Percepções de Estudantes sobre a Matemática e suas Aulas a partir de uma Atividade de Modelagem
Abstract
Based on a qualitative approach, this article aims to present an understanding about what is revealed from the speeches of students of Basic Education about Mathematics and the lessons of this subject, after the development of a Mathematical Modeling activity. For this, we used data from interviews with 6th and 9th grade students, after they finished a Mathematical Modeling activity. The analysis reveals a criticism of the students to the classes they usually have, showing a reductionist view of Mathematics. They point to Modeling as a possibility to establish an association between Mathematics and everyday situations, as well as to broaden their view of Mathematics. For the students, Modeling can help in the understanding of mathematical content.
References
ALMEIDA, Lourdes Werle.; SILVA, Karina. Alessandra Pessôa.; VERTUAN, Rodolfo Eduardo. Modelagem Matemática na Educação Básica. São Paulo: Editora Contexto, 2013
ALRØ, Helle; SKOVSMOSE, Ole. Diálogo e Aprendizagem em Educação Matemática. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2006.
ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith; O método nas Ciências Sociais. In: ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith; GEWAMDSZNADJDER, Fernando. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. 2ª edição. São Paulo: Pioneira, 2001. p. 107 – 188.
ANGELO, Claudia Laus. Uma leitura das falas de alunos do ensino fundamental sobre a aula de matemática. 2012. 159 f. Tese (doutorado). Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2012.
BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem Matemática: concepções e experiências de futuros professores. 2001. 253f Tese(Doutorado em Educação Matemática) — Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho,” Rio Claro, 2001b
BIGODE. Antonio José Lopes. Base, que Base? O Caso da Matemática. In: CÁSSIO, Fernando; CATELLI JR., Roberto. (org.) Educação é a Base? 23 Educadores Discutem a BNCC. São Paulo: Ação Educativa, 2019, p.123 – 143.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal, Porto Editora, 1999
CRECCI, Vanessa Moreira; FIORENTINI, Dario. Gestão do Currículo de Matemática sob Diferentes Profissionalidades. Bolema, v. 28, n. 49, p. 601-620, 2014.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Prefácio. In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J.L. (Orgs) Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004
D’AMBROSIO, Ubiratan. O Programa Etnomatemática como uma proposta de reconhecimento de outras formas culturais. Yupana (Santa Fe), Santa Fé, v. 2, n.5, p. 63 – 71, 2005.
DESLAURIERS, Jean-Pierre; KÉRISIT, Michèle. O delineamento da pesquisa qualitativa. In: POUPART, J.; DESLAURIERS. J. P; GROULX, L. H.; LAPÈRRIERE, A.; MAYER, R.; PIRES, A. P. A pesquisa Qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008. Tradução Ana Cristina Nasser
FORNER, Régis. Modelagem Matemática e o Legado de Paulo Freire: relações que se estabelecem com o currículo. 2018. 200 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) –Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2018.
FORNER, Régis; MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Modelagem Matemática e Currículo: um caminho entre as situações-limites e os inéditos-viáveis. In: VII SIPEM Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 2018, Foz do Iguaçu. Anais: VII Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, Foz do Iguaçu 2018.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 23. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 48 ed. Edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido.17. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antônio. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.
FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e Ousadia: O Cotidiano do Professor. 13ed. São Paulo. Editora Paz e Terra, 2011
MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Delineando convergências entre Investigação Temática e Modelagem Matemática. In. V Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Petrópolis, RJ. Anais... Petrópolis, 2012.
MALHEIROS, Ana Paula dos Santos; FORNER, Régis. Um olhar freiriano para a base nacional comum curricular de matemática. Com a palavra, o professor, v. 23, p. 1-14, 2020.
MALHEIROS, Ana Paula dos Santos; FORNER, Régis; SOUZA, Lahis Braga. Paulo Freire e Educação Matemática: inspirações e sinergias com a Modelagem Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, p. 1-22, 2021.
MEYER, João Frederico da Costa. A.; CALDEIRA, Ademir Donizetti; MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Modelagem em Educação Matemática. 3 ed. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora, 2013.
OGLIARI, Lucas Nunes. A matemática no cotidiano e na sociedade: perspectiva do aluno de ensino médio. 2008. 145 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) — Faculdade de Física, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do sul, Porto Alegre, 2008.
PAVANELO, Regina Maria; NOGUEIRA, Clélia Maria Ignatius. Avaliação em Matemática: algumas considerações. Estudos em Avaliação Educacional, v. 17, n. 33, jan./abr. 2006
POUPART, J. A entrevista de tipo qualitativo: considerações epistemológicas, teóricas e metodológicas. In: POUPART, J.; DESLAURIERS. J. P; GROULX, L. H.; LAPÈRRIERE, A.; MAYER, R.; PIRES, A. P. A pesquisa Qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008.
ROSA, Maria Virgínia de Figueiredo Pereira do Couto; ARNOLDI, Marlene Aparecida Gonzalez Colombo. A entrevista na pesquisa qualitativa: mecanismos para validação dos resultados. Belo Horizonte. Autêntica, 2006, 112p
SKOVSMOSE, Ole. Cenários para investigação. Bolema, Rio Claro, n. 14, p. 66 – 91, 2000.
SKOVSMOSE, O. Um convite à Educação Matemática Crítica. São Paulo, SP. Papirus, 2014.
SOUZA, Lahis Braga. Modelagem Matemática: os olhares dos estudantes após o desenvolvimento de uma atividade. 2022. 216f. Tese (Doutorado) — Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2022.
SOUZA, Lahis Braga; MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Pesquisas sobre Modelagem em Educação Matemática: que lugar ocupam os Alunos? In: XI Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática (XI CNMEM), 2019, Belo Horizonte. Anais da Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática. Belo Horizonte, 2019.
THOMAZ, Tereza Cristina. Não gostar de Matemática: que fenômeno é este? Cadernos de Educação/UFPel, pelotas, n. 12, 1999.
TORTOLA, Emerson; ALMEIDA, Lourdes Maria Werle de. Reflexões a respeito do uso da modelagem matemática em aulas nos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. 2013, v. 94, n. 237, pp. 619 – 642.
Copyright (c) 2023 Perspectivas da Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.