponível em: <https://newleftreview.org/issues/i212/articles/nancy-fraser-from-redistribution-to-recognition-dilemmas-of-justice-in-a-post-socialist-age>. Acesso em: 14 jan. 2022.
FRASER, Nancy. Justiça Anormal. Revista da Faculdade de Direito Universidade de São Paulo, São Paulo, v. 108, p. 739-768, 2013. Disponível em: < https://www.revistas.usp.br/rfdusp/article/view/68001>. Acesso em: 16 jan. 2022.
FRASER, Nancy. Justice Interruptus. Critical reflections on the “postsocialist” condition. New York: Routledge, 1997.
FRASER, Nancy. Reenquadrando a justiça em um mundo globalizado. Lua Nova, São Paulo, v. 77, p. 11-39, 2009. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ln/a/BJjZvbgHXyxwYKHyJbTYCnn/abstract/?lang=pt>. Acesso em: 16 jan. 2022.
FRASER, Nancy. Reframing justice in a globalizing world. New Left Review, London, n. 36, 2005. Disponível em: <https://newleftreview.org/issues/ii36/articles/nancy-fraser-reframing-justice-in-a-globalizing-world>. Acesso em: 16 jan. 2022.
FRASER, Nancy. Scales of Justice: Reimagining Political Space in a Globalizing World. Cambridge: Polity Press, 2008a.
FRASER, Nancy. Sobre justiça: lições de Platão, Rawls e Ishiguro. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, n. 15, p. 265-277, 2014. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbcpol/a/rkNjX5TQbJqLJyvmHS7vWLj/?lang=pt>. Acesso em: 16 jan. 2022.
FRASER, Nancy; HONNETH, Axel. Redistribution or Recognition? A political-philosophical exchange. New York: Verso, 2003.
FRASER, Nancy; JAEGGI, Rahel. Capitalism: a conversation in critical theory. Cambridge: Polity Press, 2018.
FRASER, Nancy; JAEGGI, Rahel. Capitalismo em debate: uma conversa na teoria crítica. São Paulo: Boitempo, 2020.
FRASER, N. Justiça Interrompida: reflexões críticas sobre a condição pós-socialista. São Paulo: Boitempo, 2022.
KISTEMANN Jr, Marco Aurélio. Por uma educação matemática para além do capital com justiça social. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa 27, v. 27, p. 145-152, 2014. Disponível em: <http://funes.uniandes.edu.co/5287/1/KistemannPorumaALME2014.pdf>. Acesso em: 16 jan. 2022.
LATOUR, Bruno. Reassembling the social: an introduction to actor-network-theory. New York: Oxford University Press, 2005.
LATOUR, Bruno. Où atterrir — comment s'orienter en politique –. Paris: La Découverte, 2017.
LATOUR, Bruno. Down to earth: Politics in the new climatic regime. Cambridge: Polity Press, 2018.
LATOUR, Bruno; WOOLGAR, Steve. Laboratory life: the construction of scientific facts. Princeton: Princeton University Press, 1986.
MATTOS, Patrícia. A sociologia política do reconhecimento: As contribuições de Charles Taylor, Axel Honneth e Nancy Fraser. São Paulo: Annablume, 2006.
MENEGHETTI, Francis Kanashiro. O que é um ensaio-teórico?. Revista de Administração Contemporânea, Maringá, v. 15, n. 2, p. 320-332, 2011. Disponível em: <https://rac.anpad.org.br/index.php/rac/article/view/845>. Acesso em: 16 jan. 2022.
MICHAELIS. Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. Online. 2022. Disponível em: <https://michaelis.uol.com.br/busca?r=0&f=0&t=0&palavra=Justi%C3%A7a>. Acesso em: 14 jan. 2022.
MOLFINO, Verónica; OCHOVIET, Cristina. Enseñanza de da Matemática para la Justicia Social en cursos de postgraduación. RELIME, Cidade do México, v. 22, n. 2, p. 139-162, 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.12802/relime.19.2221>. Acesso em: 16 jan. 2022.
NOBRE, Marcos. Curso Livre de Teoria Crítica. 1. ed. Campinas: Papirus, 2008.
PINTO, Celi Regina Jardim. Nota sobre a controvérsia Fraser-Honneth informada pelo cenário brasileiro. Lua Nova, São Paulo, n.74, p.35-58, 2008. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ln/a/8njx7bZgXCwhNPz7kpthnpD/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 16 jan. 2022.
SILVA, Josué Pereira. Trabalho, cidadania e reconhecimento. São Paulo: Annablume, 2008.
SILVA, Felipe Gonçalves. Iris Young, Nancy Fraser e Seyla Benhanin: uma disputa entre modelos críticos. In: NOBRE, Marcos. Curso Livre de Teoria Crítica. 1. ed. P. 199-226. Campinas: Papirus, 2008.
SOUZA, Luiz Gustavo da Cunha de. Reconhecimento como teoria crítica? A formulação de Axel Honneth. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Universidade de Campinas, Campinas, 2009.
VALERO, Paola. Justicia Social y Educación Matemática: Una exploración de la política cultural de la educación matemática en un tiempo de fragilidad de los ideales de la justicia, la igualdad, la equidad y la democracia. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, Brasília, v. 8, n. 3, p. 40-56, 2018. Disponível em: <https://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/ripem/article/view/2054>. Acesso em: 16 jan. 2022.
Copyright (c) 2022 Perspectivas da Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.