"Professor, você já reparou que ele é branco?"

Reflexões sobre Branquitude e Educação Matemática

Abstract

This text aims to present theoretical-conceptual reflections about the relationships between mathematics and whiteness. It is grounded on studies about whiteness to highlight how mathematics participates in creating a pattern that places white men as subjects that produce knowledge, considering, in general, non-white people as research objects. Furthermore, it seeks to express mathematics as one form of whiteness power, an ideal and a discourse through which material, symbolic, and subjective privileges are produced when creating knowledge. Finally, it considers Ethnomathematics as a possible way to insert the antiracism fight in Mathematics Education when facing racist social and institutional structures and a critical exercise of whiteness.

References

ALVES, Danielle de Sá (Org.). Ocupação Artística Paulo Nazareth: Caderno Convite para Docentes. Belo Horizonte: Espaço Arteducação, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, 2024. Disponível em: . Acesso em: 31 jul. 2024.
BENTO, Cida. O Pacto da Branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
CARDOSO, Lourenço. Branquitude acrítica e crítica: A supremacia racial e o branco anti-racista. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, v. 18, n. 1, p. 607-630, 2010. Disponível em: . Acesso em 30 jul. 2024.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Uma história concisa da matemática no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2008.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 1, p. 99-120, jan./abr. 2005. DOI:
FERNANDES, Filipe Santos. Matemática e colonialidade, lados obscuros da modernidade: giros decoloniais pela Educação Matemática. Ciência & Educação, v. 27, p. e21065, 2021. DOI:
GADIOLI, Monique Ferreira; MÜLLER, Tânia Mara Pedroso. Branquitude e Cotidiano Escolar. In: MÜLLER, Tânia Mara Pedroso; CARDOSO, Lourenço (Orgs.). Branquitude: Estudos sobre a Identidade Branca no Brasil [Kindle Android Version]. Curitiba: Appris Editora, 2017.
GIRALDO, Victor; MATOS, Diego; QUINTANEIRO, Wellerson. A Construção de Subjetividades Profissionais na Formação Inicial de Professores de Matemática(s): Afirmando Posições Decoloniais contra Discursos de Subalternização da Profissão Docente. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande, v. 14, n. 34, p. 1-27, 2021. DOI:
JESUS, Camila Moreira de. A Persistência do Privilégio da Brancura: notas sobre os desafios na construção da luta antirracista. In: MÜLLER, Tânia Mara Pedroso; CARDOSO, Lourenço (Orgs.). Branquitude: Estudos sobre a Identidade Branca no Brasil [Kindle Android Version]. Curitiba: Appris Editora, 2017.
JOSEPH, George Ghevarughese. Foundations of Eurocentrism in Mathematics. Race & Class, v. 28, n. 3, p. 13-28, 1987.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
LIZCANO, Emmanuel. Las matemáticas de la tribu europea: un estudio de caso. Disponível em: . Acesso em: 28 dez. 2023.
MARTIN, Danny Bernard. Race, Racial Projects, and Mathematics Education. Journal for Research in Mathematics Education, v. 44, n. 1, p. 316-333, jan. 2013. Disponível em: . Acesso em: 28 jul. 2024.
MOREIRA, Camila. Branquitude é branquidade? Uma revisão teórica da aplicação dos termos no cenário brasileiro. Revista da ABPN, v. 6, n. 13, p. 73-87, 2014. Disponível em: . Acesso em: 31 jul. 2024.
MÜLLER, Tânia Mara Pedroso; CARDOSO, Lourenço. Apresentação. In: MÜLLER, Tânia Mara Pedroso; CARDOSO, Lourenço (Orgs.). Branquitude: Estudos sobre a Identidade Branca no Brasil [Kindle Android Version]. Curitiba: Appris Editora, 2017.
PINTO, Ellen de Cássia; FERNANDES, Filipe Santos. A escravidão como um etno para matemáticas no Brasil: a população negra feminina frente à pandemia do novo coronavírus. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, v. 13, n. 1, p. 67-85, 2020. Disponível em: . Acesso em: 31 de jul. 2024.
SILVA, P. E. O Conceito de Branquitude: Reflexões para o Campo de Estudo. In: MÜLLER, Tânia Mara Pedroso; CARDOSO, Lourenço (Orgs.). Branquitude: Estudos sobre a Identidade Branca no Brasil [Kindle Android Version]. Curitiba: Appris Editora, 2017.
Published
2025-04-29
How to Cite
FERNANDES, F. S.; DIAS FERREIRA, J. C. "Professor, você já reparou que ele é branco?". Perspectivas da Educação Matemática, v. 18, n. 49, p. 1-17, 29 Apr. 2025.