The process of text circulation
configuration and impact on multimodal semiotic aspects
Abstract
This article aims to reflect on the text as a form of social action. Some theoretical aspects of the text are discussed (support, type, gender and multimodality). It is proposed that the texts, in carrying out the act, given a setting in the material and social plan. The movement (production, distribution and consumption) of genres can change some of the textual configuration elements, resulting in the transfiguration processes, disfigurement and reconfiguration of text. Sought to show that changes in configurational text pattern generate impacts on multimodal semiotic aspects. Therefore, took up as the object of analysis of a text advertisement gender, first published by the Federal Government (Environment Forum, nº 100, page 26-27.), and later put it on - Português: linguagens, 3, Willian Roberto Cereja and Thereza Cochar Magalhães, published in 2013.
References
AUSTIN, J. L. Quando Dizer é Fazer – Palavras e Ação. (Tradução de Danilo Marcondes de Souza Filho). Porto Alegre: Artes Médicas, 1990[1962].
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
BAZERMAN, C. Gêneros textuais, tipificação e interação. São Paulo: Cortez, 2005.
BEAUGRANDE, R. de. New foundations for a science of text and discourse: Cognition, Communication, and the Freedom of Access to knowledge and Society. Norwood: Ablex, 1997.
BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Fórum: Produção e consumo sustentáveis. nº 100, p. 26-27. 2012. Disponível em: http://www.mma.gov.br/responsabilidade-socioambiental/producao-e-consumo-sustentavel/separe-o-lixo-e-acerte-na-lata. Acesso em: 4 nov. 2014.
CEREJA, W. R; MAGALHÃES, T. C. Português: Linguagens, 3. 9. ed. São Paulo: Saraiva, 2013.
CHOULIARAKI, L.; FAIRCLOUGH, N. Discourse in late modernity: Rethinking critical discourse analysis. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1999.
FAIRCLOUGH, N. Analyzing discourse: Textual analysis for social research. Londres: Routledge, 2003.
______. Discurso e mudança social. Coord. trad. revisão e prefácio à ed. brasileira I. Magalhães. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.
______. Critical discourse analisys. Londres: Longman, 1995.
KRESS, G. Multimodal discourse: The modes and media of contemporary communication. London: Arnold, 2001.
______. Moving Beyond a critical paradigm: On the requirements of a social theory of language. London: University of London, 1995.
______. Explanation in Visual Communication. London: University of London, 1993a.
______. Against arbitrariness: The social production of the sign as a foundational issue in critical discourse analysis. London: Institute of Education London, 1993b.
KRESS, G.; LEITE-GARCIA; van LEEUWEN, J. Discourse Semiotics. In: van DIJK, T. A. (org.). Discourse as structure and process. London: Sage, 1997.
KRESS, G.; van LEEUWEN. J. Reading images. The Grammar of Visual Design. London: Routledge, 1996.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.
______. A questão dos suportes dos gêneros textuais. Revista DLCV, João Pessoa, v. 1, n. 1, p. 09-40.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.